• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080201353
  • خبرنگار : 50181

احتمال ورود زودهنگام پرندگان مهاجر به کرمانشاه

احتمال ورود زودهنگام پرندگان مهاجر به کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه کارشناس حیات‌وحش محیط زیست استان کرمانشاه گفت: افت محسوس و ناگهانی دمای هوا ممکن است موجب ورود زودهنگام پرندگان مهاجر به کرمانشاه شود.

سیامک اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه هر ساله پیک حضور پرندگان مهاجر در استان کرمانشاه را در ماه‌های دی و بهمن داریم، اما ورود تدریجی آنها معمولا از آذرماه آغاز می‌شود، گفت: زمان مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی و مناطق سردسیر به سمت مناطق گرم‌تر به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال ریزش هوای سرد در مناطق مختلف از جمله کشورمان زودتر رخ داده و نمود آن را حتی در کرمانشاه هم دیدیم، این احتمال وجود دارد که مهاجرت پرندگان نیز زودتر صورت بگیرد. همان‌گونه که اکنون ورود این پرندگان به استان‌های شمالی کشور آغاز شده است.

اسماعیلی افزود: پرندگان مهاجر بسته به وضعیت دما و منابع آبی که در اختیار دارند و همچنین نوع گونه آنها، معمولا مدتی را در کرمانشاه می‌مانند و گاهی حضور آنها تا نزدیک نوروز هم به طول می‌انجامد.

کارشناس حیات‌وحش محیط زیست استان کرمانشاه انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله حواصیل، لک لک سفید، انواع اردک، باکلان، کشیم و... را از جمله گونه‌های پرندگان مهاجری دانست که به کرمانشاه می‌آیند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: این پرندگان معمولا در اطراف منابع آبی خصوصا دریاچه سدها و تالاب‌ها از جمله تالاب هشیلان و برخی رودخانه‌ها توقف می‌کنند و دریاچه سدهای مناطق گرمسیر از جمله در شهرستان قصرشیرین از مقاصد اصلی آنها است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حضور پرندگان مهاجر در استان عمدتا در مناطق گرمسیر بود و کمتر به خود شهر کرمانشاه آمدند، یادآور شد: امیدواریم به دلیل بهبود بارش‌های سال آبی گذشته و وضعیت خوب منابع آبی، امسال حضور بیشتر پرندگان مهاجر را در کرمانشاه شاهد باشیم.

کارشناس حیات‌وحش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه سرشماری پرندگان مهاجر نیز همزمان با اوج حضور آنها یعنی اوایل دی و برای مدت حدود یک ماه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در مدت حضور این پرندگان، گشت‌های حفاظتی برای جلوگیری از شکار این پرندگان نیز افزایش می‌یابد. خصوصا اینکه گاهی این پرندگان در زمان توقف خود در کرمانشاه زاد و ولد هم دارند و این امر نیاز به حفاظت از آنها را دو چندان می‌کند.

بر اساس آمار محیط زیست استان، سال گذشته حضور پرندگان مهاجر در استان کرمانشاه حدود ۳۰ درصد کاهش داشت و تنوع گونه‌هایی که به کرمانشاه مهاجرت کردند نیز کمتر بود که تغییرات آب و هوایی و کاهش بارش‌ها عامل اصلی این موضوع بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha