• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403080302006
  • خبرنگار : 50167

مسئول غربالگری سرطان‌های زنان در بیمارستان زنجان:

سرطان سینه با تشخیص زودهنگام به طور کامل قابل درمان است

سرطان سینه با تشخیص زودهنگام به طور کامل قابل درمان است

ایسنا/زنجان مسئول غربالگری سرطان‌های زنان در مرکز غربالگری بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان سرطان سینه را با تشخیص زودهنگام به‌طور کامل قابل درمان دانست و گفت: با معاینه بافت پستان به‌طور ماهانه توسط خود فرد، توده سرطانی در مراحل اولیه‌ بیماری تشخیص داده می‌شود.

رقیه اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان بین زنان و اولین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان ۴۰ تا ۵۰ ساله است و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، به طور متوسط از هر ۸ زن یک نفر در طول عمر خود ممکن است به این سرطان مبتلا شود.

وی به برشماری عوامل موثر در افزایش بروز سرطان در زنان پرداخت و گفت: یکی از این عوامل، سابقه خانوادگی یعنی وجود سرطان پستان در یکی از اعضای درجه یک خانواده‌ فرد اعم از خواهر، مادر یا دختر است و عامل دیگر بروز اولین قاعدگی، زودتر از موعد و همچنین یائسگی دیرهنگام است.

مسئول غربالگری سرطان‌های زنان در مرکز غربالگری بیمارستان ولیعصر(عج)، عنوان کرد: اضافه‌ وزن و چاقی، مصرف الکل و دخانیات، کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، اضطراب زیاد، تغذیه نادرست و مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده از دیگر عوامل موثر در افزایش بروز سرطان در زنان است.

وی درباره علائم سرطان پستان، گفت: وجود توده یا افزایش ضخامت در سینه یا ناحیه زیربغل، خارج شدن ترشحات شفاف یا خونی از بافت پستان، پوسته‌ریزی در نوک پستان، قرمزی یا تورم سینه، وجود زخمی در سینه که بهبود پیدا نمی‌کند، فرورفتگی پوست سینه به شکلی که شبیه پوست پرتقال شود و تغییر شکل پستان‌ها به طوری که دو طرف باهم متفاوت باشد و توده‌ای در بافت سینه دیده شود از علائم اصلی سرطان پستان است.

اسکندری با بیان اینکه سرطان پستان در شروع بیماری به شکل یک توده‌ خیلی کوچک است که هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند، افزود: به تدریج و با پیشرفت بیماری، بافت توده بزرگ‌تر می‌شود و علائم بروز می‌یابد.

او با اشاره به اینکه سرطان پستان در صورت تشخیص به موقع به طور کامل قابل درمان است، اظهار کرد: با تشخیص و درمان به موقع، فرد به زندگی عادی بازمی‌گردد و طول عمر عادی خواهد داشت و از همین رو به همه‌ی زنان بالای ۲۰ سال توصیه می‌شود هرماه یک بار بافت پستان خود را معاینه کنند تا در صورت وجود توده، آن را در مراحل زودهنگام که اندازه‌ کوچکی دارد، کشف کنند و قبل از پیشرفت بیماری به پزشک مراجعه کنند.

مسئول غربالگری سرطان‌های زنان در مرکز غربالگری بیمارستان ولیعصر (عج) بهترین راه مواجهه با سرطان سینه را پیشگیری و کاهش عوامل خطر بیماری، عنوان کرد و گفت: برخی از عوامل خطر مثل سن فرد یا سابقه فامیلی در کنترل ما نیست ولی برخی عوامل مثل مصرف الکل و دخانیات، اضافه‌ وزن، رژیم غذایی ناسالم و ... قابل پیشگیری هستند و با اصلاح آنها می‌توانیم تا حدی از بروز بیماری پیشگیری کنیم.

وی عنوان کرد: زمانی که بیماری ایجاد شد، بهترین زمان تشخیص و درمان وقتی است که توده بسیار کوچک بوده و بیماری هیچ علائمی ایجاد نکرده و این امر با غربالگری امکان‌پذیر است.

اسکندری ماموگرافی را یک روش غربالگری بسیار خوب و در دسترس برای سرطان سینه دانست و افزود: ماموگرافی یک روش پرتونگاری است که از بافت سینه بیمار تهیه و توسط پزشک تفسیر می‌شود و به همه‌ زنان بالای ۴۰ سال توصیه می‌کنیم هرسال یک بار از این روش غربالگری استفاده کنند و در صورتی که فردی در اعضای درجه یک خانواده‌ی آنان، سابقه‌ی سرطان سینه داشته باشد باید ماموگرافی را از سنین پایین‌تر شروع کنند.

او اظهار کرد: ماموگرافی یک روش کم‌هزینه و کاملا در دسترس برای زنان است و در صورتی که توده در مراحل اولیه کشف شود، روش‌های درمان سرطان سینه بسیار ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر و با عوارض جانبی کمتر خواهد بود.  

مسئول غربالگری سرطان‌های زنان در مرکز غربالگری بیمارستان ولیعصر (عج) با بیان اینکه ماموگرافی در سطح استان زنجان نیز بسیار در دسترس است، گفت: ماموگرافی در بیمارستان ولیعصر(عج) با تعرفه دولتی و در مرکز خیریه مهرانه به طور رایگان برای تمام زنان بالای ۴۰ سال انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha