• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403080301953
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

زندگی خوابگاهی با چاشنی استقلال و تجربه‌های جدید

زندگی خوابگاهی با چاشنی استقلال و تجربه‌های جدید

ایسنا/خراسان جنوبی دغدغه دور از خانواده موجب دلتنگی برای دانشجویان جدیدالورودی شده که با یادآوری کسب تجربه‌های جدید و استقلالی که در این زمینه کسب می‌کنند، انگیزه‌ای خاص برای شروع و ادامه راه را در وجودشان قرار می‌دهد.

این روزها محوطه دانشگاه مملو از دانشجویان جدیدالورودی است که با هزار امید و آرزو به همراه خانواده‌هایشان برای ثبت‌نام آمده‌اند و دانشگاه بیرجند با توجه به ۴۶ سابقه درخشان خود در کارکردهای علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی که ۳۰ هزار نیروی متخصص تربیت نموده است، میتواند خیال دانشجویان جدیدالورودی و خانواده‌هایشان را از همه بابت راحت کند.

پس از جنجال‌های طاقت فرسای کنکور ۱۴۰۳ و سکوت نسبی که تعطیلات سه ماهه تابستان بر در و دیوار دانشگاه بیرجند برجای گذاشته بود، امروز که وارد دانشگاه شدم، عجیب حال و هوای خاصی در جو دانشگاه حاکم بود که در روزهای پایانی مهر ماه، پس از اعلام نتایج کنکور، امروز نودانشجویان با اشتیاق و لبخند رضایت برای تلاش‌های شبانه‌روزی خود همراه با والدین‌شان به محل ثبت‌نام دانشگاه بیرجند که در مسجد امام صادق(ع) واقع بود، می‌رفتند و من با تماشای این ازدحام و هیاهو که سر آغاز آن با عرض ادب به شهید گمنام واقع در ورودی مسجد، من را هم جهت مکث کوتاهی به رسم ادب به این شهید بزرگوار به وجد آورد.

در کنار میزهای ثبت‌نام دانشجویان جدیدالورود، نو دانشجویان همراه با خانواده‌های خود و پرونده به دست مشغول و درگیر ثبت‌نام بوده که هر از گاهی با عبور از جلوی غرفه‌های تشکل‌های دانشجویی خستگی از تن به در کرده و به گپ و گفت با دانشجویان ترم بالایی می‌پرداختند.

دانشگاه بیرجند دارای ۱۳ هزار و۳۰۰ دانشجو در ۳۴۰ کد رشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است که ۱۱ دانشکده در سه پردیس شوکت‌آباد، امیرآباد و پردیس شهدا است و همچنین به عنوان یک قطب علمی افزون بر نقش موثر در پویایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه سهم مهمی در ارتقای شهر بیرجند، مرکزیت یافتن و تکوین هویت نوین آن را به خود اختصاص داده است.  

خبرنگار ایسنا به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید و آغاز ثبت‌نام و جذب ورودی‌های جدید دانشگاه بیرجند به میان آن‌ها رفته و از نو دانشجویان در خصوص حس و حال آغازین روزهای تحصیل در این دانشگاه پرسیده است.

دانشجویی که از شهرستان کاشمر که همراه مادر خود برای ثبت‌نام آمده بود، در رشته مدیریت دولتی قبول شده و علت انتخاب دانشگاه بیرجند بخاطر نزدیک بودن و از اولویت‌هایش بخاطر درجه علمی به حساب می‌آمده است که به تعبیر خود دانشگاه بیرجند از دانشگاه‌های برتر شرق کشور پس از دانشگاه فردوسی می‌باشد.

وی افزود: رشته دبیرستانم علوم انسانی بوده و رتبه‌ام در کنکور سراسری امسال ۳۵۰۰ است که بخاطر علاقه وافری که به رشته‌های مدیرتی داشته‌ام، رشته مدیریت دولتی در دانشگاه بیرجند را انتخاب کرده و قبول شدم.

وی با اشاره به شرایط زندگی خوابگاه، گفت: زندگی خوابگاه برای من تجربه جدیدی است اما از احساس دلتنگی بخاطر دور بودن از خانواده شرایط زندگی را برای من سخت می‌کند ولی این علاقه به مقطع دانشجویی و حس کسب استقلال به وسیله‌آن موجب کاهش و غلبه بر این احساس دلتنگی در من می‌شود.

زندگی خوابگاهی با چاشنی استقلال و تجربه‌های جدید

یک دانشجوی پذیرفته شده در رشته مهنرسی برق از مشهد می‌گوید: هدف او تحصیل در این رشته در دانشگاه تهران و یا مشهد بوده است، اما زمانی که جواب‌های انتخاب رشته آمد، این رشته را در دانشگاه بیرجند قبول شده بود.

وی با اشاره به تغییر نگرش او نسبت به این دانشگاه و این شهر گفت: من زمانی وارد این شهر شدم، فکرش را نمی‌کرده‌ام که بیرجند به این شکل باشد و زمانی برای ثبت‌نام به این دانشگاه آمدم‌، مشاهده کردم که این دانشگاه هم به همانند دانشگاه فردوسی دارای امکانات و فاضای آموزشی خوبی است و به عقیده من بعد دانشگاه فردوسی، دانشگاه بیرجند رتبه دوم را در شرق کشور دارد. 

این دانشجوی جدیدالورود دانشگاه بیرجند ادامه می‌دهد: رشته‌ام در دبیرستان ریاضی فیزیک و رتبه‌‍ام در کنکور سراسری ۱۴۰۳، شش هزار و دویست بوده است که روزانه حدود ۸ ساعت در چند ماه نزدیک به کنکور مطالعه داشته و با همکاری مشاورم توانستم در رشته مورد علاقه‌ام قبول بشوم.

دانشجوی دیگر نیز با رتبه ۱۱۰۰۰ اظهار می‌کند: هدف او از انتخاب رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بیرجند بابت علاقه او نسبت به این رشته و بومی بودن خود در شهرستان بیرجند عنوان کرده است‌.

این دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی می‌گوید: علت انتخاب دانشگاه بیرجند بخاطر امنیت خاطر خودم و خانواده‌ام بوده است تا در کمال آرامش بتوانم به تحصیلات خود در رشته مورد علاقه‌ام ادامه دهم.

وی ادامه می‌دهد: علت دیگر انتخاب این رشته متاثر از مشاورم بوده است که چون ایشان هم در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده بودند، با توضیحات‌شان من را برای انتخاب آن به وجد آورد.

وی اظهار کرد: من به عنوان یک دانشجوی بومی شهر بیرجند، برای دیگر دانشجویان که از شهرهای مختلف برای تحصیل حضور پیدا می‌کنند، بیرجند را یک شهر مردم‌نواز و اهل علم و فرهنگ معرفی می‌کنم.

یک دانشجوی جدیدالورود از استان کرمان که بار اول است قدم به شهر بیرجند گذاشته است، بیان می‌کند: دیدگاهم نسبت به بیرجند بسیار تغییر کرده و برای من مهمان‌نوازی و صمیمت میان مردم این شهر خونگرم بسیار مشتاق جهت تحصیل در این دانشگاه کرده است.

وی در خصوص چالش‌های زندگی خوابگاهی می‌گوید: دانشگاه بیرجند از نظر ظرفیت خوشبختانه مشکلی نداشته‌ است و تجربه جدیدی برای من از لحاظ مستقل شدن و علم‌آموزی خواهد داشت.

سید جواد حسینی واشان، معاون آموزشی دانشگاه بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه چه میزان دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه بیرجند درحال تحصیل هستند، گفت: مجموع دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه بیرجند حدود ۱۲ هزار ۱۰۰ نفر است که در مقطع کارشناسی حدود ۸ هزار نفر، در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۳۲۰۰ نفر و در مقطع دکتری حدود ۹۰۰ نفر است.

وی با اشاره به میزان جذب دانشجو و ثبت‌نام در مقطع تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی، بیان کرد: دانشجویان جدیدالورود در مقطع دکتری حدود ۱۲۰ نفر، در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۶۵۰ نفر است، همچنین در مقطع کارشناسی در حال حاضر به دلیل اجرای پروسه ثبت‌نام، پیش‌بینی ما مبنی بر جذب و ثبت‌نام حدود ۲ هزار دانشجو در این مقطع است.

معاون آموزشی دانشگاه بیرجند افزود: امسال چهار رشته در مقطع کارشناسی که شامل رشته‌های مهندسی معماری، بیم‌سنجی، زبان و ادبیات عربی و رشته اقتصاد است با توجه به تدابیر لازم از سوی رئیس دانشگاه بیرجند، به رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی افزوده‌شده‌است.

زندگی خوابگاهی با چاشنی استقلال و تجربه‌های جدید

حسینی واشان در ادامه با بیان اینکه در مقطع کارشناسی ارشد نیز تعدادی رشته‌ در دانشگاه بیرجند برای اولین بار ایجاد شده است، گفت: مهندسی رباتیک، مهندسی‌ساز انرژی، کارآفرینی، مترجمی زبان عربی، حقوق انرژی و حشره‌شناسی از جمله رشته‌هایی است که امسال به مجموعه رشته‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه بیرجند افزوده شد.

وی افزود: از نظر خوابگاه‌ها نیز دانشگاه هیچگونه مشکلی نداشته و امکان ثبت‌نام و پذیرش تمامی دانشجویان جدیدالورود در خوابگاه‌های دانشگاه وجود دارد.

معاون آموزشی دانشگاه بیرجند با اشاره به مهم‌ترین رسالت دانشگاه‌های کشور، بیان کرد: مهم‌ترین رسالت دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه که اولین و اصلی‌ترین اولویت آن‌ها است و دانشگاه بیرجند در این راستا قدم‌های موثر و بسیار خوبی برداشته که در حیطه سنوات اخیر بیش از ۳۰ رشته جدید در دانشگاه بیرجند ایجاد شده است، همچنین اقداماتی در زمینه توسعه رشته‌ها و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه اقدامات مهمی و تاثیرگذاری انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha