• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403080503038
  • خبرنگار : 90057

گاردین: مردم غزه کوتاه نمی‌آیند، طرح ژنرال‌ها عملی نمی‌شود

گاردین: مردم غزه کوتاه نمی‌آیند، طرح ژنرال‌ها عملی نمی‌شود

حدود ۴۰۰ هزار نفر در شهر غزه و شهرهای اطراف آن از زمانی که ارتش صهیونیستی ارتباط منطقه را از بقیه قلمرو قطع کرد و دستور تخلیه را صادر کرد، باقی مانده‌اند. اکنون، بسیاری بر این باورند که تل‌آویو در تلاش است تا با حمله هوایی و زمینی جدید به این منطقه کار را به پایان برساند.

به گزارش ایسنا، گاردین در گزارشی از شرایط کنونی غزه آورده است: بیمارستان‌ها گلوله باران شده‌ند، پناهگاه‌ها به آتش کشیده شده‌اند، مردان و پسران از خانواده‌های خود جدا شده‌اند و با خودروهای نظامی منتقل شده‌اند. با گذشت یک سال از جنگ، غیرنظامیان در شمال غزه می‌گویند که وضعیت بدتر از همیشه است.

حدود ۴۰۰ هزار نفر در شهر غزه و شهرهای اطراف آن از زمانی که رژیم صهیونیستی ارتباط این منطقه را از بقیه قلمرو قطع و دستور تخلیه را صادر کرد، باقی مانده‌اند. برخی حاضر به ترک خانه نیستند، زیرا می‌ترسند هرگز اجازه بازگشت نداشته باشند. برخی دیگر به خاطر اعضای سالخورده یا معلول خانواده تصمیم گرفته‌اند در جای خود بمانند. غیرنظامیان با اشاره به شلیک تک تیراندازها و بازداشت‌ها توسط نیروهای اسرائیلی می‌گویند که مسیرهای جنوب ناامن است.

گاردین: مردم غزه کوتاه نمی‌آیند، طرح ژنرال‌ها عملی نمی‌شود
کوچاندن اجباری مردم غزه

اکنون، بسیاری بر این باورند که تل‌آویو در تلاش است تا با حمله هوایی و زمینی جدید به این منطقه که ۸۰۰ شهید برجای گذاشته، کار را به پایان برساند. تشدید محاصره و قطع کمک‌ها به منظور وادار کردن جمعیت باقی‌مانده به فرار، در پیشنهادی به نام «طرح ژنرال‌ها» که ماه گذشته به دولت بنیامین نتانیاهو ارائه شد، تشریح شده است. کارشناسان می‌گویند که چنین تاکتیک‌هایی جنایت جنگی است.

امدادگران پس از اینکه خدمه آنها در حملات هوایی مجروح یا توسط ارتش بازداشت شدند و آخرین خودروی آتش نشانی آنها توسط گلوله باران تانک‌ها منهدم شد، عملیات خود را در شمال غزه به طور کامل متوقف کردند. سه بیمارستان منطقه می‌گویند تجهیزات پزشکی آنقدر کم است که باید تصمیم بگیرند به کدام بیمار کمک کنند و کدامیک را رها کنند که بمیرد. تقریباً محاصره کامل به این معنی است که تحویل کمک غیرممکن است و آب و غذا به طور خطرناکی در حال تمام شدن.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در ایکس نوشت: «مردمی که تحت محاصره مداوم اسرائیل در شمال غزه رنج می‌برند، به سرعت تمام ابزارهای موجود را برای بقای خود از دست می‌دهند.»

گاردین: مردم غزه کوتاه نمی‌آیند، طرح ژنرال‌ها عملی نمی‌شود
اهالی غزه که با گرسنگی مفرط مواجه هستند

ساوسان ظاهر، وکیل حقوق بشر فلسطینی مستقر در حیفا می‌گوید: آنچه در حقوق بین‌الملل اهمیت دارد، اتفاقاتی است که در میدان می‌گذرد و ما به وضوح می‌بینیم که اسرائیل در تلاش است تا حضور فلسطینی‌ها در شمال غزه را از بین ببرد.

طرح ژنرال‌ها پیشنهاد می‌کند که به فلسطینیان در شمال غزه اولتیماتوم داده شود تا آنجا را ترک کنند و سپس این منطقه را منطقه نظامی بسته اعلام کنند. آن‌هایی که باقی می‌مانند جنگجو و در نتیجه اهداف مشروع در نظر گرفته می‌شوند. نوار غزه برای همیشه به دو بخش تقسیم می‌شود و اسرائیل تا زمانی که یک دولت غیرنظامی فلسطینی جدید بتواند کنترل آن را در دست بگیرد، کنترل شمال را عهده‌دار خواهد شد.

گروه‌های حقوق بشر این طرح را محکوم کرده و می‌گویند که این طرح ناقض قوانین بین‌المللی در مورد استفاده از غذا به عنوان سلاح و انتقال اجباری است. اینکه اسرائیل عمداً ورود مواد غذایی به غزه را محدود می‌کند، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های پرونده نسل‌کشی علیه آن در دادگاه بین‌المللی دادگستری است.

مقام‌های ارشد نظامی صهیونیست اخیرا به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفتند که هدف گسترده‌تر دولت اکنون الحاق بخش‌های وسیعی از خاک فلسطین است. 

مایکل میلشتاین، کارشناس حماس و رئیس انجمن مطالعات فلسطین در دانشگاه تل آویو، گفت که او معتقد است که طرح ژنرال‌ها به دو هدف نظامی اعلام شده اسرائیل در غزه - شکست حماس و بازگشت گروگان‌ها - دست نخواهد یافت. وی با اشاره به شهادت یحیی سنوار در رفح گفت: «پس از یک سال جنگ و حتی با رفتن سنوار، باید تا به حال متوجه شده باشیم که حتی اگر کل نوار را اشغال کنیم، حماس از جنگ دست نخواهد کشید. هیچ گزینه خوبی برای اسرائیل در غزه وجود ندارد، اما من نگرانم که این گزینه آسیب بیشتری به وجهه اسرائیل وارد کند. بقیه جهان آنچه را که در شمال غزه اتفاق می‌افتد به عنوان یک جنگ عادلانه نمی‌بیند. این خود یک مشکل استراتژیک بزرگ است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha