• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403080302067
  • خبرنگار : 71935

وال‌استریت‌ژورنال: حزب‌الله قدرتمند است؛ جنوب لبنان میدان نبرد آن‌هاست

وال‌استریت‌ژورنال: حزب‌الله قدرتمند است؛ جنوب لبنان میدان نبرد آن‌هاست

رسانه آمریکایی نوشت با وجود حملات رژیم صهیونیستی به حزب‌الله لبنان، این جنبش «انعطاف‌پذیر، قدرتمند و استوار» باقی‌مانده است و نبرد در جنوب لبنان برای اشغالگران بسیار دشوار و پیچیده است.

به گزارش ایسنا، در هفته‌های اخیر رژیم صهیونیستی حملات خود علیه حزب‌الله و لبنان را تشدید و طبق گزارش روزنامه آمریکایی، حمله زمینی ناموفق خود علیه روستاهای جنوب لبنان را آغاز کرده است.

تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله با انفجار دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم و پیجرهای بمب‌گذاری شده در سراسر لبنان شروع شد.

طبق گزارش نشریه آمریکایی، انفجار پیجرها علاوه بر صدمه زدن به غیرنظامیان، «ساختار ارتباطی مقاومت لبنان را تخریب و تعدادی از نیروهای حزب‌الله را مصدوم کرد.»

پس از این حمله تروریستی، رژیم صهیونیستی حملات هوایی خود علیه لبنان را تشدید و شروع به ترور سران حزب‌الله همچون «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و «سید هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله کرد.

در چنین شرایطی، وال‌استریت‌ژورنال با اشاره به تحولات اخیر از جمله «ضربات اسرائیل به ساختار رهبری حزب‌الله» گزارش کرد که مقاومت لبنان می‌تواند «مرگبارترین جنگ در لبنان» را به جنگی «طولانی و فرسایشی» علیه رژیم صهیونیستی تبدیل کند.

به اذعان منابع عبری و ارتش رژیم صهیونیستی، عملیات موشکی و پهپادی حزب‌الله در طول سال گذشته، به جابجایی و آوارگی بیش از ۶۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست انجامیده است.

به اذعان این نشریه آمریکایی، با وجود خواست رژیم صهیونیستی برای کاهش حملات حزب‌الله، مقاومت لبنان حملات خود را بسیار گسترش داده است.

این نشریه آمریکایی با اشاره به عملیات پهپادی حزب‌الله علیه اقامتگاه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و پرتاب یک اسکادران پهپادهای تهاجمی به یک اردوگاه آموزشی متعلق به تیپ گولانی در «بنیامینا» در نزدیکی حیفا گزارش کرد: «حزب‌الله نشان داده است که می‌تواند از پدافند هوایی اسرائیل عبور کند.»

وال‌استریت‌ژورنال: حزب‌الله قدرتمند است؛ جنوب لبنان میدان نبرد آن‌هاست
تخلیه کشته‌ها و زخمی‌های حمله پهپادی حزب‌الله به بنیامینا

گسترش حملات موشکی حزب الله

این نشریه آمریکایی همچنین گزارش کرد که در هفته‌های اخیر، حزب‌الله برخلاف گذشته که «روزانه حدود ده‌ها موشک شلیک می‌کرد» اکنون، فقط در روز سه‌شنبه بیش از ۱۴۰ موشک علیه سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌کند.

وال‌استریت‌ژورنال در ادامه گزارش خود به نقل از کارشناسان نظامی آورده که «حزب‌الله از خود توانایی بازیابی قوای خود زیر فشار را نشان داده است. نیروهای آن تعلیم دیده‌اند تا آزادی عمل داشته باشند و حتی در صورت کشته‌شدن رهبران حزب‌الله یا قطع دستگاه‌های ارتباطی، بتوانند مبارزه کنند.»

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: «توانایی حزب‌الله برای بقا و ادامه دادن مبارزه خود، تهدیدی علیه اسرائیل و نیروهای نظامی آن است. اسرائیل می‌تواند با اعزام نیروهای خود به لبنان، آن‌ها را وارد جنگی خونین و طولانی کند.»

در همین راستا، یک کارشناس نظامی وابسته به موسسه «کارنگی» به وال‌استریت‌ژورنال گفت: «حزب‌الله همچنان راهبرد مرکزی خود، یعنی حفظ نیروها در جنوب لبنان و مقابله با هرگونه تجاوز زمینی را حفظ کرده است. جنوب لبنان، زمین حزب‌الله است، آن‌ها همه نقاط این سرزمین را می‌شناسند و از آن علیه هرگونه تجاوز زمینی استفاده خواهند کرد.»

وال‌استریت‌ژورنال: حزب‌الله قدرتمند است؛ جنوب لبنان میدان نبرد آن‌هاست
حمله پهپادی به اقامتگاه نتانیاهو

جاه‌طلبی نتانیاهو؛ تغییر موازنه قدرت در لبنان

وال‌استریت‌ژورنال در ادامه با اشاره به شهادت «یحیی السنوار» رهبر سیاسی حماس توسط رژیم صهیونیستی نوشت: «به باور کارشناسان، مرگ (شهادت) السنوار فرصتی بود برای آتش‌بس در غزه و لبنان، اما نتانیاهو فردای خبر مرگ السنوار، گفت که جنگ ادامه پیدا خواهد کرد.»

نشریه آمریکایی افزود: «در همین راستا، رهبران اسرائیل شروع به گفت‌وگو درباره اهداف جاه‌طلبانه‌تری کرده‌اند. آن‌ها خواستار کاهش حمایت داخلی در لبنان از حزب‌الله و تغییر ساختار قدرت در این کشور هستند و حملات هوایی خود علیه بانک‌های وابسته به این جنبش را شروع کرده‌اند.»

منظور از ادعای وال‌استریت‌ژورنال پیرامون حملات رژیم صهیونیستی به «بانک‌های وابسته به حزب‌الله»، حمله رژیم صهیونیستی به شعبه‌های موسسه «القرض الحسن» در ضاحیه جنوبی بیروت، شهر هرمل در استان بعلبک، صیدا و مناطق دیگر است.

حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ موسسه القرض الحسن را به عنوان یک موسسه خیریه تأسیس کرد که به لبنانی‌های نیازمند وام بدون بهره می‌دهد.

این موسسه از آن زمان به دلیل کمک به اقشار ضعیف با دادن وام‌های بدون بهره به یک مؤسسه بزرگ با شعبه‌های متعدد در ضاحیه جنوبی بیروت و سایر مناطق لبنان تبدیل شد.

با وجود حملات رژیم صهیونیستی به این بانک، نتانیاهو هفته گذشته خواستار «قیام» شهروندان لبنان علیه حزب‌الله شد.

در همین راستا، وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام صهیونیست نوشت: «جنگیدن در جنوب لبنان بسیار دشوار و پیچیده است. هدف ما زمین‌گیر کردن حزب‌الله برای تغییر موازنه قدرت در لبنان است.»

در همین راستا، این نشریه آمریکایی گزارش کرد: «به اذعان کارشناسان نظامی، با وجود حملات هوایی اسرائیل و به‌کار گرفته شدن پهپادهای تجسسی در سراسر بیروت و دیگر نقاط لبنان و تأثیر آن روی آزادی عمل مقاومت لبنان، حزب‌الله همچنان گروهی توانا، مصمم، انعطاف‌پذیر و قدرتمند باقی‌مانده است.»

وال‌استریت‌ژورنال افزود: «حزب‌الله حاضر به تحمل برخی شکست‌هاست اما نمی‌توان این گروه را شکست‌خورده پنداشت، این گروه همچنان درحال گسترش دامنه حملات موشکی خود است. یک هفته بعد از حمله پیجری اسرائیل، عمق حملات موشکی حزب‌الله ۱۷ مایل بود.»

وال‌استریت‌ژورنال: حزب‌الله قدرتمند است؛ جنوب لبنان میدان نبرد آن‌هاست
حمله رژیم صهیونیستی به بیروت

جنگ چریکی؛ نبرد نهایی رژیم صهیونیستی و مقاومت لبنان

نشریه آمریکایی در بخش‌های پایانی تحلیل خود گزارش کرد که با وجود تلاش رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به لبنان، نیروهای این رژیم فقط توانستند به «هشت روستا در یک مایلی مرز ورود پیدا کنند.»

وال‌استریت‌ژورنال افزود: «حزب‌الله می‌گوید رویکردش در قبال جنگ در جنوب این بوده است که در ابتدا قبل از افزایش حملات به سربازان متجاوز اسرائیل عقب‌نشینی کند که با رویکردش نسبت به برخی نبردها در جنگ سال ۲۰۰۶ با اسرائیل سازگار است. به گفته سربازان و افسران سابق اسرائیلی که در جنگ شرکت داشتند، پس از آن، مبارزان حزب‌الله در شهرها و روستاهای جنوب در کمین نیروهای اسرائیلی نشستند و آماده مبارزه هستند.»

این نشریه آمریکایی در ادامه گزارش کرد که «توانمندی پهپادی حزب‌الله» همچنان چالشی گسترده برای رژیم صهیونیستی است و نوشت: «پدافند هوایی اسرائیل، برای مقابله با موشک‌های شلیک شده از سوی غزه، لبنان و ایران طراحی شده است. این پدافند برای مقابله با پهپادهایی که در ارتفاع پائین حرکت می‌کنند، با چالش روبرو است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha