• جمعه / ۴ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403080402490
  • خبرنگار : 71145

مذاکرات هیئت حماس در قاهره درباره آتش‌بس در غزه

مذاکرات هیئت حماس در قاهره درباره آتش‌بس در غزه

روز پنجشنبه هیئتی از جنبش حماس به ریاست «خلیل الحیه»، رئیس هیئت مذاکره کننده این جنبش، در یک سفر کوتاه از قاهره، پایتخت مصر بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، وبگاه قطری «العربی الجدید» مطلع شد که این دیدار که به درخواست مصر و در پی تماس‌های تلفنی بیش از یک طرف انجام شد، تنها حدود پنج ساعت به طول انجامید و پیشنهادات آمریکا و مصر در مورد آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا مورد بحث قرار گرفت.

طبق اطلاعات رسیده به العربی الجدید، این جنبش در دیدار با مقامات سازمان اطلاعات مصر و سرلشکر «حسن رشاد»، رئیس جدید آن، بر ضرورت توقف فوری نسل کشی در شمال نوار غزه قبل از حرکت به سمت مذاکره تاکید کرد.

همچنین رسانه‌های وابسته به حماس به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که هیئتی از جنبش به ریاست خلیل الحیه برای دیدار با حسن محمود رشاد، رئیس اطلاعات مصر وارد قاهره شد.

یکی از مقامات حماس به خبرگزاری فرانسه گفت که هیئتی از حماس روز پنجشنبه در قاهره با مقامات مصری در مورد پیشنهادهای آتش‌بس گفت‌وگو کردند و بر «آمادگی» جنبش برای توقف جنگ در صورت متعهد شدن اسرائیل به آتش‌بس، خروج از نوار غزه، بازگشت آوارگان، انجام معامله تبادل اسیران و ارسال کمک‌ها تاکید کرد.

این مقام در جنبش حماس با درخواست منتشر نشدن نامش گفت: «هیئتی از جنبش وارد قاهره شد و در آنجا با مقامات مصری دیدار کرد و ایده‌ها و پیشنهاداتی در خصوص از سرگیری مذاکرات برای آتش‌بس و مبادله اسرا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این راستا رئیس جدید اطلاعات مصر یک معامله تبادل کوچک که دربرگیرنده یک آتش‌بس دو هفته‌ای در ازای آزادی پنج سرباز بود که پس از آن مذاکرات گسترده‌ای آغاز شود، مطرح کرد. وی برای نهایی شدن جزئیات درخواست آتش‌بس ۴۸ ساعته کرد.

«رونن بار، رئیس اسرائیل شین بت، این ابتکار را به دولت اسرائیل ارائه کرد و برخی از وزرا به استثنای بن گویر و اسموتریچ که مخالف آن بودند، همه حمایت خود را از آن اعلام کردند و از بار خواستند تا با مصری ها برای بهبود آن کار کند. برآوردها حاکی است که شانس موفقیت این معامله کم است، اما در اسرائیل آنها موافقت کردند که تلاش کنند.

به موازات آن، منابع العربی الجدید احتمال دادند قاهره به مقامات دولت آمریکا از درک کامل پیشنهادی که اخیراً توسط «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا ارائه شده، خبر داده است؛ پیشنهادی که شامل استقرار نیروهای بین‌المللی در کریدور صلاح الدین (فیلادلفیا)، در موازات مرز مصر با نوار غزه در ازای خروج ارتش اشغالگر از آنجا است.

این در حالی است که قرار است طی چند روز آینده هیئت‌های میانجی و مذاکره کننده به دوحه پایتخت قطر بروند و دیدارهایی با حضور «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، حسن رشاد رئیس سرویس اطلاعاتی جدید مصر، «ویلیام برنز» رئیس سیا و «دیوید بارنیا»، رئیس موساد اسرائیل برگزار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha