• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080100615
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

افتتاح ۱۵ دادگاه صلح در کرمانشاه

افتتاح ۱۵ دادگاه صلح در کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه ۱۵ دادگاه صلح در دادگستری کل استان کرمانشاه راه‌اندازی شد.

شهرام کرمی رییس کل دادگستری استان کرمانشاه، امروز(اول آبان)، در مراسم افتتاح و راه اندازی ۱۵ شعبه دادگاه صلح در دادگستری کرمانشاه با اشاره به تاکید دین مبین اسلام بر اصلاح ذات بین و مقوله سازش، گفت: توسعه ظرفیت صلح و سازش از طریق تشکیل دادگاه‌های صلح، اقدامی بسیار مهم در راستای اجرای سند تحول قضایی است.

کرمی با بیان اینکه تشکیل دادگاه‌های صلح از تکالیف قانونی و اولویت‌های دستگاه قضایی است، گفت: دادگاه‌های صلح در راستای اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه از این پس حجم زیادی از پرونده‌ها برای رسیدگی از شورای حل اختلاف به دادگاه‌های صلح ارجاع می‌شود، افزود: امیدواریم آغاز به کار دادگاه‌های صلح موجب تسریع در رسیدگی به پرونده‌های وارده به دادگستری شود.

رئیس کل دادگستری استان هدف از تشکیل دادگاه‌های صلح را کمک به دادگاه‌های حقوقی و کیفری برای تسهیل در رسیدگی پرونده‌ها دانست و گفت: دادگاه صلح تقریباً هم ردیف دادگاه‌های عمومی است و هیچ خللی به فعالیت شوراهای حل اختلاف وارد نمی‌کند، بلکه جایگاه اولیه آن‌ها را محکم کرده و به فلسفه اصلی تشکیل خود باز می‌گرداند.

کرمی با اشاره به آغاز به کار ۱۵ شعبه دادگاه صلح در مرکز استان از امروز، عنوان کرد: در حال حاضر دادگاه‌های صلح در تمامی شهرستانها و حوزه‌های قضایی استان راه‌اندازی شده و پرونده‌هایی که در صلاحیت این دادگاه‌ها هستند، جهت رسیدگی به این شعب ارجاع می‌شوند.

معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه هم با اشاره به راه اندازی دادگاه صلح در تمام شهرستانهای استان، گفت: طبق قانون جدید شوراهای حل اختلاف، تمامی دعاوی و امور در صلاحیت دادگاه صلح، از جمله  پرونده‌های مالی تا سقف یک میلیارد ریال و برخی دیگر از موضوعات حقوقی و کیفری که از پیچیدگی کمتری برخوردارند، با هدف تسریع در روند رسیدگی به این شعب ارجاع خواهند شد.

سعید قادری فصیح با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف در کنار محاکم صلح به وظیفه ذاتی خود که همان برقراری صلح و سازش است ادامه فعالیت خواهد داد، افزود: رسیدگی در محاکم با هدف رفع خصومت صورت می‌گیرد، اما الزاماً همراه با رفع کدورت نیست، اما در دادگاه‌های صلح به دنبال رفع خصومت توأم با رفع کدورت با استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف هستیم.

 در پایان این مراسم به طور رسمی ۱۵ شعبه دادگاه صلح در مرکز استان کرمانشاه افتتاح شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha