• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403080302089
  • خبرنگار : 50046

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور مطرح کرد

نقش مهم مطالعات باستان‌شناسی پیش از آبگیری سدها

نقش مهم مطالعات باستان‌شناسی پیش از آبگیری سدها

ایسنا/خراسان شمالی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور بر نقش مهم کاوش‌ها و تداوم مطالعات باستان‌شناسی پیش از آبگیری سدها تاکید کرد.

سجاد علی بیگی در حاشیه بازدید از سدهای خراسان شمالیبیان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده آثار باستانی کشورها، پروژه‌های عمرانی مانند راه‌سازی و سدسازی و نظایر این‌ها است.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور افزود: باتوجه‌به وجود تنش‌های آبی در بیشتر نقاط ایران از غرب گرفته تا شرق، تعداد زیادی سد در استان‌های مختلف در حال ساخت است که در بعضی استان‌ها، در فرایند ایجاد تأسیسات یا پس از آبگیری سد، سبب آسیب جدی به آثار باستانی شده است.

علی مستوفیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در ادامه تصریح کرد: در استان خراسان شمالی ۱۲ سد برنامه‌ریزی شده که تعدادی از آن‌ها به مرحله بهره‌برداری رسیده ولی با توجه به تعاملات و هماهنگی‌های بین دستگاهی، خوشبختانه سدسازی در خراسان‌شمالی آسیب خاصی به مکان‌های باستانی وارد نکرده است.

وی گفت: سابقه همکاری‌های بین اداره کل میراث‌فرهنگی استان و شرکت آب منطقه‌ای به سال ۱۳۸۶ می‌رسد که در زمان انجام مطالعات پروژه سدهای استان و پیش از آغاز هرگونه عملیات اجرایی، مطالعات میراث‌فرهنگی در محدوده سدها در سراسر استان انجام گرفت.

مستوفیان تأکید کرد: بر اساس قوانین و مقررات موجود، مطالعات فرهنگی - تاریخی و مستندسازی آثار فرهنگی - تاریخی واقع در محدوده طرح‌های بزرگ عمرانی، باید تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی و توسط دستگاه مجری انجام می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: در همین راستا، بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و آب منطقه‌ای استان خراسان شمالی با پشتیبانی و حمایت مالی آب منطقه‌ای استان خراسان شمالی، تمام آثار باستانی واقع در محدوده سدها شناسایی و ثبت شدند. سپس تمام مکان‌های باستانی واقع در محدوده مخازن و شبکه‌های آبیاری که امکان لطمه دیدن داشتند، توسط باستان‌شناسان کاوش می‌شوند.

مستوفیان با بیان اینکه پیش از آبگیری سد چندیر، در سال ۱۳۹۷ چهار محوطه دولان، سرخ چشمه، اسمی و ساری گل که در محدوده مخزن سد چندیر قرار داشتند، با تعامل بین دستگاهی توسط گروه‌های باستان‌شناسی کاوش شد، ادامه داد: در حال حاضر نیز برنامه احداث سد دربند سملقان در دستور کار آب منطقه‌ای قرار دارد که هم‌زمان کاوش‌های باستان‌شناسی در سه تپه باستانی واقع در محدوده مخزن انجام می‌شود. این کاوش‌ها در تپه شبانور، شاه توقه و سنگچیل در حال انجام است تا پیش از آبگیری سد، آثار باستانی موجود در این منطقه نجات‌بخشی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز با بیان اینکه حفظ آثار باستانی و پیشگیری از تخریب به میراث‌فرهنگی یک تکلیف قانونی است، تأکید کرد: حفظ و نگهداری آثار باستانی استان را وظیفه انسانی خود می‌دانیم و همواره تلاش کرده‌ایم میراث‌فرهنگی را به‌عنوان سند هویت و اصالت خود حفظ و به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha