• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080201642
  • خبرنگار : 50549

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

تأمین امنیت غذایی در گروی تولید پایدار است

تأمین امنیت غذایی در گروی تولید پایدار است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه امنیت غذایی با تولید پایدار ارتباط نزدیکی دارد، بنابراین اگر تولید پایدار نداشته باشیم، نمی‌توانیم در تأمین امنیت غذایی کشور اطمینان لازم را داشته باشیم.

غلامرضا قنبری امروز چهارشنبه، ۲ آبان‌ماه در همایش آموزشی-ترویجی معرفی سبد کودی کشور اظهار کرد: امروز در سطح کشور نیاز به کار ترویجی و آموزشی در سطح مزارع  داریم که باید این اقدام به صورت ویژه انجام شود. علاوه بر این تولیدکنندگان ما باید از مرحله فعلی به سمت نسخه‌های جدید کشت سوق پیدا کنند و باید روی بهبود وضعیت و حاصلخیزی خاک تمرکز کنیم.

وی افزود: در این میان بحث کشاورزی حفاظتی موضوعی است که امروزه در خراسان رضوی مطرح شده و نقش مهمی در تداوم تولید و پایداری آن در آینده دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به دغدغه کشاورزان در موضوع هزینه‌های تولید عنوان کرد: متاسفانه ما امروز در مزرعه با این مواجه هستیم  که ابتدا کشاورز هزینه‌هایی که در قبال تولید دارد را محاسبه کرده و خروجی آن را در پایان کشت می‌بیند و روی بهبود وضعیت و حاصلخیزی خاک تمرکزی ندارد.

قنبری بیان کرد: در ترویج و آموزش به کشاورزان نوع ارتباط ما با این قشر اهمیت داشته و این آموزش باید با زبان ساده و اثرگذار اتفاق بیفتد. برای تولیدکنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است که از روش‌های ساده برای جذب سرمایه‌گذاری در این رابطه استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امنیت غذایی با تولید پایدار ارتباط نزدیکی دارد، بنابراین اگر تولید پایدار نداشته باشیم، نمی‌توانیم در تأمین امنیت غذایی کشور اطمینان لازم را داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: از طرفی مهم‌ترین مؤلفه در موضوع تولید پایدار، قیمت تمام‌شده تولید در این مرحله است. در بیشتر محصولات مورد نیاز کشورمان نه تنها می‌توانیم نیاز جامعه خود را تأمین کنیم، بلکه می‌توانیم پشتیبان بخشی از جامعه جهانی و تأمین‌کننده بخشی از غذای مردم در سایر کشورهای دنیا نیز باشیم.

قنبری خاطرنشان کرد: نباید تصور کرد تولیدکنندگان ما چون کشاورز هستند سطح سواد پایینی دارند؛ امروزه فعالیت‌هایی که ما در سطح استان انجام می‌دهیم رصد شده و از طرفی تعداد شرکت‌ها و نمایندگی‌هایی که در کار تولید هستند روزبه‌روز در حال افزایش است و تناسب این موضوع با جذب در مزرعه و استقبال کشاورزان بسیار ضعیف است.

وی گفت: در سال جاری جلسات ما در افغانستان و در وزارتخانه باعث رشد فوق‌العاده تصاعدی صادرات کود به این کشور شد، لذا حضور فعالان حوزه کشاورزی در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برنامه‌ها و سمینارها تضمین‌کننده برای بازدیدکنندگان کشورهای هدف است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: در مورد صادرات پیش از اینکه ظرفیت با مصرف به تناسب برسد، باید مسیرهای صادرات فعال شود. اگر از امروز به دنبال بازار صادراتی به کشورهای هدف نباشیم، در کشور دچار مشکلات جدی خواهیم شد و یک رقابت منفی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد که مسیر برگشتی نخواهد داشت.

قنبری تصریح کرد: اهمیت دارد که شرکت‌ها برنامه رشد و توسعه نسبت به سال قبل داشته باشند تا مسیر رشد فراهم شود؛ از طرفی نباید منتظر باشیم در حوزه تحقیقات پیش‌زمینه، بخش دولتی ورود کند، بلکه باید حوزه تحقیقات تولیدات کشاورزی را به بخش خصوصی سوق دهیم.

وی اظهار کرد: امروزه ما با انواع مزارع با نیازهای متفاوت مواجه هستیم؛ لذا ارتباط با مزارع باید هدفمند و ارگانیک باشد. از طرفی اگر تنها از ناحیه تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها اقدام شود، این ارتباط پایدار نخواهد بود و خروج از دور رقابت با محصولات دیگر اتفاق خواهد افتاد. لذا نیازمند آن هستیم تا با کشاورزان پیشرو و توانمند ارتباط برقرار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha