• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403080502896
  • خبرنگار : 50552

یک فعال سیاسی:

اولویت‌های کاری استاندار آینده قزوین/ بومی بودن یک امتیاز ویژه است

اولویت‌های کاری استاندار آینده قزوین/ بومی بودن یک امتیاز ویژه است

ایسنا/قزوین یک فعال سیاسی در رابطه با اولویت‌های استاندار آینده قزوین گفت: قزوین در برخی شاخص‌ها جزو استان‌های برتر است، برای مثال ما در کشاورزی و صنعت حرفی برای گفتن داریم، در کشاورزی، آب نخستین مسئله استان است، اولین حرکت یک استاندار توانمند باید این باشد که یک تیم بسیار قوی جمع‌آوری کند تا در حوزه آب استان چاره‌ای بندیشند.

عباس نیکویه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استاندار بالاترین و عالی‌ترین مقام دولتی در استان است و باید ویژگی‌ها و توانایی‌های خاصی داشته باشد، بنابراین انتصاب استاندار با بقیه مدیران متفاوت است، استاندار وظیفه هماهنگی و نظارت بر همه دستگاه‌ها را بر عهده دارد و استانداری به‌عنوان یک دستگاه مادر نقشی تعیین‌کننده در سطح منطقه دارد، بنابراین فردی که به این منظور انتخاب می‌شود باید دارای شرایط ویژه‌ای باشد.

وی ادامه داد: برای مثال برخی مطرح می‌کنند استاندار باید جوان و نخبه باشد، اگر قرار باشد مدیرکل یک دستگاه تخصصی انتخاب شود، شاید این مشخصه‌ها برای این مدیرکل مناسب باشد، اما برای استانداری چنین مؤلفه‌هایی مطرح نیست.

این فعال سیاسی گفت: استاندار باید یک فرد باتجربه باشد، اگر کسی تجربه وزارت کشور نداشته باشد نمی‌تواند در این زمینه موفق باشد، گاهی شاهدیم برخی که پیش از این در دستگاه‌های دیگری بوده‌اند و در این دستگاه‌ها صاحب تجربه بوده‌اند، به استانداری منصوب می‌شوند، چنین اشخاصی اصلاً نمی‌توانند در این مسئولیت موفق باشند، ممکن است چند صباحی در این مسئولیت بمانند، اما تجربه‌شان موفقیت‌آمیز نخواهد بود، چرا که تا بخواهند تجاربی را به دست بیاورند و این تجارب را عملیاتی کنند، دوره مسئولیتشان به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: به اعتقاد بنده و با توجه به تجربه سی ساله‌ای که در وزارت کشور دارم، افرادی که با این سازمان آشنا نیستند و در آن مسئولیت می‌گیرند، به هیچ عنوان موفق نمی‌شوند، گاهی از دستگاه‌های دیگر افرادی را به وزارت کشور می‌آورند و به آن‌ها مسئولیت می‌دهند، طبیعتاً در طول خدمت چنین اشخاصی شاهدیم که این‌ها مشغول رسیدگی به همان بخش‌هایی هستند که پیش از این در آنجا فعالیت داشته‌اند و اصلاً نمی‌توان چنین استاندارانی را در روستاها، مراکز تولیدی و در بین مردم مشاهده کرد، زیرا تجربه این کارها را ندارند.

معاون ادوار استانداری قزوین خاطرنشان کرد: این مثال در رابطه با دستگاه‌های نظامی هم صدق می‌کند، اگر یک نفر که هیچ سابقه کاری در حوزه‌های نظامی ندارد و یک‌مرتبه بیاید فرمانده یک لشکر یا پادگان شود، چه توقعی از این فرد می‌رود؟ طبیعی است که چنین فردی نمی‌تواند موفق باشد.

وی اظهار کرد: بنابراین استانداری که تجربه نداشته باشد، ممکن است کارهای روزمره را بتواند پیش ببرد، اما اینکه توقع داشته باشیم تغییرات بنیادی و تفکرات توسعه‌ای داشته باشد، اصلاً چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، گاهی مواقع می‌شنویم نام افرادی برای استانداری مطرح می‌شود که بنده تصور می‌کنم بیشتر در این حد است که یک جریان یک نفر را که مطابق سلیقه خودشان است پیشنهاد می‌دهند و اصلاً به فکر این نیستند که چنین فردی در آینده باید چترش را روی همه دستگاه‌ها باز کند.

استاندار باید بتواند حکمرانی کند

نیکویه تصریح کرد: بنابراین در مورد استاندار نمی‌توان گفت ما به یک استاندار جوان و نخبه نیازمندیم، معلوم نیست چنین فردی در مسئولیت استانداری موفق باشد، استانداری کسی را می‌خواهد که بتواند حکمرانی کند، استانداری با مدیرکلی متفاوت است، شاید برای مدیرکلی یک نخبه بتواند خیلی خوب کار آن اداره را پیش ببرد، اما حکمرانی بحث متفاوتی است که نیازمند یک فرد پخته و باتجربه است.

وی گفت: استانداری نیازمند فردی است که بتواند تمام دستگاه‌ها را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد و مثل یک پدر برای استان باشد و مدیریت داشته باشد، یعنی بتواند مسائل استان را جمع و از امکانات استان استفاده کند، با توجه به این مؤلفه‌ها قطعاً اگر فردی بومی برای استانداری انتخاب شود صددرصد موفق‌تر خواهد بود، چرا که امکانات استان را می‌شناسد، یک فرد غیربومی باید مدت‌ها وقت بگذارد تا بشناسد در این استان چه کسانی نیروهای توانمندی هستند و چه کسانی زحمت کشیده و تجربه کسب کرده‌اند تا بتواند از مشاوره و ظرفیت این‌ها استفاده کند، اما اگر فرد بومی به‌عنوان استاندار منصوب شود از تمام این ظرفیت‌ها و امکانات آگاه است.

آب نخستین مسئله استان قزوین است

این فعال سیاسی در رابطه با اولویت‌های استاندار آینده قزوین خاطرنشان کرد: استان قزوین در برخی شاخص‌ها جزو استان‌های برتر کشور است، برای مثال ما در حوزه کشاورزی، صنعت، مراکز دانشگاهی، راه‌های ارتباطی و ارتباط با سایر نقاط کشور حرفی برای گفتن داریم، در حوزه کشاورزی، آب نخستین مسئله استان است، اولین حرکت یک استاندار توانمند باید این باشد که یک تیم بسیار قوی جمع‌آوری کند تا در حوزه آب استان چاره‌ای بندیشند.

وی بیان کرد: در بحث کشاورزی نیز روی صنایع تبدیلی، بحث نگهداری، سیاست کشت، وضعیت آب استان، جلوگیری از فرونشست دشت قزوین به‌علت برداشت‌ بی‌رویه آب و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز باید کار کرد.

رئیس ادوار شورای اسلامی شهر قزوین خاطرنشان کرد: در صنعت نیز امکانات زیربنایی مانند برق و آب از جمله مسائل اساسی هستند و اینکه چه نوع صنایعی باید در استان باشند؟ چه صنایعی باید وارد استان شوند که بعدها استان دچار مشکل نشود؟ چه صنایعی وارد استان شوند که انرژی و منابع استان را هدر ندهند؟ توسعه صنعتی استان به کدام سمت باشد؟ برخی صنایع هایتک، اشتغالزا، ماندگار و آینده‌دار باید وارد استان شوند، این‌ها جزو کارهای اولویت‌دار استان است، برنامه‌ریزی برای این مسائل یک کار زیربنایی است که متأسفانه ما تاکنون در این حوزه موفق نبوده‌ایم.

وی در ادامه گفت: ما اگر اکنون ۱۰ شهرک صنعتی در استان راه‌اندازی کنیم، طی یک هفته تمام زمین‌های آن خریداری می‌شود، این یک ویژگی خاص برای قزوین است و ما باید تعیین کنیم که چه صنایع و چه امکاناتی باید وارد استان شوند تا بتوانیم شاهد پیشرفت قزوین باشیم.

جذب سرمایه‌گذار جزو اولویت‌های استاندار آینده باشد

نیکویه تصریح کرد: مسئله بعدی بحث گردشگری استان قزوین و وجود آثار تاریخی بی‌نظیر است، باید روی این مسائل سرمایه‌گذاری کرد و برای این حوزه‌ها جذب سرمایه کرد، با توجه به اینکه قزوین نزدیک به پایتخت است و بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه دارند در قزوین سرمایه‌گذاری کنند، جهت دادن این سرمایه‌گذاران و برنامه دادن به آن‌ها باید جزو اولویت‌های کار استاندار آینده باشد؛ البته انجام این کارها زمان‌بر است، انجام چنین کارهایی هم نیرو و هم برنامه می‌خواهد و نیازمند افراد باتجربه و پیگیر است که با مجلس و دولت هماهنگ باشند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: متأسفانه نمی‌بینیم استاندارانی را که به مناطق روستایی بروند، روی کشاورزی و تولیدات روستاها و روی اینکه مردم چطور به مناطق روستایی بازگردند و روستاها آباد شوند، تمرکز کنند، چرا که گاه افرادی که به استانداری منصوب می‌شوند تجارب لازم را ندارند و نمی‌دانند باید چه کنند.

وی افزود: دیده‌ایم افرادی را که بی‌تجربه در این مسئولیت قرار گرفته‌اند و در تصمیم‌گیری‌ها و توزیع منابع عکس عمل کرده‌اند، بخشدار پیاده‌نظام استانداری است، بخشداری‌ها باید تقویت شوند، بخشدارها باید در مناطق خود حضور داشته باشند، یکی از مشکلاتی که در استان اتفاق می‌افتد و استانداران غیر بومی و غیر وزارت کشوری به آن توجه ندارند، عدم سکونت مسئولین حکمرانی مانند بخشداران و فرمانداران در منطقه خودشان است، شاید استانداری که وزارت کشوری نیست این مسئله را خیلی کوچک ببیند، اما این مسئله بزرگی است، چرا که دقیقاً در همین نقاط کوچک رضایت مردم ایجاد می‌شود و مردم همپای حکومت می‌شوند.

مدیران میانی باید بومی باشند

معاون ادوار استانداری قزوین در رابطه با ویژگی‌های مدیران میانی اظهار کرد: مواردی که پیشتر ذکر شد برای انتخاب استاندار نمی‌تواند ملاک باشد، همین موارد برای مدیران میانی می‌تواند مؤثر باشد، برای مثال جوان، بومی، باهوش و نخبه بودن و همچنین توانایی مدیریت داشتن از جمله ویژگی‌های مدیران میانی است، یک وقت ممکن است ما یک نفر را از دانشگاه به مدیریت در اداره‌ای بیاوریم، این فرد شاید استاد بسیار خوب و موفقی باشد، اما در حوزه اجرا موفق نباشد، ما از این قبیل مدیران در طول انقلاب زیاد دیده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که برای انتخاب مدیران میانی باید لحاظ شود، توانایی مدیریت است، اگر این فرد از نیروهای همان سازمان باشد بسیار بهتر است، یعنی اگر در آن دستگاه کسی را می‌شناسیم که کار خود را از مسئول بخش بودن در یک واحد آغاز کرده و کم‌کم به مراتب بالاتر رسیده و اکنون معاون آن دستگاه یا مدیر یک بخش از همان دستگاه است، اگر مدیریت اداره را به چنین فردی بسپاریم، در کارش به مراتب از کسی که این مراحل را طی نکرده موفق‌تر است و همه از چنین فردی اطاعت می‌کنند، چون می‌دانند کاربلد است.

نیکویه خاطرنشان کرد: در نقطه مقابل، کافی است برخی افراد متوجه شوند که یک مدیر ناآگاه وارد مجموعه شده است، در این صورت کاملاً این مدیر را بازی می‌دهند و اهداف خود را پیش می‌برند و سازمان هم رشد نمی‌کند، علی‌الخصوص در انتخاب مدیران میانی، بومی بودن شاخصه‌ای بسیار مهم است و استاندار باید به این مسئله دقت کند.

وی در پایان گفت: استاندار جدید راه‌هایی که استانداران قبلی رفته‌اند و به جایی نرسیده‌اند را نباید ادامه دهد، وقتی استانداری وارد استان می‌شود و همه اعضای دفتر و حوزه مدیریتی را از شهر خودش می‌آورد، نشان می‌دهد این استاندار نه تنها نیروهای استانداری را نمی‌شناسد، بلکه روی نیروهای توانمند استان هم شناخت ندارد، ما در استانداری نیروهای توانمند، خوش‌فکر و پرکاری داریم که در اتاق‌ها نشسته‌اند و از ظرفیت آن‌ها به نحو احسن استفاده نمی‌شود، اما می‌بینیم ناگهان از شهرهای دیگر افرادی می‌آیند و مسئولیت می‌گیرند و بعد داخل سازمان می‌رویم می‌بینیم کلی مسئله و مشکل وجود دارد، استاندار جدید باید به این موارد دقت کند تا شاهد پیشرفت استان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha