این بخشی از صحبتهای مطرحشده در گزارش پیش رو است که دربارۀ وضعیت اتوبوسرانی شهر بهارستان در اصفهان فراهم آمده است. گروهی از شهروندان بهارستان سطح کیفیت و نظم زمانی اتوبوسها را بسیار پایین میدانند و حتی از برخورد بعضی رانندگان شکایت دارند. در ادامه، گلایۀ این گروه از شهروندان و همچنین صحبتهای شهردار بهارستان را در تبیین معضلات این بخش از حملونقل اصفهان میخوانید.
برای اتوبوسهایی که وسط راه گاردشان میافتد، یک ساعت و ربع منتظر میمانم!
مریم ساکن بهارستان است و اینطور دربارۀ وضعیت اتوبوسها صحبت میکند: من از اتوبوسهای خط فروردین تقریباً راضی هستم. راستش قبلاً فقط یک اتوبوس بود و خیلی دیربهدیر میآمد. خودمان اعتراض کردیم و الان یک اتوبوس دیگر اضافه کردهاند. انتظاراتمان از واحد اتوبوسرانی قطعاً بیشتر است، ولی بعید میدانم بیشتر از این بتوانند کاری کنند!
محمود از خدمات اتوبوسرانی بهارستان، مخصوصاً در روزهای تعطیل، ناراضی است و میگوید: روزهای جمعه یک ساعت تا یک ساعت و ربع در خط الفت منتظر میمانم تا اتوبوس بیاید! روزهای جمعه اتوبوس نهایتاً هر ۴۰ دقیقه یک بار باید بیاید. الان هزینههای تاکسی زیاد شده است و مردم بیشتر از اتوبوس استفاده میکنند.
او ادامه میدهد: برنامۀ اتوبوسها این است که هر ۲۰ دقیقه یک بار در ایستگاه نگه دارند، اما هر ۳۰ دقیقه میرسند. البته ممکن است در مسیر اتوبوس پارک دوبل کرده باشند و همین باعث شود که دیرتر برسد. اتوبوسهای خط الفت که سوار میشوم بسیار قدیمی و دودزا هستند. اصلاً از رده خارجاند، خود من یک بار سوار اتوبوس بودم، وسط راه گاردش افتاد! البته فکر کنم در این مسیر حدود چهار اتوبوس جدید گذاشته باشند.
سیما یکی دیگر از بهارستانیها است که اینطور توضیح میدهد: ظهرها با تعطیلشدن مدرسه، در اتوبوسها غلغله و سروصدای زیادی بلند میشود. جای نشستن ندارد و جمعیت بسیاری میایستد. این جمعیت زیاد در یک اتوبوس که غالباْ هم فرسوده است، بهنظرم خطر دارد. بچههای مردم گناهی ندارند.
آرش که مسافر همیشگی اتوبوسهای داخلی بهارستان و خط الفت است، میگوید: از نظر زمانی که من دل خوشی ندارم! هروقت بیایند و بروند! اما جمعهها بیشتر مشکل داریم. این دستگاهی که برای زدن کارت در اتوبوس میگذارند، خودش ماجرا شده است!
بعد دربارۀ دستگاههای کارتخوان کاهندۀ اعتبار اینگونه ادامه میدهد: بارها دیدهام که یکیشان خراب است! مثلاْ کارتخوان سمت درِ پشتی خراب است و به همین خاطر درِ عقبی را میبندند. بعد همه میخواهند از یک در وارد شوند و همین مسئله، نظم رفتوآمد را برهم میزند. اتوبوس باید هر دو تا درش باز و بسته شود. بعضی از رانندهها خیلی بیحوصله هستند! البته تقصیری هم ندارند، کارشان سخت است. بعضی رانندهها هم آدم از اخلاقشان کیف میکند. خیلی خوشبرخوردند.
سحر دربارۀ اتوبوسهای بهارستان میگوید: فصلهای سرد که بیشتر اتوبوسها سیستم گرمایشی ندارند، چون فرسوده و قدیمی هستند. تابستان هم جالب است، وقتی از راننده میخواهیم کولر را روشن کند، میگوید الان ساعتش نیست! مگر سیستم گرمایشی و سرمایشی باید ساعت داشته باشد؟!
مینا بیشتر از خط فروردین استفاده و اینطور تعریف میکند: وقتی میخواهم از دروازه شیراز به بهارستان برگردم، مدت زیادی منتظر اتوبوسهای فروردین میمانم. احساس میکنم از اصفهان به بهارستان خط الفت زودتر میآید و منظمتر است. اتوبوسهای فروردین چون دیربهدیر میآیند، خیلی پر میشوند و خود من معمولاً مجبورم بایستم. تا دم در اتوبوس مسافر میایستد و بوی بدی هم بلند میشود! برخی از رانندگان نیز بهشدت بداخلاق و برخی هم خیلی خوش برخورد هستند.
بهروز از دیگر شهروندان بهارستانی است که اینگونه میگوید: بارها دیدهام اتوبوسهای الفت که به سمت دروازه شیراز میروند، وسط راه خراب شوند! این اتوبوس خراب باید منتظر بماند تا یک اتوبوس دیگر بیاید و مسافران را سوار کند. اتوبوسهای بهارستان خیلی خطرناک و فرسودهاند. وسط راه و نیمهراه ممکن است، هر اتفاقی برایشان بیفتد. هیچ اتفاقی که نیفتد، آدم وقتش تلف میشود. با این بینظمیها چطور برای زمان رفتوآمدمان میتوانیم برنامهریزی کنیم؟ مردم کار و زندگی دارند!
به مردم حق میدهیم از اتوبوسها ناراضی باشند
محمد شبانی، شهردار بهارستان، در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: اگر شهروندی در بهارستان از خدمات اتوبوسرانی ناراضی است، ما به او حق میدهیم. واقعیت این است که اتوبوسرانی بهارستان در مقایسه با گذشته بسیار بهتر شده است، اما تا ایدهآلها فاصلۀ بسیاری دارد. خود من عرق و نگاه ویژهای به حملونقل عمومی دارم، چون سالها در این عرصه فعالیت کردهام.
مدیرعامل سابق سازمان مدیریت حملونقل بار و کالای درونشهری شهرداری اصفهان ادامه داد: تاکنون، با هدف بهبود و ارتقای خدمات اتوبوسرانی در بهارستان بسیار تلاش کردهایم. در همین دوره حدود ۳۰ اتوبوس خریداری کردیم، اما فقط ۱۶ دستگاه تحویل گرفتهایم. یک مورد هم جداگانه خریده بودیم و درمجموع ۱۷ اتوبوس نو به ناوگان بهارستان اضافه شد. دولت جدید باید حمایت کند تا حدود ۱۴ اتوبوس دیگر هم در بهارستان به جریان بیفتد.
وی یادآور شد: دولت شهید رئیسی در خرید این اتوبوسها کمک بسیاری کرد. هر اتوبوس حدود ۸ میلیارد و ۴۰۰ تومان است. ما در دولت قبل، برای خرید هر اتوبوس، ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینه یعنی مبلغی در حدود یک میلیارد و ۲۰۰ و ۸۰ تومان را پرداخت کردیم. درواقع، با حمایتهای دولت بود که وضعیت اتوبوسرانی بهارستان به اینجا رسید، اما همچنان به حمایت نیازمندیم.
شهردار بهارستان با تأکید بر اینکه هزینههای حملونقل اتوبوس برای این شهرداری بسیار سنگین است، توضیح داد: ظرفیت شهرداری در حد همین اتوبوسهای خریداریشده است و بیش از این توان و امکانات نداریم. بنابراین، برای بهترشدن وضعیت، دولت باید اتوبوسهای خریداریشده را تحویل شهرداری بدهد و هم باید فراتر از این تعداد حمایت کند تا به ایدهآلها نزدیک شود. درواقع، شهرداری بهارستان در تلاش است که تعداد اتوبوسهای بیشتری خریداری کند، اما بودجهای ندارد. ورود اتوبوسهای بیشتر و باکیفیت قطعاً در مسئلۀ زمانبندی هم اثر میگذارد و نظم بیشتری در ناوگان حملونقل عمومی حاکم میشود.
رانندگی ناوگان حملونقل عمومی کار دشواری است
شبانی با نظر به رانندگان خطوط اتوبوسرانی در بهارستان خاطرنشان کرد: رانندگی اتوبوس واقعاً کار سختی است. هر لحظه ممکن است یک نفر بهخاطر موضوعی شکایت کند. راننده ممکن است آهسته برود و به او اعتراض کنند که با سرعت برو! شاید سرعت داشته باشد و کسی معترض شود و بگوید آرام رانندگی کن! بنابراین، رانندگی در ناوگان عمومی بههیچوجه کار آسانی نیست. متأسفانه گاهی مردم به رانندگان توهین میکنند.
وی کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات اتوبوسرانی شهرداری بهارستان دانست و اینگونه شرح داد: رانندگان حقوقی دریافت میکنند که چندان رضایتشان را جلب نمیکند. خیلی از رانندگان ما چون برایشان بهصرفه نیست، تغییر شغل میدهند. در حال حاضر، رانندگان خطی مثل بهارستان ترجیح میدهند که روی ماشینهای سنگین و در حملونقل برونشهری فعالیت کنند. درآمد رانندگان در سیستم اخیر با پولی که در اتوبوسرانی شهرداری به آنها داده میشود، اصلاً قابلمقایسه نیست.
شهردار بهارستان با اشاره به اینکه فرآیند جذب نیروی جدید و جایگزینی رانندۀ جدید دشوار است، اظهار کرد: ما در این فرآیند، رانندگان پایهدو را جذب میکنیم. این افراد را آموزش میدهیم تا بتوانند در ناوگان حملونقل عمومی فعالیت کنند. ما نمیتوانیم رانندگان پایهیک را بهخوبی جذب کنیم.
شبانی اضافه کرد: هر رانندهای که برود برای جایگزینی آن با یک چالش روبهرو میشویم. فراخوان هم میدهیم، اما استقبال چندانی نمیشود، چون حقوق و مزایای فعلی برایشان جذابیتی ندارد. باید امکانات مالی و رفاهی بیشتری فراهم آوریم تا به جذب رانندگان پایهیک هم موفق شویم. به هر حال، ما در حد توان و بودجۀ فعلی برای خدمترسانی بیشتر به مردم بهارستان تلاش میکنیم.
انتهای پیام
نظرات