• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403080502937
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

گردشگری کشاورزی، پتانسیل مغفول مانده برای زعفران و زرشک قاینات 

گردشگری کشاورزی، پتانسیل مغفول مانده برای زعفران و زرشک قاینات 

ایسنا/خراسان جنوبی رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات گفت: برگزاری جشنواره طلا و یاقوت سرخ در شهرستان قاینات، از جمله بزنگاه‌هایی است که علاوه بر جلب توجه به شیوه‌های نوین کاشت، داشت و برداشت و نیز فرآوری این دو محصول استراتژیک در شهرستان قاینات به عنوان خاستگاه و پایتخت آن، از دیگر سو اشاره‌ای به استعداد ناپیدا اما توانمند شهرستان و استان در جذب گردشگر کشاورزی و ترویج آن دارد. 

حمید عباس‌زاده، امروز شنبه ۵ آبان گفت: برگزاری جشنواره زعفران و زرشک در قاین، فرصتی عالی برای معرفی کیفیت ممتاز این محصولات استراتژیک به مردمان شهرهای دیگر، فعالان اقتصادی و علاقمندان به گردشگری کشاورزی است. این نوع از گردشگری یکی از قدیمی‌ترین سبک‌های گردشگری است و سابقه به آن به اواخر قرن نوزدهم میلادی می‌رسد.  

وی افزود: طی جنگ جهانی دوم در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی که اقتصاد جهانی در رکودی عمیق فرو رفته بود، مردم به خصوص در کشورهای درگیر جنگ به حاشیه شهرها و روستاها می‌رفتند و انواع مختلفی از گردشگری روستایی را تجربه می‌کردند. در حقیقت یکی از عواملی که منجر به توجه بیشتر گردشگران به گردشگری کشاورزی شد، حضور گردشگران در روستاها و مزارع و زمین‌های کشاورزی بود. 

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات گفت: برگزاری جشنواره طلا و یاقوت سرخ برای شکرگزاری دو محصول استراتژیک شهرستان قاینات زعفران و زرشک از جمله این موقعیت‌هاست که می‌تواند تبدیل به فرصتی بزرگ در جذب گردشگری و معرفی شهرستان و استان شود.  

عباس زاده ادامه داد: زعفران با رشته‌های گران‌بها و گرما بخش و زرشک با دانه‌های سرخ و زیبا، محمل و بهانه‌ای برای اکرام و اعزاز فعالان این عرصه نیز است که از قِبَل آن گردشگری هم می‌تواند رونق دوباره‌ای بیابد.  

وی با اشاره به اینکه در گذشته یکی از کمبودهای چشمگیر شهرستان قاینات، کمبود تعداد اماکن اقامتی مناسب برای گردشگران بود که این مهم به مرور در حال مرتفع شدن است، گفت: هم اینک ۵ واحد اقامتگاه بوم گردی در شهرستان با ظرفیت تقریب ۷۵ نفر درحال فعالیت است. ضمن این که دو واحد اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت بیش از ۵۰ نفر به بهره برداری رسیده و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.  

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات افزود: علاوه بر آن چندین پروژه از جمله مجتمع گردشگری، اقامتگاه بوم گردی و تأسیسات اقامتی در مجتمع‌های بین راهی رفاهی نیز در حال احداث است که امید است تا پایان سال جاری و در سال آینده، شاهد شروع بهره‌برداری از آن‌ها باشیم و بدین ترتیب وضعیت اماکن اقامتی شهرستان، موقعیتی قابل دفاع و مطلوب خواهد یافت. 

عباس زاده اظهارکرد: نوع سفر و گردشگری نیز دیگر آن چیزی نیست که چند دهه پیش مرسوم بود. امروزه بیشتر گردشگران، کاشفان تجربه‌های ناآشنا و لذت‌بخش هستند تا سرزمین‌های ناشناخته. در همین غرق شدگی‌هاست که گردشگری پوست انداخته و سبک و مدل‌های جدید جایگزین مقاصد محبوب گذشته شده‌اند. در همه این تغییرات یک چیز مشترک است: فرار از شلوغی و ازدحام و ریتم تند زندگی و بازگشت به هر آنچه با طبیعت ارتباط دارد. یکی از مدل‌های محبوب گردشگری که با طبیعت گره خورده، گردشگری کشاورزی است. 

وی یادآورشد: جشنواره زعفران و زرشک در قاین همزمان با ۵ آبان و روز ملی زعفران در محل دانشگاه بزرگمهر قاینات برگزار می‌شود و در برگزاری این جشنواره، فرصتی عالی برای معرفی کیفیت ممتاز زعفران و زرشک منطقه به مردمان شهرهای دیگر، تاجران و صادرکنندگان محصولات کشاورزی است و برگزاری جشنواره، مکان مناسبی برای گزارش دستاوردهای علمی است که در راستای پیشرفت دستگاه‌ها و فرایندهای تولید و برداشت زعفران و زرشک انجام خواهد شد، هم چنین در نمایشگاه جانبی در محل دانشگاه بزرگمهر قاین که به مدت ۳ روز در روزهای قبل، حین و بعد از جشن مذکور برگزار می‌شود، ۲۵ غرفه به معرفی محصولات خود در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و محصولات و تولیدات مرتبط با زرشک و زعفران خواهند پرداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha