ایوب کرد، شامگاه ۳ آبان ماه در سومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق اظهار کرد: اگر مصوبات توسعه محور شرق توسط دولتها بهطور کامل انجام میشد، وضعیت محورهای شرق کشور بهمراتب بهتر از شرایط فعلی بود. پروژههای راهآهن زاهدان به چابهار و زاهدان به مشهد در حال حاضر در دو فاز و بهصورت همزمان در حال اجرا هستند. پروژه زاهدان به چابهار در هشت قطعه با پیمانکاری قرارگاه خاتمالانبیا به پیشرفت ۷۲ درصدی رسیده است. همچنین قطعه ۱۵۳ کیلومتری حد فاصل خاش تا زاهدان نیز به بهرهبرداری رسیده است.
وی ادامه داد: کل مسیر پروژه راهآهن زاهدان به چابهار ۶۳۵ کیلومتر است که از این میزان، ۱۵۳ کیلومتر بهرهبرداری شده و ۲۷۰ کیلومتر دیگر در دست ساخت است. دو قطعه دیگر از جمله زاهدان به مشهد نیز تعیین تکلیف شده و به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.
مدیرکل راهداری وحملونقل جادهای سیستان و بلوچستان با اشاره به تخصیص اعتبار به عنوان حلقه مفقوده اصلی این پروژهها عنوان کرد: اگر مقام معظم رهبری از این پروژهها حمایت نمیکردند، پیشرفتهای کنونی نیز به دست نمیآمد. امیدوارم که با پیشرفتهای فعلی، قطعه خاش به ایرانشهر و نهایتاً ایرانشهر به چابهار به بهرهبرداری برسد.
کرد در خصوص وضعیت پروژههای جادهای تصریح کرد: طول کریدور شمال و جنوب ۱۰۹۵ کیلومتر بوده و از این مقدار، ۵۵۵ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده است. با این وجود، پروژهها به علت تخصیص کم اعتبارات پیشرفت قابل توجهی نداشتهاند و این موضوع میتواند ما را از کریدورهای جهانی حذف کند.
وی گفت: ما سه پایانه فعال با کشور پاکستان داریم و همچنین پایانه میلک با کشور افغانستان دارای مشکلات زیرساختی است. تأمین ناوگان یکی از چالشهای اصلی است و به دلیل نیاز ناوگان افغانستانی، مجوز تأمین حدود ۵۰۰۰ ناوگان را دادهایم.
انتهای پیام
نظرات