• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403080201240
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

رشد ۲۰ درصدی صادرات میگو از سیستان و بلوچستان

رشد ۲۰ درصدی صادرات میگو از سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: صادرات میگو از استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

غلامرضا سرگزی‌ در گفت وگو با ایسنا، افزود: استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های متنوع و بالقوه ای در زمینه پرورش آبزیان است که در صنعت تولید میگو شامل سه مرکز تکثیر و دو سایت پرورش میگو (کشت و صنعت مکران و شهید صنعتی گواتر) می‌باشد. این مراکز تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی و با حضور مسئول فنی بهداشتی مستقر فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: مراکز تکثیر استان بخشی از  پست لارو مورد نیاز مزارع پرورشی داخل و خارج استان را تامین می کنند؛ همچنین در سال جاری تعداد ۱۴ هزار قطعه میگوی مولد به استان هرمزگان ارسال شده است.

سرگزی افزود: در مزارع پرورشی قبل از ذخیره سازی بچه میگو، نظارت بر روند آماده سازی آنها در غالب کارگروه فنی بهداشتی استان انجام می شود که در صورتی که مزارع دارای شرایط بهداشتی لازم برای ذخیره سازی بچه میگو را دارا باشند ، مجوز ذخیره سازی توسط  اداره دامپزشکی صادر خواهد شد.

وی اظهار کرد: در سایت های پرورش میگوی استان در سال جاری تعداد ۷۶ مزرعه در قالب ۱۰۷۶ استخر و سطح زیر کشت ۱۱۶۹ هکتار به زیر کشت میگو رفته اند که تاکنون میزان ۲۴۸۱ تن میگو از برداشت شده است.

وی گفت: با داشتن کیفیت و شرایط بهداشتی بسیار مناسب میگوی تولیدی و شرکت های بسته بندی آبزیان استان، در فصل زراعی گذشته بیش از ۱۱۰۰ تن آن، به کشورهای قطر، مالزی، عراق، ترکیه، عمان، روسیه، امارات صادرات شده است که نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است و در سال ۱۴۰۳ سطح زیر کشت پرورش میگو نسبت به سال گذشته ۸  درصد افزایش داشته است که به همین تناسب افزایش تولید و صادرات آن رقم خواهد خورد.

وی افزود: پایش و مراقبت های بیماری های آبزیان بویژه در زمینه بیماری های اخطارکردنی بر اساس برنامه ملی راهبردی کنترل بیماری لکه سفید میگو و برنامه مراقبت از بیماری AHPND  در مراکز تکثیر و  سایت های پرورش میگو توسط کارشناسان اداره دامپزشکی انجام می شود.

سرگزی ادامه داد: در این راستا ۳۸ بازدید ارزیابی بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو قبل از آغاز فصل تولیدی ۱۴۰۳ و ۲۰۰ مورد بازدید در طول دوره تکثیر و پرورش انجام شده است.

وی بیان کرد: در این بازدید ها نمونه برداری های مدون از پیش مولدین، پست لاروهای تولیدی مراکز تکثیر، آب، غذا، بستر، منابع وحشی و لارو ورودی به سایت های پرورشی جهت انجام آزمایشات مولکولی و کشت میکروبی جهت پایش بیماری های اخطار کردنی لکه سفید میگو و AHPND  و به تعداد ۱۰۳۷ آزمایش انجام شده است و در این آزمایشات عوامل مسببه این بیماری ها ردیابی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال علیرغم رخداد بارندگی های سیل آسا و مشکلات بعدی آن، با افزایش نظارت های بهداشتی و با همکاری بین بخشی دستگاههای متولی و همراهی موثر بهره برداران صنعت میگوی استان، برای سومین سال متوالی سالی عاری از بیماری را سپری کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha