• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403080201510
  • خبرنگار : 50040

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان:

پوکی استخوان یک بیماری نامرئی است

پوکی استخوان یک بیماری نامرئی است

ایسنا/گیلان معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان، پوکی استخوان را یک بیماری نامرئی عنوان کرد و گفت: در بسیاری از مواقع مبتلایان به پوکی استخوان تا زمانی که دچار شکستگی نشوند، از بیماری خود مطلع نمی شوند.

دکتر سید محمود رضوانی امروز، دوم آبان ماه در گفت وگو با رسانه ها، «هر قدم یک گام به سوی استخوان های قوی تر» را شعار روز جهانی پوکی استخوان سال جاری دانست و اظهار کرد: تشخیص به موقع پوکی استخوان بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در تمامی زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال توصیه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه پوکی استخوان، یک بیماری خاموش و نامرئی است، گفت: در بسیاری از مواقع مبتلایان به پوکی استخوان تا زمانی که دچار شکستگی نشوند، علائمی از بیماری خود را مشاهده نمی کنند.

پوکی استخوان یک بیماری نامرئی است

وی برخی از عوامل خطر پوکی استخوان را شامل تغذیه ناسالم و کم تحرکی و پرکاری تیروئید و یائسگی زودهنگام و جراحی(برداشتن تخمدان ها، برداشتن بخشی از معده و...) و بالا رفتن سن دانست و تاکید کرد: با اصلاح سبک زندگی می توان از بروز پوکی استخوان پیشگیری و یا در صورت ابتلا، عوارض آن از جمله شکستگی را کنترل کرد.

رضوانی با اشاره به اقداماتی نظیر داشتن تغذیه مناسب و انجام مداوم ورزش در حفظ قدرت استخوانی و جلوگیری از شکستگی ها در سنین بالاتر، خاطرنشان کرد: در صورت تجویز پزشک، مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D می تواند به بهبود وضعیت استخوان ها کمک کند.

پوکی استخوان یک بیماری نامرئی است

وی ادامه داد: برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و از بین بردن خطرات بالقوه مواجهه با شکستگی لازم است از مصرف سیگار اجتناب کرد.

معاون علوم پزشکی گیلان یادآور شد: سبک زندگی «استخوان سالم» نه فقط در افراد مبتلا به کاهش توده استخوانی و بیماران مبتلا به پوکی استخوان، بلکه برای همه بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha