• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403080201537
  • منبع : نمایندگی فارس

تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی فارس/ بیشترین بارش‌ها در کدام شهرستان‌هاست

تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی فارس/ بیشترین بارش‌ها در کدام شهرستان‌هاست

ایسنا/فارس کارگروه سازگاری با کم آبی استان‌ فارس امروز، ۳ آبان با حضور حسینعلی امیری استاندار، محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، سیاوش بدری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای و دبیر کارگروه و سایر اعضا در شیراز برگزار شد.

مدیرکل هواشناسی استان فارس در این نشست گزارشی در خصوص پیش‌بینی‌های انجام شده و احتمال وقوع آن‌ها ارائه داد و گفت: بر این اساس امیدوار هستیم آخر هفته‌ای با نوید اولین بارندگی پاییزی سال جاری در فارس به‌خصوص مرکز و یک چهارم شمال غربی استان رقم بخورد.

سیدقاسم حسینی اضافه کرد: بیشترین بارندگی برای شهرستان‌های سپیدان، کازرون، کوه چنار، نورآباد، ممسنی پیش‌بینی می‌شود.

در ادامه مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای فارس و دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی استان گزارشی از سیمای منابع آب شامل حجم کل ۹ سد در حال بهره‌برداری به میزان ۲۹۳۶ میلیون متر مکعب که حجم آب موجود ۱۰۹۸ میلیون متر مکعب و میانگین بارندگی ۵۵ ساله استان نزدیک به ۳۰۰ میلیمتر ارائه کرد.

سیاوش بدری ادامه داد: سد نرگسی، سد کوار و سد هایقر نیز در دست اجرا هستند که در این میان سد هایقر با حجم ۲۲۶ میلیون متر مکعب و آبگیری اولیه، آماده بهره‌برداری است و سدهای چروم، پارسیان و تنگ سرخ نیز در دست مطالعه و بازنگری هستند.

وی تصریح کرد: میزان ۲۳۲۳ کیلومتر خط لوله، مهم‌ترین طرح‌های در دست مطالعه، اجرا و بهره ‌برداری استان هستند.

دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی استان فارس در بخش دیگری از گزارش خود، به منابع آب زیرزمینی اشاره کرد و گفت: حدود ۸۴ درصد استحصال آب مورد نیاز استان جهت مصرف در کلیه بخش‌ها شامل شرب و بهداشت، صنعت و خدمات و کشاورزی، از آن طریق صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ۳ نوع برداشت از آبخوان‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد، یکی برداشت مجاز از چاه‌های پروانه‌دار دیگری برداشت غیرمجاز از چاه‌های بدون پروانه و موثرترین برداشت در موقعیت فعلی که سفره‌های آب زیرزمینی را دچار بحران کرده است، اضافه برداشت غیرمجاز توسط چاه‌های پروانه‌دار است. از جمله راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی اجرای طرح مهم احیا و تعادل بخشی به خصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز و به ویژه نصب کنتور هوشمند بر روی کلیه چاه‌های مجاز است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس همچنین از جمله فعالیت‌های در دست اقدام، مطالعات مدیریت جامع منابع آب استان فارس با هدف اصلی تدوین برنامه راهبردی مدیریت جامع آب استان با رعایت اولویت‌های شرب و بهداشت، محیط‌زیست، صنعت و خدمات و کشاورزی در سطح حوضه‌های آبریز درجه دو و شهرستان با اهداف تفضیلی شناسایی، تحلیل و ارزیابی وضعیت موجود حکمرانی منابع آب در استان فارس برشمرد.

وی همچنین اضافه کرد: شناسایی، تحلیل و ارزیابی وضعیت مدیریت تأمین آب (متعارف و نامتعارف)،‌ توزیع و مصرف در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت تدوین چشم انداز، سناریوهای محتمل، اهداف و راهبردها و برنامه‌های اقدام اولویت‌دار (در مقاطع پنج ساله منتهی به افق طرح) و معرفی طرح‌های شاخص در دوران برنامه است که نمایندگان سازمان‌ها و ذی نفعان در پیشبرد اهداف و اجرا دخیل خواهند بود و نتایج حاصل از این مطالعات به‌عنوان سند بالا دستی، در برنامه‌ریزی مدیریت تأمین، توزیع و مصرف منابع آبی استان فارس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha