• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403080302040
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

دام و طیور سیستان و بلوچستان برای تشخیص بیماری‌ مورد آزمایش قرار گرفتند

دام و طیور سیستان و بلوچستان برای تشخیص بیماری‌ مورد آزمایش قرار گرفتند

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: ۴۳ هزار مورد آزمایش تشخیصی در زمینه بهداشت دام، فرآورده‌های خام دامی و سلامت جامعه در این استان از سوی دامپزشکی انجام شده است.

غلامرضا سرگزی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: پیشگیری از بروز بیماری در دام و طیور و یا اثبات آلودگی در فرآورده‌های خام دامی مستلزم انجام آزمایشات مختلف تخصصی در این زمینه است و اقدامات تشخیصی آزمایشگاهی در کنار نظارت و کنترل های بهداشتی دامپزشکی، نقش مستقیمی در ایمنی و امنیت غذایی کشور از طریق تشخیص بیماری‌ها و کنترل کیفی فرآورده های خام دامی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: آزمایشات محموله های صادراتی، ترخیص بهداشتی واردات نهاده‌ها و فرآورده‌های خام دامی و نظارت بهداشتی حاکمیتی سازمان دامپزشکی کشور بویژه در استان مرزی سیستان و بلوچستان از دیگر اقدامات این اداره کل بوده که باعث می‌شود در نهایت امر محصولات بهداشتی در اختیار مصرف کنندگان دامی و انسانی قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان با بهره‌گیری از کارشناسان متعهد و متخصص، دانش و تجهیزات روز دنیا، نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های تولید، تضمین سلامت فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز مصرف جامعه و توسعه تبادلات بین‌المللی محصولات دامی داشته است.

وی گفت: در یکسال گذشته؛ کارشناسان علوم آزمایشگاهی با رعایت الزامات تعریف شده مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی بیش از ۴۳ هزار مورد آزمایش مربوط به سرولوژی دام، میکروبی مرضی، آزمایشات انگل شناسی، آنالیز شیمی، آزمایش PCR و آزمایشات سرولوژی طیور انجام داده‌اند که نسبت به مدت مشابه گذشته بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

سرگزی اظهار کرد: تعیین و شناسایی قطعی باکتری های بیماریزای منتقله از راه غذا از جمله سالمونلا، شیگلا، لیستریا و ویبریو و تشخیص و ردیابی بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزای فوق حاد، آنگارا، برونشیت، نیوکاسل در طیور، ردیابی بیماری های نظیر تب برفکی، مرس و تب مالتدر دام، ردیابی بیماری های AHPND(بیماری نکروز عفونی حاد هپاتوپانکراس)، WSD (بیماری لکه سفید) در میگو و انجام تست‌های تائیدیه بهداشتی صادراتی و وارداتی با روش‌های تشخیصی بروز دنیا نظیر Real-time PCRو Elisa تنها بخشی از خدمات آزمایشگاه به جامعه هدف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha