• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403080100344
  • خبرنگار : 50026

۱۲ آبان انجام می‌شود؛

آغاز سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی

آغاز سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: همزمان با سراسر کشور ۱۲ آبان سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

حمید جهانشاهی سه شنبه یک آبان در نشست خبری که به مناسبت سرشماری کشاورزی برگزار شد، با بیان اینکه لازمه حکمرانی وجود نظام آماری است، گفت: نظام آماری شفاف و مطلوب در بخش‌های مختلف نیاز هر جامعه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه آمار و برنامه‌ریزی لازم و ملزوم همدیگر هستند، افزود: هر چه آمار به روزتر باشد برنامه‌ریزی مطلوب‌تر خواهد بود

جهانشاهی با اشاره به اینکه با توجه به فاصله گرفتن از آخرین سرشماری و تحولات سریع بخش کشاورزی اجرای سرشماری کشاورزی در سال ۱۴۰۳ ضرورتی اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی از ۱۲ آبان همزمان با سراسر کشور برگزار خواهد شد و تا ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.

جهانشاهی گفت: سرشماری در ۳ هزار و ۵۸۷ آبادی خراسان جنوبی انجام می‌شود و به کشاورزان اطمینان می‌دهیم اطلاعات آنان محرمانه بوده و به هیچ وجه روی موضوعاتی چون یارانه، مالیات و... تأثیری ندارد.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج دوره سرشماری کشاورزی در کشور برگزار شد و امسال ششمین دوره آن انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر ۱۸ درصد شاغلان خراسان جنوبی در بخش کشاورزی فعالیت دارند و ۲۱.۳ درصد ارزش افزوده استان نیز در گرو مباحث کشاورزی است.

جهانشاهی با اشاره به برخی پتانسیل‌های کشاورزی در خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه در تولید محصولاتی چون زرشک، زعفران و عناب حائز رتبه‌های تک رقمی در کشور هستیم، بی‌شک سرشماری کشاورزی در استان اهمیت زیادی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث سرشماری از توان رسانه‌ها بعنوان بازوی قوی بهره خواهیم برد، ادامه داد: اطلاعات مورد جمع‌آوری از پرسش‌نامه بهره‌برداران بخش کشاورزی شامل اطلاعات بهره‌بردار، اراضی کشاورزی، محصولات سالانه زراعی، محصولات دائمی بافی، پرورش دام، پرورش دام، فهرست واحدهای پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۹۰ مامور سرشماری در استان برای پرسش به بهره‌برداران بخش کشاورزی مراجعه خواهند کرد، خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی برای ماموران سرشماری در حال انجام است و نحوه استخراج داده‌ها به صورت میدانی، تلفنی یا با حضور خود کشاورزان و بهره‌برداران انجام می‌شود.

جواد لطفی، معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی و بودجه خراسان جنوبی نیز گفت: بر اساس آخرین سرشماری کشاورزی که در سال ۱۳۹۳ اجرا شده، بیش از چهار میلیون بهره‌بردار کشاورزی در کشور و ۸۳ هزار بهره‌بردار در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ششمین دوره سرشماری عمومی کشاورزی در سطح ۱۲ شهرستان، ۳۱ شهر و ۳ هزار و ۵۸۷ آبادی سطح استان انجام خواهد شد، افزود: در پنج شهر منتخب استان شامل بیرجند، قاین، فردوس، سرایان و سربیشه براساس فهرست و اطلاعات موجود و به صورت تلفنی سرشماری در آنها انجام می‌شود و در بقیه شهرها آمارگیران مراجعه می‌کنند.

لطفی خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که نتایج کلی آمار سرشماری را تا پایان امسال اعلام کنیم اما نتایج تفصیلی سه ماهه اول سال ۱۴۰۴ به‌طور رسمی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha