• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403080201218
  • خبرنگار : 71263

نظرسنجی رویترز نشان داد

شتاب رشد اقتصادی عربستان با باز کردن شیرهای نفت

شتاب رشد اقتصادی عربستان با باز کردن شیرهای نفت

اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال آینده با تولید بالاتر نفت، شتاب خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، تولیدکنندگان اوپک پلاس که در راس آنها عربستان سعودی و روسیه قرار دارند، از اواخر سال ۲۰۲۲، تولیدشان را با هدف تقویت قیمت نفت، محدود کردند اما قرار است بخشی از محدودیت عرضه  آنها از دسامبر، حذف شود که درآمد شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را تقویت خواهد کرد.

طبق یک نظرسنجی جداگانه دیگر، قیمت نفت در سال آینده ضعیف می‌ماند و میانگین آن به ۷۶ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه می‌رسد که بالاتر از قیمت فعلی ۷۴ دلار و ۸۰ سنت است.

گفته می‌شود عربستان سعودی آماده شده تا از هدف غیررسمی نفت ۱۰۰ دلاری دست بردارد و سهمش در بازار نفت را افزایش دهد و در کنار آن، رشد درآمد غیرنفتی هم به رشد اقتصادی سریع‌تر این کشور کمک خواهد کرد.

در نظرسنجی ۹ تا ۲۲ اکتبر رویترز از ۲۱ اقتصاددان، پیش‌بینی شد که اقتصاد عربستان سعودی در سال میلادی آینده، ۴.۴ درصد توسعه پیدا خواهد کرد که سریع‌ترین روند رشد در سه سال گذشته خواهد بود و در مقایسه با نرخ رشد ۱.۳ درصدی در سال جاری، بالاتر خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود اقتصادهای شورای همکاری خلیج فارس هم نرخ رشد ۴.۱ درصد را در سال ۲۰۲۵ در مقایسه با نرخ پیش‌بینی شده ۱.۸ درصد برای سال جاری، داشته باشند.

رالف ویگرت، مدیر اقتصاد منطقه منا در شرکت «اس اند پی گلوبال مارکت اینتلیجنس» گفت: انتظار داریم که تاثیر قیمت پایین‌تر نفت و حجم بالاتر تولید، تا حد زیادی یکدیگر را خنثی کنند. از آنجایی که رشد بر حجم تولید متمرکز است، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی همچنان در سال ۲۰۲۵ نسبت به سال ۲۰۲۴، بالاتر خواهد برد و شتاب پیدا می‌کند.

اقتصادهای منطقه خلیج فارس نظیر عربستان سعودی، امارات عربی متحده و قطر به دنبال راه‌هایی برای متنوع کردن اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت به عنوان منبع اصلی درآمدشان هستند و بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند نرخ رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی در سال آینده، تا حدود زیادی مطابق با تولید ناخالص داخلی نفتی خواهد بود.

به گفته ویگرت، با این حال، درآمدهای نفتی همچنان نقش مهمی را برای هر سه اقتصاد ایفا می‌کند. حتی در دورنمای بلندمدت، درآمدهای غیرنفتی نمی‌تواند جای درآمدهای نفتی را بگیرد.

انتظار می‌رود اقتصاد امارات عربی متحده با نرخ رشد اقتصادی ۴.۹ درصد در سال آینده، سریع‌ترین رشد را در منطقه داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد اقتصادی قطر در سال ۲۰۲۵، به ۲.۷ درصد افزایش یابد.

در میان سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، نرخ رشد اقتصادی بحرین، کویت و عمان در سال میلادی آینده، به ترتیب، ۲.۸ درصد، ۲.۵ درصد و ۲.۸ درصد پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، تورم که در این منطقه باثبات مانده است، در سال جاری و آینده، بین ۰.۸ تا ۳ درصد خواهد ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha