• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403080302148
  • منبع : نمایندگی فارس

یک فعال عشایری فارس:

آداب و رسوم عشایری ثبت ملی شود

آداب و رسوم عشایری ثبت ملی شود

ایسنا/فارس مشاور امور گردشگری و بومگردی عشایری مدیرکل امور عشایر استان فارس بر ضرورت ثبت ملی آداب، رسوم، خوراک و زندگی عشایری استان تأکید کرد.

بهمن مردانلو امروز، ۳ آبان‌ماه در جمع خبرنگاران در شیراز با تاکید بر اینکه هم‌اکنون جامعه عشایری نیازمند یک رسانه و پایگاه اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی مستقل است، گفت: رسانه گردشگری عشایری هر چه سریع‌تر فعال شود تا مرجع کامل و در دسترس برای عموم علاقه‌مندان و گردشگران به مباحث این حوزه باشد.

وی افزود: در حال حاضر گردشگری عشایر یکی از انواع گردشگری‌هاست که مورد توجه گردشگران حرفه‌ای قرار دارد و استان فارس اصلی‌ترین مقصد این نوع گردشگری در کشور است.

مردانلو با بیان اینکه نبود یک رسانه جامع و مورد تایید حوزه عشایر همچنان در استان فارس احساس می‌شود، افزود: با ایجاد چنین فضایی تمامی اطلاعات و اخبار مربوط به حوزه عشایری مانند زندگی، آداب و رسوم، کوچ و... همچنین مشکلات، مسائل و حتی راهکارهای قابل اجرا در این حوزه مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر رسانه‌هایی که در فضای مجازی در حوزه گردشگری عشایر فعالیت می‌کنند انگشت شمار هستند و بی‌شک این تعداد کافی نیست و باید پایگاهی  برای مباحث گسترده عشایری راه‌اندازی شود.

مشاور امور گردشگری و  بومگردی عشایری مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: با توجه به استقبال عموم از گردشگری عشایری  و البته نبود اطلاعات جامع و صحیح در این رابطه ضروری است پرونده ثبتی کوچ، آداب و رسوم و زندگی عشایری فارس تهیه شود و در فهرست ملی به ثبت برسد.

مردانلو در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم راه‌اندازی موزه‌ای برای عشایر هم تاکید کرد و افزود: پیشنهاد می‌شود موزه تخصصی عشایری در بافت تاریخی شیراز راه‌اندازی شود.

عضو هیئت مدیره انجمن بومگردی‌های استان فارس گفت: این موزه تخصصی از تاثیرگذار ترین مکان‌های فرهنگی خواهد شد و بی تردید مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی هم قرار می‌گیرد و از سویی هم می‌تواند بر  توسعه گردشگری عشایر تاثیر گذارد.

وی بیان کرد: برای نمونه گردشگرانی که از این موزه بازدید می‌کنند می‌توانند با  بخشی از آداب و رسوم و زندگی عشایری آشنا شوند و برای تکمیل اطلاعات خود و همچنین لمس زندگی آن‌ها درتورهای گردشگری عشایری شرکت کنند که این اقدام فرصت خوبی برای توسعه گردشگری عشایری فراهم می‌کند.

مردانلو در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم توسعه ارتباطات و همکاری‌های بیشتر ادارات کل امور عشایر، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آموزش و پرورش استان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر جلسات متعددی هم با واحدهای حقوقی برخی ادرات دولتی مختلف مبنی بر تعاملات و همکاری‌های بیشتر در روند اخذ مجوزهای اقامتگاه‌های بومگردی روستایی و عشایری  برگزار شده است.

مشاور امور گردشگری و  بومگردی عشایری مدیرکل امور عشایر استان فارس در ادامه با اشاره به رشادت‌ها و دلیری‌های عشایر در دوره‌های مختلف، خواستار نامگذاری برخی از گذرها و خیابان‌ها در سطح شهر شیراز به نام این غیور مردان شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha