• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403080100172
  • خبرنگار : 50046

/گزارش/

دانه‌های آفتابگردان خراسان شمالی زیر سایه تخمه‌های وارداتی

دانه‌های آفتابگردان خراسان شمالی زیر سایه تخمه‌های وارداتی

ایسنا/خراسان شمالی تخمه آفتابگردان یکی از تنقلات پرطرفدار است که در تمامی خوارو بارفروشی و سوپرمارکتی‌ها دیده می‌شود.

مهر و آبان فصل برداشت دانه‌های آفتابگردان در خراسان شمالی است، خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که کشت آفتابگردان در آن رونق زیادی دارد و این استان رتبه هشتم کشوری را در تولید دانه‌های آفتابگردان دارد.

۲۶۰۰ هکتار از کشت‌زارهای این استان در سال جاری به کشت دانه‌های آفتابگردان اختصاص یافت کشاورزان با توجه به بارندگی‌های خوب اتفاق افتاده طی امسال محصول خوبی را برداشت می‌کنند اما متاسفانه از وضعیت بازار رضایت ندارند.

یکی از تولیدکنندگان دانه‌های آفتابگردان در خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بارندگی‌های خوب اتفاق افتاده در اردیبهشت و خرداد ماه سبب شده تا امسال محصول خوبی را برداشت کنیم.

وی افزود: روزانه حدود ۷۰ تا ۸۰ کیسه دانه آفتابگردان برداشت می‌کنم اما متاسفانه قیمت فروش این محصول پایین است و از قیمت فروش آن رضایت ندارم.

از آنجاییکه برای تولید دانه‌های آفتابگردان در این استان از بذر مادری استفاده می‌شود، دانه‌های تولیدی حجیم و از کیفیت بالایی برخوردار است و دارای روغن بالایی است.

یکی از مهمترین علل متضرر شدن کشاورزانی که دانه‌های آفتابگردان کشت می‌کنند، ورود تخمه‌های خارجی است، به طوری‌که یکی از آجیل فروشان بجنوردی در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: یکی از محصولاتی که به فروش می‌رسانیم تخمه‌های خارجی مثل تخمه کانادایی است که در حال حاضر در همه آجیل فروشی و سوپرمارکتی‌ها مشاهده می‌شود. تخمه ‌ای کانادایی وارد بندر و از آنجا به مقصد مشهد بارگیری می‌شود و ما آن‌ها را از عمده فروش‌های مشهدی خریداری می‌کنیم.

2

در حال حاضر تخمه‌های کانادایی به وفور در بازار یافت می‌شوند و بدتر از همه اینکه در سایه نبود نظارت بذر این دانه خارجی نیز کم کم جایگزین بذر دانه‌های آفتابگردان داخلی شده است و این محصول خارجی کشت می‌شود.

یکی دیگر از کشاورزان در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: بذر دانه مادری آفتابگردان برای کشت را با قیمت ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنیم اما تخمه‌های تولیدی را با قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسانیم که برای کشاورزان یک ضرر بزرگ است.

افزایش تولید آفتابگردان در خراسان شمالی با کشت آن در اراضی آیش

وحید صباغ مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، از افزایش تولید دانه روغنی آفتابگردان با کشت این محصول در اراضی آیش استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه دانه‌های روغنی یکی از محصولات استراتژیک به شمار می‌آید، اظهار کرد: کشت این محصول در سال جهش تولید از اهمیت بالایی برخوردار است و در سال زراعی جاری به منظور افزایش در تولید دانه‌های آفتابگردان از کشاورزان درخواست شد تا این محصول را در زمین‌های آیش نیز کشت کنند که این امر نیز اجرایی شد.

صباغ با بیان اینکه زمان برداشت این محصول در استان فرارسیده است، گفت: مساحت زیرکشت آفتابگردان در این استان در سال زراعی جاری ۲۶۰۰هکتار است که ۲۴۲۸ تن دانه آفتابگردان برداشت خواهد شد.

وی افزود: افزایش سطح زیرکشت و بارندگی‌های خوب صورت گرفته در سال جاری سبب شده تا میزان تولید این محصول نسبت به سال گذشته افزایش یابد و خرید این محصول نیز توسط بخش خصوصی به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه در این استان در سال زراعی گذشته ۸۹۶۹ هکتار دانه‌های روغنی کشت شده است، ادامه داد: سطح زیر کشت کلزا  ۹۰۷ هکتار، کاملینا ۳۷۰۲ هکتار، گلرنگ ۱۷۳ هکتار و کنجد۱۶۲۰ هکتار بوده است.

به گفته این مقام مسئول میزان تولید کنجد ۸۰۹ تن، ۱۴۵۴ تن کلزا، ۲۴۲۸ تن آفتابگردان، ۷۰ تن گلرنگ و ۱۷۲۸ تن کاملینا بوده است.

وی گفت: به دلیل نیاز بالای داخلی، صادرات تخمه آفتابگردان ممنوع است و علاوه برآن برای تأمین نیاز داخلی، از بازارهای خارجی واردات تخمه انجام می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بخش زیادی از تخمه آفتابگردان که به نام تخمه کانادایی شناخته می‌شود، در داخل کشور و خراسان شمالی کشت می‌شود و این نامگذاری تنها به دلیل شهرت تجاری آن است.

وی اضافه کرد: هیچ گونه دریافتی از بخش واردات تخمه آفتابگردان نداشته و تمام نیازهای استان از تولیدات محلی تأمین می‌شود. کارخانه روغن‌کشی در استان وجود ندارد و به همین دلیل، همه دانه‌های روغنی برای فرآوری به خارج از استان ارسال می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha