• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080302305
  • خبرنگار : 50990

در ششمین کنفرانس هپاتیت در مشهد مطرح شد

هر ایرانی باید در طول عمر خود، حداقل یکبار تست هپاتیت را انجام دهد

هر ایرانی باید در طول عمر خود، حداقل یکبار تست هپاتیت را انجام دهد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد با اعلام اینکه ایران به موفقیت‌های قابل توجهی در کاهش ابتلا به هپاتیت B دست یافته است، گفت: هدف سازمان بهداشت جهانی ریشه‌کنی هپاتیت‌ها است و به منظور کنترل این بیماری در کشور، هر ایرانی باید در طول عمر خود، حداقل یکبار تست هپاتیت را انجام دهد.

دکتر سید موید علویان، در ششمین کنفرانس هپاتیت B با عنوان «مدیریت هپاتیت مزمن B براساس جدیدترین راهنمای سازمان بهداشت جهانی»  که ۳ آبان ماه، در مشهد  برگزار شد، اظهار کرد: با اجرای برنامه واکسیناسیون گسترده برای نوزادان، ایران به موفقیت‌های قابل‌توجهی در کاهش ابتلا به هپاتیت B دست یافته است.

این فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: پوشش واکسیناسیون از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و میزان ابتلا به این بیماری به کمتر از ۲ درصد کاهش یافته است. این دستاوردها نشان می‌دهد که استراتژی واکسیناسیون، که از سال ۲۰۰۷ آغاز شد، نقشی کلیدی در کنترل این بیماری ایفا کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد با اشاره به هدف سازمان جهانی بهداشت، تصریح کرد: هدف سازمان بهداشت جهانی ریشه‌کنی هپاتیت‌ها است که بتواند برای هپاتیت B بیش از ۹۰ درصد این بیماری را کاهش دهد، به نظر می‌رسد کشور ما با غربالگری مادران باردار و اقدامات پیشگیری، در رده خوبی قرار گرفته است؛ باید حداقل ۶۰ تا ۶۵ درصد موارد مرگ و میر درخصوص این بیماری در کشور کاهش یابد.

وی بیان کرد: باتوجه به ارزان بودن این تست، بعید نیست که آمار آن در آینده به یک درصد برسد، بنابراین، هر ایرانی باید در طول عمر خود، حداقل یکبار تست هپاتیت را انجام دهد.

دکتر علویان ادامه داد: باید روز به روز مطالبه گری متولیان حوزه سلامت برای پوشش بیشتر افراد جامعه  نسبت به شناسایی و کنترل این بیماری صورت گیرد؛ آموزش جامعه و خانواده و استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند به پیشگیری و درمان، کمک کند.

هر ایرانی باید در طول عمر خود، حداقل یکبار تست هپاتیت را انجام دهد

واکسیناسیون به تنهایی می‌تواند تا ۸۵ درصد از ابتلا به بیماری جلوگیری کند

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده انتقال این بیماری در ایران از مادر به نوزاد به شمار می‌رود و  برای کنترل  این بیماری در جامعه، باید اول راه‌های انتقال این بیماری شناسایی شود، همچنین اگر استانداردها رعایت نشوند، خدمات پزشکی و ارائه سرویس به بیماران می‌تواند ریسکی برای انتقال خون بیمار باشد.

علویان اظهار کرد: مادران به عنوان عامل اصلی انتقال این بیماری شناخته شده‌اند و واکسیناسیون آن‌ها می‌تواند به کاهش ابتلا در نوزادان کمک کند؛ مطالعات نشان می‌دهد که واکسیناسیون به تنهایی می‌تواند تا ۸۵ درصد از ابتلا به بیماری جلوگیری کند. بنابراین، مادران باردار باید در سه ماه آخر بارداری چک شوند و درصورت ابتلا به بیماری، بیماری در مادر کنترل شود.

وی مطرح کرد: از جمله اقدامات  کنترلی این بیماری می‌توان به شناسایی و مراقبت از افراد در معرض خطر از جمله ضرورت شناسایی و ارائه خدمات پیشگیری و درمان به گروه‌های در معرض خطر مانند زندانیان و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص، کاهش ریسک فاکتورهای انتقال بیماری مانند رفتارهای جنسی پرخطر و عدم رعایت بهداشت در مراکز درمانی( حجامت) اشاره کرد.

 دکتر علویان با تاکید بر اینکه کادر درمان باید واکسینه شوند و پرونده داشته باشند، ارتقای آگاهی عمومی و تشویق مردم به انجام تست هپاتیت B برای تشخیص زودهنگام بیماری، واکسیناسیون بزرگسالان، عدم قمه‌زنی، مراقبت از مادران باردار و نوزادان و تشویق زنان باردار به انجام تست و درمان هپاتیت B در سه ماهه آخر بارداری و پیگیری سلامت نوزادان، مراقبت در مراکز همودیالیز باتوجه به ریسک انتقال هپاتیت B در مراکز همودیالیز  و ...را از جمله سایر راههای کنترل و پیشگیری از این بیماری ذکر کرد.

هر ایرانی باید در طول عمر خود، حداقل یکبار تست هپاتیت را انجام دهد

ایران در کنترل هپاتیت B به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته است

دکتر احمد صفاری، رئیس انجمن متخصصان داخلی شاخه خراسان‌رضوی در ادامه این سمینار گفت: ایران با اجرای برنامه واکسیناسیون گسترده از سال ۱۳۷۰، در کنترل هپاتیت B، به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است.

وی افزود: این برنامه منجر به کاهش چشمگیر میزان ابتلا به این بیماری از حدود ۸ تا ۱۰ درصد در برخی مناطق، به کمتر از ۱.۵ درصد در حال حاضر شده است.

رئیس انجمن متخصصان داخلی شاخه خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: اهمیت مدیریت صحیح در کنترل بیماری‌های عفونی و نقش کلیدی برنامه واکسیناسیون در کاهش شیوع هپاتیت B  موثر است، همچنین باتوجه به شیوع هپاتیت C، سازمان بهداشت جهانی در تلاش است که ظرف ۷ الی ۸ سال آینده این بیماری را ریشه کن کند.

هر ایرانی باید در طول عمر خود، حداقل یکبار تست هپاتیت را انجام دهد

وی با اشاره به اهداف این سمینار، گفت: هدف از برگزاری چنین سمینارهایی صرفا  رد و بدل کردن  یکسری اطلاعات نیست، بلکه این سمینارها برنامه‌ریزی و ایده دادن برای مسئولان است که بتوانند اقداماتی انجام دهند.

دکتر صفاری اضافه کرد: با این حال، چالش‌های جدیدی نیز در این زمینه اعم از افزایش مراودات مشهد با کشورهای همسایه و  افزایش تردد با کشورهایی مانند ترکمنستان و افغانستان که شیوع هپاتیت B در آنها بالاست، وجود دارد و این امر خطر انتقال این بیماری را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha