• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080100478
  • خبرنگار : 50492

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مطرح کرد

مدیریت مشارکتی آب؛ بهترین روش برای مدیریت منابع آبی

مدیریت مشارکتی آب؛ بهترین روش برای مدیریت منابع آبی

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: مدیریت مشارکتی آب و مشارکت بهره‌برداران آب در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری موثرترین روش برای مدیریت منابع آبی است.

محمدعلی نعمت‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با نقش‌آفرینی، مشارکت و حضور داوطلبانه مردم در زمینه مقابله با بحران کم‌آبی اظهار کرد: مدیریت مشارکتی آب و مشارکت بهره‌برداران آب در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری موثرترین روش برای مدیریت منابع آبی است.

وی افزود: ما میراث‌دار کسری مخزن آبخوان‌ها هستیم و اکثر دشت‌های ما ممنوعه و ممنوعه بحرانی است که در نتیجه عدم اجرای ماده ۱۲ قانون توزیع عادلانه آب مبنی بر نصب لوازم اندازه‌گیری بر روی چاه‌های آب به‌وجود آمده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه ۴۲ سال از وضع این قانون می‌گذرد اما هنوز بسیاری از چاه‌های آب به لوازم اندازه‌گیری مجهز نشده‌اند، تصریح کرد: اولین گام این است که لوازم اندازه‌گیری بر روی چاه‌های آب نصب شود، گام بعدی برای مدیریت منابع آبی، مدیریت مشارکتی است.

نعمت‌نژاد عنوان کرد: مدیریت مشارکتی دارای دو بخش واگذاری تصدی‌گری‌های دولت و مشارکت بهره‌برداران در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها است؛ البته شرایط مناطق مختلف کشور متفاوت بوده و بر اساس این تفاوت‌ها باید برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع مهم دیگر در تعادل‌بخشی، بازار آب بوده و این بازار شمشیر دولبه است، گفت: بازار آب باید به صورت خردمندانه اجرایی شود. در استان خراسان رضوی ۳۳ تفاهم‌نامه با تشکل‌های کشاورزی امضا شده و تنها در دو دشت باقیمانده نیز تا پایان سال جاری این تفاهم‌نامه‌ها به امضا خواهد رسید که نقش‌ مهمی در مدیریت منابع آبی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در رابطه با روند انعقاد تفاهم‌نامه‌های مدیریت مشارکتی با ۳۳ تشکل کشاورزی در استان خاطرنشان کرد: با مشارکت تشکل‌های کشاورزی تاکنون ۲۰۸ جلسه مدیریت مشارکتی برگزار شده که ۱۰۲۹ مصوبه داشته‌اند، در حالی که حتی یک ریال برای این جلسات هزینه نشده و تشکل‌های کشاورزی با هزینه خود این کارها را انجام داده‌اند.

نعمت‌نژاد اضافه کرد: اکنون بیش از ۹۷ درصد چاه‌های برقی کشاورزی در خراسان رضوی با همکاری و تامین هزینه تشکل‌های کشاورزی به کنتورهای هوشمند مجهز شده‌اند و این تشکل‌ها علاوه بر آن در حل اختلافات آبی و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و تمدید مهلت پروانه چاه‌ها دخیل هستند. کاهش ۷۰ درصدی تشکیل پرونده‌های قضایی بین شرکت آب منطقه‌ای و بهره‌برداران از ثمرات دیگر اجرای طرح مدیریت مشارکتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha