حسن نوریزاده، شامگاه ۳ آبان ماه در سومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق اظهار کرد: آنچه در فرآیند محور شرق مطرح بوده، این است که اعتبارات دولتی موجود پاسخگوی نیازهای زیرساختی در حوزه ریل و جاده نیست.
وی افزود: با توجه به رشد مبادلات اقتصادی جهانی و تأمین امنیت در کشورهای همسایه از جمله افغانستان و ورود کشورهای بزرگ دنیا جهت به دست آوردن بازار اقتصادی حوزه پاکستان، پیشنهاد میشود که مسئولیت اجرای پروژههای زیرساختی در حوزه ریل و جاده به بخش خصوصی واگذار و به قطعات مختلف تقسیم شود تا بر اساس برآوردهای اعتباری، آورده مردم پای کار بیاید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: اگر این امر به بخش خصوصی محول شود و سرمایه مردمی وارد چرخه اجرای پروژهها گردد، قطعاً پیشرفت در این حوزه تسریع خواهد شد؛ وگرنه ما نمیتوانیم به زودی این موضوع بسیار مهم و حیاتی برای جمهوری اسلامی ایران را به سر منزل برسانیم، چرا که دولت با محدودیت در اعتبارات مواجه است و تنها ورود سرمایههای مردمی میتواند به تحقق این پروژهها کمک کند.
نوریزاده عنوان کرد: نگاه اساسی ما در حوزه خراسان رضوی ارتقا مناطق ویژه و مناطق آزاد هم در حوزه شهرستان سرخس و هم در دوغارون بوده است و با کمکی که همه ارکان حاکمیت انجام داد، خوشبختانه این اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه امروز در خراسان رضوی با استفاده از اتاقهای بازرگانی و بازرگانان معتبر و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی شاهد افزایش صادرات هستیم، خاطرنشان کرد: طی شش ماهه نخست سال جاری صادرات از خراسان رضوی ۲۶ درصد افزایش داشته است. توسعه مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون اهمیت بالایی دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه حوزه سرخس نقطه اتصال به کشورهای حوزه cis(کشورهای مستقل مشترکالمنافع) است، گفت: بزرگترین مزیت این کشورها، مصرفگرا بودن آنها است، لذا باید با استانداردسازی و تکنرخی کردن ارز که موجب گسترش بازارهای منطقهای میشود، این بازارها را دست بگیریم.
وی تصریح کرد: توانمندیهای ایران در عرصههای دانش، تکنولوژی و فرهنگ میتواند بهبود روابط با افغانستان را تسهیل کند و امنیت پایداری را در منطقه فراهم آورد.
انتهای پیام
نظرات