• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080503163
  • خبرنگار : 50180

توسعه کشت زعفران؛ کلیدی برای حل بی‌آبی و بیکاری کرمانشاه

توسعه کشت زعفران؛ کلیدی برای حل بی‌آبی و بیکاری کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: توسعه کشت زعفران می‌تواند کلیدی برای حل دو معضل بی‌آبی و بیکاری استان باشد.

رحمان فیض‌قربانی به مناسبت روز زعفران (پنجم آبان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این مطلب تصریح کرد: با توسعه این کشت در عین حال که می‌توانیم در مدیریت منابع آبی گام‌های خوبی برداریم، می‌توانیم آمار بیکاری استان را هم کاهشی کنیم.

فیض‌قربانی با بیان اینکه زعفران جزء گیاهان با نیاز آبی کم است، گفت: این کشت به یک یا دو آبیاری احتیاج دارد و توسعه کشت آن در شرایطی که با کمبود منابع آبی مواجه هستیم، توجیه بالایی دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه کشت زعفران درآمدزایی بالایی برای کشاورزان به همراه دارد، تاکید کرد: علاوه بر این، توسعه کشت زعفران می‌تواند منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی هم در مرحله کاشت، داشت و برداشت و هم در مرحله فرآوری شود، لذا توسعه این کشت می‌تواند آمار بیکاری استان را کاهشی کند.

فیض‌قربانی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای فرآوری زعفران تولیدی در استان در کنار برنامه‌های توسعه‌ سطح زیر کشت آن، گفت: با توسعه واحدهای فرآوری زعفران می‌توانیم برای استان فرصت‌های صادراتی ایجاد کنیم و از این طریق ارزش افزوده زعفران تولیدی در استان را بالا ببریم.

فیض‌قربانی با بیان اینکه زعفران تولیدی در استان کرمانشاه بر اساس آزمایش‌های انجام شده از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: زعفران تولیدی در مزارع استان به واسطه شرایط اقلیمی استان و خاک مرغوب، جزو انواع ممتاز زعفران است که باید برای صادرات آن برنامه‌ریزی کرد.

فیض‌قربانی با بیان اینکه بجز شهرستان قصرشیرین که به دلیل گرمسیر بودن امکان کشت زعفران ندارد، در دیگر شهرستان‌های استان کرمانشاه کشت زعفران انجام می‌شود، ادامه داد: بیشترین زعفران استان در شهرستان‌های کرمانشاه، دالاهو، سنقروکلیایی، هرسین و اسلام‌آبادغرب تولید می‌شود.

فیض‌قربانی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش هزار هکتاری سطح زیرکشت زعفران استان در یک برنامه سه ساله، اظهار کرد: اجرای این برنامه از ابتدای امسال کلید خورده و در راستای تحقق آن امسال افزایش ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت زعفران در استان انجام شده است.

 فیض‌قربانی افزود: قرار است در دو سال آتی نیز هر سال ۴۰۰ هکتار به سطح زیرکشت زعفران در استان اضافه شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه اول امسال سطح زیرکشت زعفران در استان کرمانشاه کمتر از ۶۰۰ هکتار بود، گفت: هم‌اکنون این سطح به ۸۳۰ هکتار رسیده و در پایان این برنامه سه ساله سطح زیر کشت زعفران در استان به ۱۶۰۰ هکتار خواهد رسید.

 وی اشاره‌ای هم به حمایت از کشت زعفران در استان داشت و گفت: در راستای حمایت از توسعه کشت زعفران، پیاز زعفران که بیشترین هزینه این کشت را در برمی‌گیرد، به صورت نیم‌بها در اختیار کشاورزان زعفران‌کار قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha