• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080302094
  • خبرنگار : 50663

در بازدید از مراکز دیالیز خصوصی مشهد مطرح شد

تاخیر در پرداخت بیمه‌ها و  فشار مضاعف به مراکز دیالیز خصوصی

تاخیر در پرداخت بیمه‌ها و  فشار مضاعف به مراکز دیالیز خصوصی

ایسنا/خراسان رضوی مراکز دیالیز خصوصی؛ مراکزی هستند که برخلاف تصور عموم جامعه مبنی ‌بر خصوصی بودن مراکز و دریافت مبالغ گاها سرسام‌آور از بیمار، اما کاملا رایگان به بیماران دیالیز خدمات می‌دهد. مراکز دیالیز خصوصی بال‌های کمکی برای مراکز دیالیز دولتی هستند که درصورت عدم وجود آنان، بار سنگینی بر دوش مراکز دولتی قرار خواهد گرفت.

بنا بر نشستی که پیش از این با چند تن از مسئولان انجمن صنفی کارفرمایی مراکز دیالیز استان داشتیم و در آن به مهمترین چالش‌ها و موانع پیش روی این مراکز  از جمله بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به این مراکز، به طوری که بعضی از این سازمان‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۳ هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند، اشاره شد، برای بررسی  بیشتر موضوع، از مراکز خصوصی دیالیز در سه نقطه مختلف شهر بازدید کردیم؛ مراکزی مجهز و با پرسنل زحمتکش که همه آنان از عدم پرداخت معوقات بیمه ناراضی و گلایه‌مند بودند.

در بازدید از مرکز خصوصی درمانگاه اباعبدالله حسین (ع) واقع در خیابان عبادی، دکتر سیدعلی آل‌یاسین؛ رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز دیالیز خراسان رضوی در رابطه با تاریخچه این درمانگاه اظهار کرد: این درمانگاه در عبادی ۸۶ و در منطقه محروم شهر مشهد واقع شده است. در سال ۱۳۷۴ اولین اقدامات شروع درمانگاه در آن سوی دیگر خیابان و در ملک استیجاری انجام شد. با سرمایه شخصی، مجوز درمانگاه در سال ۱۳۷۸ گرفته شد و در اساسنامه موسسین ذکر شده که تمام درآمدهای درمانگاه، باید صرف توسعه آن شود. تاکنون حتی یک برداشت شخصی نشده و همه هزینه‌ها صرف درمانگاه شده است.

وی افزود: در حال حاضر درمانگاه اباعبدالله دارای اورژانس و پزشک عمومی شبانه‌روزی، رادیولوژی، سونوگرافی، ماموگرافی، دندانپزشکی، آزمایشگاه و بخش دیالیز است. این درمانگاه جزو قدیمی‌ترین‌های سطح شهر مشهد است و به عنوان بازوی درمان در خدمت معاون و دانشگاه فعالیت می‌کند و تمام بیماران پذیرش می‌شوند. این درمانگاه در هنگام کرونا نقش اساسی خود را در سطح ۲ کرونا ایفا کرد.

نامه‌نگاری‌های مراکز دیالیز خصوصی بی‌پاسخ مانده است

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز دیالیز خراسان رضوی با اشاره به مصاحبه انجام شده با خبرگزاری ایسنا مبنی بر مشکلات پرداختی بیمه‌ها در حالی که زونکن خود را نشان می‌داد، گفت: در این زونکن نامه‌هایی که به دانشگاه، معاونت درمان، معاونت غذا و دارو فرستاده شده و در آن مشکلات بخش دیالیز و عدم پرداختی‌ها گفته شده است.

تاخیر در پرداخت بیمه‌ها و  فشار مضاعف به مراکز دیالیز خصوصی

آل‌یاسین در حالی که نامه‌های خود را نشان می‌داد، بیان کرد: در دولت‌های قبل نیز مشکلات دیالیز و عدم پرداختی مطرح شد که به مراکز دیالیز خصوصی توجه کنید و این مراکز باید در اولویت پرداخت قرار گیرد که متاسفانه توجهی نشد. 

وی با نشان دادن نامه‌نگاری‌های خود به مرکز پدافند غیرعامل گفت: با این مرکز دو جلسه برگزار کردیم و نامه نوشتیم، توضیح دادیم اگر با همین روند پیش رویم ارائه خدمات با وقفه مواجه خواهد شد و اگر حادثه‌ای در شهر ایجاد شود و مراکز بسته شود، درمانگاه را از دست خواهیم داد. ما تمام مسئولان استان را در جریان عدم پرداختی به مراکز درمانی به خصوص دیالیز قرار دادیم. به دنبال نامه‌ای که استانداری به اسناد پزشکی تأمین اجتماعی فرستاده و رونوشت نامه امروز به دست ما رسیده است؛ تنها معوقات فروردین ماه پرداخت شد و طبق قانون تا هجدهم ماه بعد و یا حد اکثر تا دوماه آینده باید تمام هزینه‌ها پرداخت شود.

تاخیر در پرداخت بیمه‌ها و  فشار مضاعف به مراکز دیالیز خصوصی

به بخش دیالیز رفتیم، بخشی مجهز با امکانات کامل و پرسنل خوش‌برخورد که در حال خدمت‌رسانی به بیماران بخش بودند. بیمارانی که با سن و سال‌های مختلف بر تخت‌های مخصوص خود دراز کشیده و در انتظار تکمیل شدن فرآیند دیالیز خود بودند.

خدمات مراکز دیالیز خصوصی کاملا رایگان است

 خانمی که حدود ۵۰ سال سن داشت، گفت: من ۱۰ سال است دیالیز می‌شوم و ۶ سال در این مرکز دیالیز شده‌ام. این مرکز بسیار خوب است، پرسنل زحمتکشی دارد و خدمات خوبی ارائه می‌دهد. من هفته‌ای ۳ جلسه و هر جلسه حدود ۴ ساعت در این مرکز بدون پرداخت ریالی، دیالیز می‌شوم و خدمات کاملا رایگان ارائه می‌شود.

سپس دکتر مرتضی بیضایی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مراکز دیالیز خراسان رضوی اظهار کرد: فرآیند بیماران و دیالیز، هفته‌ای سه جلسه در این مرکز انجام می‌شود. بیماران پس از تایید بیماری نارسایی مزمن کلیه که نیاز به دیالیز با دستگاه است، به مراکز ما مراجعه می‌کنند.

دولت برنامه‌ای برای جایگزینی دستگاهای دیالیز دارد؟

وی در حالی که دستگاه‌های همودیالیز را نشان می‌داد، اظهار کرد: تمام دستگاه‌های ما وارداتی هستند و ما نگران هستیم اگر مشکلی برای یک دستگاه پیش بیاید، آیا دولت فکری برای جایگزینی آن دارد یا خیر. بیماران در تمام مدت تحت کنترل رژیم غذایی هستند و کلیه فرآیندهای درمانی بیماران در مراکز دیالیز، از طریق تهیه وسایل یک‌بار مصرف انجام می‌شود.

تاخیر در پرداخت بیمه‌ها و  فشار مضاعف به مراکز دیالیز خصوصی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مراکز دیالیز خراسان رضوی افزود: در طول مدت دیالیز آزمایش‌های کنترلی از بیماران جهت مشاهده کفایت دیالیز گرفته می‌شود تا متناسب با آن نوع صافی یا تایم را تغییر دهیم. تمام فرایند دیالیز بدون اخذ هیچ مبلغی از بیمار صورت می‌پذیرد و بیمه‌ها موظف هستند طبق قانون مجلس و هیأت وزیران، تمام هزینه‌ها را به مرکز درمانی پرداخت کنند و اگر وقفه در پرداخت هزینه انجام شود، مرکز دچار اختلال می‌شود.

مراکز دیالیز بدون تعطیلی هستند

به گزارش ایسنا، بیضایی ادامه داد: تاخیر در جلسه دیالیز و انباشت سموم در بدن بیمار باعث اختلال می‌شود. بنابراین مراکز دیالیز در تمامی روزها باید باز باشد و امکان تعطیلی وجود ندارد. یکی از نکات خوب این است که ما افتخار می‌کنیم این پروسه را با هزینه سنگین فعال کردیم؛ در سطح شهر مشهد حدود ۳۰ مرکز غیردولتی وجود دارد که  علاوه ‌بر ارائه‌ خدمات به بیمار، اشتغال‌زایی هم صورت گرفته است.

سپس بیماری که سوزن‌های قطور برای دیالیز را به دستانش می‌زدند، اظهار کرد: من دوماه است که با مشکل عفونت، دچار نارسایی مزمن کلیه شده و تحت دیالیز قرار گرفته‌ام. خداروشکر این مرکز دیالیز به منطقه محل سکونت ما نزدیک بود و مجبور نیستم فواصل طولانی برای جلسات دیالیز خود طی کنم. در هفته ۳ جلسه تحت دیالیز قرار می‌گیرم. با احداث این مراکز، ما بیماران حداقل رفت‌وآمد را داریم. در طول روز هم اگر دچار افت قند شویم، سرویس‌دهی مناسبی برای ما ارائه می‌شود.

به طبقه چهارم این درمانگاه رفتیم؛ بخش دیگری از دیالیز که در آن بیماران متعدد پذیرش می‌شدند. در انتهای این بخش، پیرمردی بر روی تخت دراز کشیده بود و به سختی صحبت می‌کرد، آنچه ظاهر نشان می‌داد، جزو طلبه‌های حوزه علمیه بود.

مشکل کمبود ویال نمک در مراکز دیالیز است

ابتدای امر به دلیل شرایط سخت دیالیز، تمایلی به صحبت نداشت، اما بعد از کمی احوالپرسی در رابطه با دردها و مشکلات دیالیز گفت: برخی بیماران به دلیل افت فشار نیاز به ویال نمک دارند و این محصولی نیست که ما از باب تحریم با آن مشکل داشته باشیم، ولی متاسفانه گاهی چنان مفقود می‌شود که به هیچ عنوان در دسترس قرار نمی‌گیرد. امروز صبح داروخانه هلال‌احمر رفتم و به ما می‌گویند تنها ۲ عدد به ما داده‌اند، واقعا این قابل باور است؟

وی افزود: داروهای مخصوص دیالیز مانند کلسیتریول که در کشور تولید می‌شد، ولی اکنون نایاب شده است و من متاسفانه گفته‌ام از ترکیه دارو را برای من بیاورند. حدودا ۱۲ ساعت در هفته تحت درمان دیالیز قرار می‌گیرم.

بیمار دیگری که در بخش بستری بود، اظهار کرد: من حدودا ۸ سال تحت مداوای دیالیز قرار گرفته‌ام، بدون  اینکه ریالی هزینه به این مراکز پرداخت کنم؛  این مرکز خدمات بسیار خوبی ارائه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در هنگام ترک کردن بخش دیالیز بودیم که بیماری در حالی که مراحل دیالیز خود را طی می‌کرد، به ما گفت: می‌شود برای ما که از کار افتاده می‌شویم و امکان کار نداریم هم شرایط شغلی محیا کنید؟

بیماران دیالیز نگران هزینه‌های معیشت خود هستند/ راهی برای درآمدزایی بیماران دیالیزی وجود دارد؟

به سراغ او رفتیم، مردی حدودا ۵۵ ساله که به گفته خودش، حدود ۱سال‌ونیم تحت درمان همودیالیز است، در گفت‌وگو با ما اظهار کرد: بیماری زمینه‌ای بنده فشار خون بود که سبب ایجاد بیماری کلیه شد. سطح فعالیت اجتماعی ما بیماران دیالیز افت پیدا می‌کند زیرا هفته‌ای ۳ الی ۴ جلسه باید طی چند ساعت تحت درمان قرار گیریم و پس از دیالیز نیز، خستگی داریم.

وی افزود: مشکل عمده ما که نان‌آور خانواده هستیم، کاهش فعالیت است که در درآمد اقتصادی ما تاثیر بسزایی دارد و نگرانی ما هزینه‌های زندگی و درمان است. من نمی‌دانم دولت چگونه می‌تواند به ما کمک کند؟ کاش تامین اجتماعی قوی داشتیم که ما را تحت پوشش خود قرار می‌داد تا کارافتادگی ما جبران می‌شد. این درمانگاه‌ها تلاش دارند نگرانی ما از درمان برطرف شود اما ما نگران سایر هزینه‌های زندگی خود هستیم به سبب اینکه دیگر نمی‌توانیم مانند قبل فعالیت داشته باشیم. لطفا شرایطی محیا شود تا بتوانیم فعالیت‌های سبک‌تر انجام دهیم و درآمدزایی داشته باشیم.

پس از این مرکز به درمانگاه آزادگان که در منطقه حر  واقع شده، رفتیم. برخلاف تصوری که من و امثال من از بافت قدیمی این منطقه از شهر داشتیم، اما شاهد مرکزی بسیار مجهز و پیشرفته در منطقه‌ای از شهر شدیم که از لحاظ اقتصادی، ضعیف‌تر از سایر نقاط شهر است. مرکزی که حتی بخش جدا و مجزا برای بیماران هپاتیت مثبت داشت تا تحت درمان دیالیز قرار گیرند.

تاخیر در پرداخت بیمه‌ها و  فشار مضاعف به مراکز دیالیز خصوصی

وجود مراکز دیالیز خصوصی در مناطق مختلف شهر، رفت‌وآمد را به حداقل رسانده است

در داخل بخش به سراغ بیماری رفتیم تا با او درمورد خدمات این مرکز گفت‌وگو کنیم. مردی حدودا ۷۰ ساله که  یک سال‌ونیم تحت درمان دیالیز قرار گرفته است. او در گفت‌وگو با ما اظهار کرد: من هفته‌ای ۳ بار به این مرکز می‌آیم و رایگان دیالیز می‌شوم. این مرکز خدمات بسیار خوب و باکیفیتی به ما ارائه می‌دهد. منزل من در همین منطقه است و خداروشکر که این مراکز در مناطق مختلف شهر تأسیس شده تا ما بیماران که در مناطق محروم شهر زندگی می‌کنیم، مسیر زیادی را برای درمان خود طی نکنیم.

دکتر پورحسین‌مقدم، سرپرستار بخش دیالیز آزادگان در رابطه با این مرکز گفت: این مرکز در منطقه محروم شهرک شهید رجایی واقع شده است و از سال ۱۳۹۸ مشغول خدمتگزاری هستیم. این مرکز بخش خصوصی است و هیچ‌گونه حمایت و بودجه‌ای از سمت دولت به این مرکز اختصاص پیدا نمی‌کند.

وی افزود: ما در اینجا حدود ۴۰ تخت دیالیز داریم؛ ۳۰ عدد تخت  در طبقه پایین و در طبقه بالا بخش ایزوله داریم که مخصوص بیماران هپاتیت است؛ تنها مرکز در خراسان رضوی هستیم که بخش ایزوله داریم. تقریبا تمام مراکز یک الی دو تخت در گوشه بخش برای ایزوله دارند، اما اینجا بخش مجزا و کاملا مستقل برای بیماران هپاتیت مثبت تعبیه شده است.

سرپرستار بخش دیالیز آزادگان، در حالی که به بیمار خود آقای بی‌غم که به گفته وی جزو مداحان مشهد بوده اشاره می‌کرد، تصریح کرد: ایشان به علت نارسایی قلبی و کلیوی با ورم شدید بدن و حال عمومی بسیار بد مراجعه کردند. حدود یک‌سال است که تحت درمان دیالیز قرار گرفته‌اند؛ اوایل، هفته‌ای ۴ نوبت و اکنون باتوجه به اینکه وضعیت بهتری دارند هفته‌ای ۳ جلسه دیالیز می‌شوند.

پورحسین‌مقدم افزود: بخش دیالیز کاملاً رایگان است و فارغ از اینکه بیمار چه بیمه‌ای دارد، خدمات کاملا رایگان انجام و صبحانه، نهار و میان‌وعده به بیماران داده می‌شود، همچنین هرماه ویزیت توسط فوق تخصص صورت می‌گیرد.

پذیرش رایگان بیماران از نقاط مختلف کشور در مراکز دیالیز خصوصی مشهد

وی بیان کرد: موقعیت مکانی این مرکز در مسیر شهرهای سرخس، تربت‌جام و تایباد قرار دارد و تعداد زیادی از هموطنان سیستانی در این منطقه ساکن هستند، مسافرانی‌اند که از این شهرها می‌آیند و عموما وارد مرکز ما می‌شوند. خیلی از اوقات به دلیل خرابی دستگاه در شهرستان‌ها و یا مشکلات ویزیت و دارو، بیماران برای درمان به مرکز ما مراجعه می‌کنند.

سرپرستار مرکز در حالی که به بیماران سیستانی که در بخش بودند اشاره می‌کرد، تصریح کرد: هم‌اکنون ۴ بیمار سیستانی در بخش داریم، وضعیت طوری است که به دلیل حجم بیماران و کمبود مراکز در مناطق سیستان، بیماران عموما با حال نامناسب به مشهد مراجعه می‌کنند. تمام امتیازاتی که بیماران ما دارند، بیماران سیستانی هم دریافت می‌کنند و هیچ تفاوتی بین آنان نیست.

بیمار سیستانی اظهار کرد: ما منطقه محروم هستیم و این مراکز رایگان دیالیز را انجام می‌دهند. من مشکل دیابت و قلب داشتم که سبب نارسایی کلیه شد. من اهل زاهدان هستم و برای درمان خود به این مرکز مراجعه می‌کنم و هفته‌ای ۳ جلسه تحت دیالیز قرار می‌گیرم.

آقای بی‌غم، بیمار دیگر بعد از گوش دادن نجوای اذان ظهر و راز و نیاز خویش، در حالی که پیراهن خود را مرتب می‌کرد گفت: من در ابتدا عمل قلب باز داشتم، حدود ۶ سال بعد از عمل سفرهای مختلف سوریه و کربلا می‌رفتم و حالم خوب بود، اما یک‌سال پیش، تمام بدنم ورم کرد و تنفس برایم سخت شد. پس از آن به مرکز معرفی شدم تا تحت دیالیز قرار گیرم و بعد از آن بسیار حالم بهتر شد، در حدی که دوباره توانستم به جلسات خود بروم‌ و ذکر اهل بیت را داشته باشم. خداروشکر این مرکز در نزدیکی محل سکونتم است و به راحتی به مرکز رفت‌وآمد دارم.

ارائه حداکثر خدمات در منطقه محروم شهر

سپس دکتر بیضایی در رابطه با مرکز دیالیز آزادگان گفت: این مرکز با همت جمعی از دوستان تیم پزشکی و هزینه شخصی تأسیس شده است. هدف این است که بیماران منطقه به جهت دریافت خدمات درمانی به مناطق دیگر شهر نروند، انگیزه مسئولان این منطقه این است که حداکثر خدمات و در بهترین حالت صددرصد رایگان به بیماران ارائه شود. تمام تجهیزات یک‌بار مصرف و جزو هزینه‌های اصلی مراکز دیالیز است.

وی افزود: یکی از اهداف ما از تأسیس مراکز در بخش‌های مختلف شهر این است که بیماران حداقل رفت‌وآمد را داشته باشند و فشار از روی مراکز دولتی برداشته شود. اینجا افراد مختلف مشغول کار هستند و همزمان اشتغال‌زایی همسو با اهداف کشور در حال انجام است، خدمات در بالاترین سطح به بیماران ارائه می‌شود.

از دولت می‌خواهیم به تعهدات خود پایبند باشد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مراکز دیالیز خراسان رضوی گفت: در این مرکز ماهانه بالغ بر ۱۷۰۰جلسه دیالیز انجام می‌شود. سطح کفایت دیالیز در آزمایش‌های ماهانه کاملا کنترل می‌شود. قبل اینکه بیمار نیاز به بستری پیدا کند ما جلوی آن را در حد توان خواهیم گرفت. ما هیچ حمایتی از دولت نمی‌خواهیم، فقط خواستاریم به تعهدات خود پایبند باشند. انتظار داریم تمام قوانین که دولت تصویب و تعرفه‌ای که وزارت تعیین کرده، به موقع پرداخت شود تا خدمات‌رسانی با همین کیفیت و سرعت ارائه شود.

پس از بازدید از این مرکز، به درمانگاه تخصصی سبز درمان، واقع در کلاهدوز رفتیم. هدف از انتخاب این مرکز در این ناحیه از شهر، مشاهده خدمات یکسان این مراکز در تمام نقاط شهر، چه منطقه محروم و چه منطقه‌ مطلوب شهر بود. مشاهده کردیم که درمانگاه‌های مناطق محروم شهر هیچ تفاوتی با درمانگاه در منطقه‌ای که به قول عموم مردم در منطقه برخوردار مشهد است، وجود ندارد.

تاخیر در پرداخت بیمه‌ها و  فشار مضاعف به مراکز دیالیز خصوصی

در این درمانگاه به گفت‌وگو با دکتر حمید طراوتی، مدیر مسئول فنی کلینیک تخصصی سبز درمان پرداختیم. وی ضمن تشکر از انعکاس مشکلات جامعه دیالیز اظهار کرد: ما اولین مرکز دیالیز خارج بیمارستانی در شرق ایران هستیم. اکنون ۲۴ تخت و دستگاه دیالیز داریم که ۲۱ عدد آن فعال و ۳ عدد برای موارد ضروری استفاده می‌شود.

وی با اشاره به خصوصی بودن مراکز افزود: ما یک شرکت تعاونی بودیم که این مرکز خصوصی را راه‌اندازی کردیم تا کمکی به دولت شود. در زمان احداث این مرکز، تخت‌های دیالیز بسیار کم بود و بیماران باید در نوبت قرار می‌گرفتند، در حالی که بیماران دیالیز باید مرتب، روز در میان تحت دیالیز قرار گیرند، این امر باعث شد ما وارد حیطه درمان بیماران شدیم و پس از ما خیلی از دوستان در این زمینه فعالیت کردند.

طراوتی با بیان اینکه خراسان رضوی فعال‌ترین استان کشور از لحاظ وجود مراکز دیالیز است، اظهار کرد: حدود ۴۰ هزار جلسه درمان دیالیز در ماه انجام می‌شود و بخش خصوصی حجم عظیمی هزینه و انرژی گذاشته است تا به بخش دولتی کمک کند. هزینه بیمار دیالیز برای بخش دولتی خیلی زیاد است، اکنون هر دستگاه حدود ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است، تهیه تخت، پرسنل، خدمات و دارو کلی هزینه دارد که برای بخش‌های دولتی اقتصادی نیست. دولت و وزارت بهداشت اگر به این موارد توجه کنند باید قدردان بخش‌های خصوصی باشند زیرا ما بدون پشتوانه وارد این روند شده‌ایم.

بدهی چند میلیاردی بیمه به مراکز دیالیز خصوصی

مدیر مسئول فنی کلینیک تخصصی سبز درمان با اشاره به عدم پرداختی بیمه‌ها به مراکز خصوصی تصریح کرد: بیمه با دلایل مختلف با تاخیر زیادی هزینه پرداخت می‌کند. هزینه هر جلسه بیمار دیالیزی مبلغ هنگفتی می‌شود. اگر در هر ماه ۱۰۰۰ جلسه دیالیز داشته باشیم، حدود ۳ الی ۴ میلیارد باید هزینه شود و هنگامی که بیمه ۶ ماه هزینه را پرداخت نکند، فشار سنگینی به مراکز می‌آید.

وی افزود: بیماران دیالیزی جزو بیماران خاص هستند و ما بدون دریافت هزینه‌ای، خدمات ارائه می‌دهیم. هنگامی که بیمه هزینه را با تاخیر پرداخت کند، کار دچار مشکل می‌شود. قرارداد بین ما و بیمه دوجانبه است، یکسری خدمات ما ارائه می‌دهیم ولی از آن سمت باید حق بیمه به موقع پرداخت شود که صورت نمی‌گیرد.

تاخیر در پرداخت بیمه‌ها و  فشار مضاعف به مراکز دیالیز خصوصی

طراوتی اظهار کرد: در کشورهای در حال توسعه حمایت از بخش متوسط و بیزینس کوچک یکی از راه‌های توسعه است و نمی‌توان همه اقتصاد را بر یک دولت بزرگ مبتنی کرد. اگر به بخش خصوصی اعتماد و حمایت شود، پیشرفت صورت خواهد گرفت.

دیالیز؛ فعالیتی‌ تعطیل‌ناپذیر

مدیر مسئول فنی کلینیک تخصصی سبز درمان بیان کرد: ۷۰ درصد بیماران ما دارای دیابت، ۲۰ درصد فشار خون و ۱۰ درصد بیماران متفرقه هستند. عده‌ای به دلایلی مانند آلودگی هوا و آب دچار از کارافتادگی کلیه شده‌اند و باید روز در میان در مرکز حضور پیدا کرده تا تصفیه انجام شود وگرنه با فشار بر قلب، دچار نارسایی قلبی می‌شوند. در نتیجه دیالیز کاری تعطیل‌ناپذیر است و ما در هیچ روزی امکان تعطیلی مرکز را نداریم. انتظار داریم دولت برای این بخش حساب ویژه‌ای باز کند زیرا هیچ‌گونه تعطیلی نداریم؛ ما انتظار حمایت داریم.

به داخل بخش دیالیز رفتیم؛ بیماران مختلف بر روی تخت درمان قرار گرفته و در حال دیالیز بودند. خانمی جوان در حالی که مطالعه آزاد خود را تمام کرده بود، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: من ۳ سال تحت درمان دیالیز با مشکل اولیه فشار خون قرار گرفته‌ام. از قاسم‌آباد برای درمان به این مرکز می‌آیم و مسئولان مرکز شرایط رفت‌وآمد برای من محیا کرده و سرویس در اختیار بنده قرار داده‌اند. حمایت از سوی مسئولان مرکز به خوبی انجام گرفته و سرویس‌دهی انجام می‌شود.

وی با گلایه از کمبود دارو گفت: داروی دیالیز متاسفانه در دسترس نیست و به سختی تهیه می‌شود؛ تنها مشکلی که اکنون با آن درگیر هستیم، کمبود دارو است که امیدواریم این مشکل حل شود.

دستگاه‌های دیالیز وارداتی هستند و نگران قطعات آن هستیم

سپس دکتر طراوتی درخصوص دستگاه‌های مرکز اظهار کرد: دستگاه‌های مورد استفاده ما آلمانی است و به دلیل تحریم و مشکلات موجود، نگران قطعات مورد نیاز هستیم. مرتب هزینه افزایش پیدا می‌کند و حتی قطعات پیدا نمی‌شود. اگر مشکل خاصی برای دستگاه پیش آید، فکری برای واردات آن شده است؟!

به گزارش ایسنا، وی افزود: تا حدی توانستیم دستگاه‌ها را نوسازی کنیم، اما اطمینانی به طول کار آنان نیست و حتی هلال‌احمر قطعات آن را ندارد و خیلی از قسمت‌ها قاچاق می‌شود که راه درستی نیست. دولت باید برای این مشکل فکری داشته باشد. باید در اقتصاد اولویت‌بندی باشد، اکنون بیماران دیالیز در اولویت هستند و نمی‌توانیم حتی یک روز مرکز را تعطیل کنیم. عمده مشکلات ما در کشور، تغییر اولویت سرمایه‌گذاری است.

مدیر مسئول فنی کلینیک تخصصی سبز درمان افزود: باید با برنامه مدونی از بخش خصوصی کمک گرفت و به آن یاری رساند. ما از تمامی بانک‌ها برای سرپا نگه داشتن درمانگاه وام گرفته‌ایم و به دلیل تاخیر پرداخت بیمه‌ها است. باید بخش دولتی به فکر بخش خصوصی باشد زیرا ما کمک‌کننده آن هستیم. ما تا جایی می‌توانیم هزینه‌ها را به دوش بکشیم و اگر این روند ادامه پیدا کند، قول نمی‌دهیم که بتوانیم خدمات را به خوبی ارائه کنیم.

تاخیر در پرداخت بیمه‌ها و  فشار مضاعف به مراکز دیالیز خصوصی

دکتر بیضایی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مراکز دیالیز خراسان رضوی اظهار کرد: ما امیدواریم مشکلات این قسمت مغفول‌مانده از دید مسئولین حل شود و انتظار داریم با انعکاس مشکلات درمانی کمک قابل قبولی به برطرف کردن مشکلات مراکز انجام شود. این مراکز توسط افراد تیم پزشکی با سرمایه شخصی تاسیس شده و از هیچ قسمتی کمک دریافت نمی‌شود. تمام هزینه درمانی طبق مصوبه باید توسط بیمه تامین شود و متاسفانه بیمه به تعهدات خود عمل نکرده است. طبق آخرین اصلاحیه‌ نحوه پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر در سال ۹۷، تعیین شده که ۶۰ درصد هزینه هر ماه به محض تحویل اسناد توسط سازمان بیمه‌گر باید پرداخت شود و مابقی هزینه پس از بررسی اسناد و حداکثر طی 2 ماه آینده باید پرداخت شود که این فرآیند اصلا انجام نمی‌شود.

بیضایی تصریح کرد: دغدغه ما ادامه حیات مراکز دیالیز است. اگر تزریق مالی صورت نگیرد، یک‌جا ارائه خدمات به بن‌بست می‌رسد. این حجم عظیم فعالیت در مراکز دیالیز خصوصی که کمک‌کننده به مراکز دولتی است، درحال انجام است. مطالبه مراکز دیالیز خصوصی این است که دیده شوند. تعیین تعرفه دیالیز از اول تا انتهای سال یکسان است اما تورم جامعه مدنظر قرار نمی‌گیرد. اشتغالزایی در این مراکز رخ می‌دهد و بسیار مهم است. حداقل انتظار ما از دولت این است که بازپرداخت سریع و اولویت اول مراکز بیمه‌ای ما باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha