• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403080201593
  • خبرنگار : 50622

 ورود اولین بذرهای هیبرید فلفل‌ دلمه‌ای قرمز به بازار

 ورود اولین بذرهای هیبرید فلفل‌ دلمه‌ای قرمز به بازار
عکس تزئینی است

ایسنا/البرز ارقام هیبرید F۱ جدید فلفل دلمه‌ای رنگی که با روش مهندسی اصلاح معکوس در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در اختیار گلخانه داران قرار گرفته، با توجه به کیفیت مطلوب و عملکرد بالا، رضایت و استقبال بالای گلخانه داران را در پی داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، در حال حاضر سالانه حداقل ۱۲۰ میلیون دلار بذر سبزی و صیفی تنها از طریق مبادی رسمی و قانونی به کشور وارد می‌شود که خروج مقادیر هنگفتی ارز از کشور را در پی دارد.

تولید بذور هیبرید با دشواری‌ها و چالش‌های تکنولوژیک خصوصا در مرحله تولید لاین‌های اینبرد همراه است. محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در راستای دستیابی به دانش فنی تولید بذور از سیستم هاپلوئیدی و اصلاح معکوس به عنوان سریعترین روش برای دستیابی به لاین‌های ۱۰۰ درصد خالص والدینی استفاده کرده‌اند.

در این پژوهشگاه به طور خاص روی گیاه کلزا و سبزیجات فلفل دلمه‌ای و خیار کار شده و برای تولید هاپلوئید در این گیاهان از روش‌های کشت میکروسپور آندوژنز و پارتنوژنز استفاده شده که تاکنون توانایی تولید بذر آنها در کشور وجود نداشته است.

با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون دو رقم هیبرید جدید فلفل رنگی قرمز به نام‌های جوین۱وجوین ۲ با همکاری شرکت کشت و صنعت جوین برای اولین بار در کشور ثبت و به مرحله کشت رسیده است. بنابر اعلام گلخانه داران بخش خصوصی که از این ارقام استفاده کرده‌اند فلفل‌های رنگی جوین ۱ و ۲ کشت شده در مقایسه با ارقام هلندی موجود عملکرد مطلوبی دارند.

به گفته یکی از گلخانه داران، ارقام فلفل هیبرید جوین ۱ و ۲ کشت شده، فاقد گل ریزی و دارای حجم بالا، رشد رویشی خوب، گل‌های سنگین، ضخامت و سطح برگ مناسب و فاصله بندهای متوسط هستند.

برخورداری از ساقه‌های قطور و مستحکم سه شاخه‌ها و حتی چهارشاخه، مقاومت به بیماری‌های بوته میری و فیتوفتورایی که از مهمترین مشکلات گلخانه‌های کشت فلفل دلمه ای است و داشتن فلفل های کشیده از دیگر ویژگی های مطلوب ارقام فلفل جوین ۱ و ۲ کشت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha