• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403080302346
  • منبع : نمایندگی گیلان

استاندار گیلان:

پزشک خانواده راهبردی ارزشمند برای پیشگیری از بیماری‌ است

پزشک خانواده راهبردی ارزشمند برای پیشگیری از بیماری‌ است

ایسنا/گیلان استاندار گیلان با اشاره به اهمیت اجرای طرح پزشک خانواده، گفت: این طرح و نظام ارجاع، اقدام و راهبردی ارزشمند برای پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت در جامعه است.

هادی حق شناس امروز، ۳ آبان ماه در همایش بیمه سلامت استان گیلان، با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده، اظهار کرد: باید به مردم در زمینه این طرح آگاهی های لازم داده شود تا دریابند پزشک خانواده به نفع آنان است.

وی با بیان اینکه در دنیای توسعه یافته سه مشاور شامل پزشک خانواده، مشاور حقوقی و نیز مشاور مالی در کنار خانواده‌هاست، اضافه کرد: این سه موضوع از ضرورت‌های توسعه است. از این رو کشورها برای توسعه یافتگی باید این الزامات ساده را رعایت کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان در ادامه با تاکید بر اینکه پزشکان از نسخه غیرضروری برای انجام آزمایش های مختلف خودداری کنند، اضافه کرد: بخشی از جامعه از پرداخت هزینه‌های پزشکی محروم هستند. بنابراین کاهش هزینه‌های درمانی آنان باید مورد توجه باشد.

وی بیان کرد: همه ما باید برای رضایتمندی خانواده‌ها و شهروندان تلاش کنیم. تحقق این امر تنها از سوی دولت ممکن نیست، بلکه از طرف تمام خدمت دهندگان و خدمت گیران باید مورد توجه باشد.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم برخورداری جامعه و خانوارها از سواد سلامت، اضافه کرد: سواد سلامت نقشه مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و توانبخشی دارد و با تحقق آن هزینه های درمان کاهش می یابد. از این رو باید در این راستا تلاش شود.

وی با اشاره به تصویب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور در سوم آبان ۱۳۷۳ و تغییر نام آن در سال ۱۳۹۱ به نام سازمان بیمه سلامت ایران افزود: ۵۲ درصد از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند و از خدمات آن بهره می برند.

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با تقدیر از تلاشگران عرصه بیمه در کاهش هزینه درمان بیماران، اظهار کرد: بیمه سلامت در کاهش هزینه از سهم بیمار نقش بسیار حیاتی و امیدوارکننده داشته است.

وی با اشاره به افزایش هزینه تجهیزات پزشکی و ناتوانی نظام سلامت در ارایه خدمت بهینه و مطلوب به مردم، افزود: برداشتن ارز ترجیحی و متناسب نبودن تعرفه‌ها با میزان ارائه خدمات در درمان، نظام سلامت را را چالش اساسی مواجه کرده و نیازمند اصلاح ساختار در سیاست گذاری و اجرایی منطقی است.

رئیس علوم پزشکی گیلان با اشاره به گردشگرپذیر بودن استان، گفت: گیلان جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری دارد، اما به اذعان همه، ارایه دهنده خدمت به دست کم ۱۲ میلیون نفر ایرانی است و این ارایه خدمات دولتی در فضای نامناسب سلامت‌محور سخت و گاهی مشقت‌بار است.

آشوبی با اشاره به کمبود تخت در گیلان، عنوان کرد: گیلان با احتساب بخش خصوصی نه تنها با استاندارد جهانی بلکه از متوسط کشور نیز عقب بوده و با کمبود تخت درمانی مواجه است.

وی به بدعهدی سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت معوقات دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز اشاره کرد و گفت: برخی از بیمه‌ها با گذشت حدود هفت ماه از سال حتی یک ریال حق درمان را پرداخت نکرده‌اند. در حالی که دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی باید در ابتدا پرداخت وجه در حق شرکت‌ها را نقدا انجام دهد.

رئیس علوم پزشکی گیلان کاهش فرانشیز بیمار را یک حق برشمرد و افزود: کاهش و حذف فرانشیز حق بیمار زمانی رقم می‌خورد که نظام سلامت از سوی مجلس و دولت مورد توجه جدی قرار بگیرد.

دکتر محمود عاطف راد، مدیرکل بیمه سلامت گیلان نیز در این همایش، با تشریح خدمات این اداره کل به بیمه شدگان خاطرنشان کرد: هم‌اینک یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۷۰۸ هزار نفر شامل ۵۲ درصد جمعیت گیلان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

وی بیان کرد: همچنین بیش از یک میلیون و ۱۴۲ هزار و ۵۱۱ نفر از بیمه‌شدگان به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و از خدمات لازم و مورد نیاز استفاده می کنند.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان اضافه کرد: ۱۹۷۵ موسسه از جمله پزشک، درمانگاه، آزمایشگاه و... برای ارائه خدمات به بیمه شدگان طرف قرارداد بیمه سلامت گیلان هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha