• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080502928
  • خبرنگار : 50181

چیزهایی که درباره «زعفران» نمی‌دانید

چیزهایی که درباره «زعفران» نمی‌دانید

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس گیاهان دارویی معتقد است، مصرف زعفران به پاکسازی کبد و رفع تنش‌های عصبی کمک کرده و یک مسکن طبیعی به شمار می‌رود.

هانیه ناصری به مناسبت روز زعفران(پنجم آبان) در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از مهمترین خواص این گیاه یاد کرد و گفت: زعفران از عناصری مانند کروسین، پیکروکروسین و سافرانال تشکیل شده است. این عناصر به ترتیب باعث رنگ دهی، طعم و عطر زعفران هستند که به عنوان افزودنی در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه زعفران تنها یک افزودنی برای غذا نیست و خواص متعدد دارویی نیز دارد، افزود: مصرف زعفران به درمان مواردی مانند آسم، گرفتگی عضلات، کم خونی و نارسایی قلبی و... کمک می‌کند.

این استاد دانشگاه از خواص ضد درد و التهاب زعفران نیز یاد کرد و ادامه داد: زعفران یک مسکن طبیعی برای کاهش انواع دردها به شمار می‌رود.

ناصری با اشاره به مزایای استفاده از زعفران برای سیستم عصبی بدن، خاطرنشان کرد: مصرف زعفران به رفع استرس و اضطراب، اختلال یادگیری و بیماری‌های مرتبط با تخریب سلول‌های عصبی کمک قابل توجهی می‌کند.

وی همچنین از نقش زعفران برای درمان اختلالات هورمونی و همچنین درمان مقاومت بدن به انسولین نیز یاد کرد.

این دکترای گیاهان دارویی یکی دیگر از مزایای مهم زعفران را خاصیت پاک‌کنندگی آن دانست و خاطرنشان کرد: از این طلای سرخ برای پاکسازی کبد، کلیه، مثانه و طحال استفاده می‌شود. به علاوه زعفران به سبب آنتی اکسیدان‌های فراوانی که دارد تا حدود زیادی می‌تواند به احیاء کبد و همچنین درمان کبد چرب کمک کند.

ناصری با بیان اینکه زعفران علاوه بر افزوده شدن به غذا می‌تواند به صورت چای زعفران نیز استفاده شود، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین خواص زعفران دم کرده آن است که با التهابی که می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن نظیر انواع بیماری‌های تنش عصبی شود، مبارزه می‌کند.

به گفته این استاد دانشگاه، چای زعفران همچنین می‌تواند از مغز در برابر اختلالات شناختی و میگرن محافظت کند و فعالیت ضدباکتریایی و ضدویروسی را در بدن افزایش دهد که در نتیجه منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha