• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403080502998
  • خبرنگار : 50225

/هفته ملی اطلاع‌رسانی درباره هپاتیت/

درباره پیشگیری و درمان «هپاتیت‌ها» بیشتر بدانید

درباره پیشگیری و درمان «هپاتیت‌ها» بیشتر بدانید

ایسنا/خوزستان بیشتر علائم هپاتیت زمانی ظاهر می‌شوند که بیماری پیشرفت می‌کند و با ابتلا به بیماری کبدی یا سرطان، این بیماران متوجه می‌شوند که هپاتیت B یا C دارند؛ در این شرایط افزایش آگاهی جامعه برای حذف هپاتیت‌های ویروسی B و C از اهمیت ویژه‌های برخوردار است.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری هفته اطلاع‌رسانی هپاتیت از اول تا هفتم آبان‌ماه اظهار کرد: امسال شعار روز جهانی هپاتیت «اکنون زمان عمل است» تعیین شده است. هپاتیت به معنی التهاب بافت کبد است؛ دلایل مختلفی برای بروز این بیماری وجود دارد و شایع‌ترین نوع هپاتیت‌های ویروسی، هپاتیت‌های D ،C ،B ، A و E هستند. مهم‌ترین عارضه ابتلا به هپاتیت‌های B و C ایجاد سیروز کبدی و سرطان کبد است.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت بدون علامت هستند، افزود: در حال حاضر  حدود ۳۰۴ میلیون نفر با عفونت هپاتیت ویروسی مزمن در جهان زندگی می‌کنند و روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر عفونت‌های هپاتیت B و C جان خود را از دست می‌دهند یعنی در هر ۳۰ ثانیه یک مرگ ناشی از هپاتیت رخ می‌دهد. در مجموع، هپاتیت B و هپاتیت C باعث مرگ ۱.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ شده‌اند.

علائم هپاتیت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه روزانه بیش از ۶ هزار نفر به هپاتیت ویروسی مبتلا می‌شوند، گفت: هدف سازمان بهداشت جهانی، حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۲۰۳۰ است.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: بیشتر علائم هپاتیت تنها زمانی ظاهر می‌شوند که بیماری پیشرفت می‌کند و بیشتر افراد، هنگامی که به بیماری کبدی یا سرطان مبتلا می‌شوند، می‌فهمند که هپاتیت B یا C دارند.

وی افزود: هفته اطلاع‌رسانی هپاتیت، فرصت مناسبی برای افزایش آگاهی در تمامی سطوح جامعه در راستای برنامه ملی حذف هپاتیت‌های ویروسی B  و  C است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به علائم عمومی و راه‌های انتقال ویروس هپاتیت گفت: خستگی مفرط، تب، زردی، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ و درد شکم جزو علائم عمومی هپاتیت هستند.

راه‌های انتقال ویروس

وی بیان کرد: این ویروس از راه خون و فرآورده‌های خونی آلوده، استفاده مشترک از وسایل تزریقی آلوده شامل سرنگ و سوزن و حتی قاشق، فیلتر و پایپ مشترک، خالکوبی، تتو و سوراخ کردن بدن با وسایل آلوده، تیغ ریش‌تراشی، قیچی و ماشین اصلاح مشترکی که با خون فرد مبتلا آلوده شده باشند و بلافاصله بدون تمیز کردن، مورد استفاده قرار می‌گیرند، منتقل می‌شود. این وسایل می‌توانند عامل خطر باشند.

بختیاری‌نیا گفت: مصرف مسواک آلوده به صورت مشترک، تماس جنسی محافظت‌نشده و انتقال از مادر مبتلا به بیماری هپاتیت به نوزاد راه‌های انتقال بیماری هستند.

وی افزود: هپاتیت‌های ویروسی از طریق دست دادن و بوسیدن فرد مبتلا، استفاده از ظروف مشترک، معاشرت معمولی در محل کار و منزل، از راه هوا، عطسه و سرفه و استفاده از سرویس بهداشتی مشترک منتقل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

چگونه و چه زمانی واکسن هپاتیت را دریافت کنیم؟ 

پیشگیری و درمان هپاتیت‌ها

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: هپاتیت B و C همانند دیگر بیماری‌های مزمن، در یک دوره طولانی بیماران را گرفتار می‌کنند و به مراقبت‌های بهداشتی درمانی پیوسته و زنجیره‌ای نیاز دارند.

وی بیان کرد: با  انجام سه دوز واکسیناسیون هپاتیت B که اثربخشی آن بالای ۹۵ درصد است می‌توان از ابتلا به هپاتیت B  پیشگیری کرد، بنابراین توصیه می‌شود برخی از گروه‌های شغلی که در معرض خطر ابتلا به هپاتیت هستند مانند پاکبانان، امدادگران حوادث، آرایشگران و... واکسیناسیون را انجام دهند.

بختیاری‌نیا گفت: با این حال، هپاتیت C به وسیله واکسن قابل پیشگیری نیست و برای درمان آن، فرد مبتلا باید به مدت  سه تا شش ماه دارو مصرف کند.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از آسیب بیشتر کبد

وی افزود: کنترل وزن با رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غذاهای نشاسته‌ای، فیبر و پروتئین باشد و محدود کردن مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده یا فرآوری‌شده، برای بیماران مبتلا به هپاتیت توصیه می‌شود .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ورزش منظم و پرهیز از کشیدن سیگار و مواد دخانی از دیگر عوامل کمک‌کننده به پیشگیری از آسیب دیدن بیشتر کبد هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha