• جمعه / ۴ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403080402499
  • خبرنگار : 50201

کجور در ابتدای آبان «جامه سپید» بر تن کرد

کجور در ابتدای آبان «جامه سپید» بر تن کرد

ایسنا/مازندران برف پاییزی در مناطق مختلف کجور مازندران در شب چهارم آبان ماه موجب کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای هوا و سپید پوش شدن همه روستاها و ارتفاعات این بخش شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بارش باران و برف که از روز  پنج شنبه ۳ آبان در بخش کوهستانی کجور آغاز شد شبی سرد و برفی را برای ساکنین و مسافران  این منطقه رقم زد.

جمع زیادی از کجوری‌ها که در پاییز و زمستان  در شهرهای نوشهر، چالوس و شهرهای اطراف زندگی می‌کنند، روزهای تعطیلی پایان هفته را به روستاهای خود سفر می‌کنند تا به یاد گذشته دوره هم جمع شوند؛ اما بارش برف شبی سرد را برای مردم منطقه به ارمغان آورد و موجب شد وسایل گرمایشی که چند ماهی در انبارها دپو شده بود را روشن کنند و محفلی گرم داشته باشند.

پس از سرمای برفی در کجور از ساعاتی پیش شاهد بارندگی شدید در این منطقه هستیم.

اما همه راه‌های اصلی روستاها باز است و رفت و آمد جریان دارد.

بخش کوهستانی کجور دارای ۶۶ روستا و دو شهر است که از یک سو به بخش بلده نور، از سوی دیگر به بخش مرکزی و مرزن آباد چالوس و از سوی دیگر به روستاهای بخش مرکزی نوشهر منتهی می‌شود.

کجور یکی از بخش‌های شهرستان نوشهر واقع در مازندران است. این بخش ییلاقی و کوهستانی دارای سه دهستان به نام‌های پنجک رستاق، زانوس رستاق و توابع کجور و به مرکزیت شهر کجور است.

از نظر جغرافیایی این منطقه بین دو کوه دماوند و علم کوه واقع شده است. سکنه منطقه را بومی‌های کُجور که کُجوری خوانده می‌شوند تشکیل می‌دهند همچنین ایل کرد خواجوند از ساکنین این منطقه هستند. منطقه کجور به علت داشتن وسعت مراتع دارای پراکندگی نسبی است و اکثر روستاها از هم فاصله دارند. خانه‌های سنتی کجور به نام لَت به سر خنه و کَلچو خنه معروف است که دیوارهٔ آن کاهگل و چوبی و سقف آن نیز از تکه چوب‌هایی به نام لَت پوشانده می‌شود.

منطقه کجور از مناطق مهم استان مازندران در زمینه صنایع دستی است. کارگاه‌های مختلف نمدمالی، بافت جوراب‌های ساق بلند و ساق کوتاه از جنس پشم، سفالگری ساخت انواع ظروف کاربردی و دکوراتیو در روستای عالیدره صنایع چوبی منطقه که به زبان محلی به آن لاک تاشی می‌گویند؛ مانند ساخت قاشق‌های چوبی، کفگیر و سایر وسایل چوبی، ساخت بالاش پوش‌های نمد چوپانی به نام‌های محلی کِلمَد، چِغا، شولا، ساخت کلاه‌های نمدی و جاجیم بافی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha