• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403080100158
  • خبرنگار : 50975

مرگ خاموش در راه است...

مرگ خاموش در راه است...

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مرگ خاموش، این عبارت برای کسانی استفاده می‌شود که در فصل سرما به دلیل عوارض ناشی از گاز گرفتگی فوت می‌کنند، علی‌رغم تمام هشدارهایی که در رسانه‌های جمعی و عمومی تکرار می‌شود بازهم در فصل سرد آمار فوتی‌های مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بالا است، به همین خاطر آگاهی و شناخت نکات ایمنی بخاری گازی ضروری است.

به گزارش ایسنا، بخاری گازی وسیله‌ای است که در خانه بسیاری از ایرانی‌ها پیدا می‌شود. اما همچنان به دلیل عدم رعایت نکات ساده ایمنی، هر سال تعداد زیادی خانواده را داغدار می‌کند، پس رعایت نکات گسترده‌ای از انتخاب بخاری تا استفاده از تجهیزات جانبی و رعایت استانداردهای نصب این وسیله گرمایشی بسیار حائز اهمیت است

فصل سرد و بازار داغ خرید بخاری

عنایت‌الله رهنورد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فصل سرما نزدیک است و بازار خرید بخاری گازی داغ است، اظهار کرد: هرچند که دیگر بیشتر خانه‌های نوساز دارای پکیج‌های گرمایشی هستند اما هنوز استفاده از بخاری گازی مخصوصاً در استان‌های سردسیر رایج است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد با اشاره به اینکه هنگام خرید بخاری گازی باید به نکات مهمی توجه کرد، گفت: در ابتدا باید به سراغ انواع بخاری گازی برویم. بخاری‌های گازی در دو نوع کلی در بازار به فروش می‌رسد. بخاری با دودکش که تعداد بیشتری از آن در بازار موجود است و نوع دیگر، بخاری‌های بدون دودکش که نیازی به لوله ندارند و از تکنولوژی به‌روزتری ساخته شده‌اند.

وی در خصوص توصیه‌های استاندارد در مورد نصب بخاری، افزود: متاسفانه بیشتر حوادث گازگرفتگی هم بابت استفاده نادرست از همین وسیله گرمایشی اتفاق می‌افتد، نصب لوله، شیلنگ و دودکش بخاری‌های گازی نیاز به دقت و حوصله دارد.

نحوه نصب بخاری گازی مهمترین مرحله از راه‌اندازی این وسیله گرمایشی است

 رهنورد در مورد اینکه چه نوع بخاری باید تهیه کرد و آیا متراژ خانه ارتباطی به نوع بخاری انتخابی دارد یا خیر، گفت: نه تنها در هنگام خرید بخاری گازی، بلکه در خرید وسایل دیگر مورد نیاز هم باید به نشان استاندارد روی دستگاه توجه کرد، این نشان تضمین‌کننده حداقل‌های کیفی مورد قبول نهادهای نظارتی است، سازمان استاندارد با توجه به کیفیت و همچنین پروتکل‌های تعریف شده، به مارک‌های مختلف نشان استاندارد می‌دهد.

مرگ خاموش در راه است...

وی در خصوص متراژ محل و نوع بخاری نیز افزود: بهتر است بخاری انتخابی براساس متراژ خانه خریداری شود. 

رهنورد ادامه داد: مساحت منزل برحسب متر مربع و نوع محیط، نوع و ظرفیت بخاری،کمتر از ۵۰ متر با محیط بسته بخاری دیواری، دودکش‌دار زیر ۵۰ متر، با جریان محدود هوا، بخاری دیواری بدون دودکش بین ۵۰ تا ۷۰ متربخاری زمینی ۸ تا ۱۲ هزار بیش‌تر از ۷۰ متربخاری زمینی ۱۲ هزار به بالا سالن‌های بزرگ بخاری طرح شومینه استاندارد است.

وی در خصوص داشتن برچسب انرژی، تاکید کرد: در زمستان کشور با کمبود گاز مواجه است، به همین دلیل بهتر است بخاری خریداری شود که میزان مصرف انرژی پایین‌تری به نسبت دیگر نشان‌ها دارد، از طرفی دیگر مصرف انرژی پایین‌تر، برابر است با آلودگی کمتر و خطرات پایین‌تر برای مصرف‌کنندگان.

بخاری گازی بدون دودکش

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد در خصوص بخاری بدون دودکش، گفت: در این نوع بخاری همانطور که از اسم آن مشخص است دیگر نیازی به دودکش نیست، در این دستگاه میزان آلایندگی و انتشار گاز مونواکسید کربن به حد زیادی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ترکیب بهینه اکسیژن و سوخت در این نوع بخاری‌ها، باعث می‌شود مصرف سوخت پایین و آلایندگی کاهش یابد، در بخاری‌های بدون دودکش از سیستم سنجش میزان اکسیژن و یا ODS استفاده می‌شود، با وجود این سیستم اگر میزان اکسیژن موجود در محیط کاهش پیدا کرد، بخاری خود به خود خاموش می‌شود.

رهنورد در مورد نحوه نصب بخاری گازی با دودکش، توضیح داد: نکات ایمنی بخاری گازی و رعایت آن‌ها، بیشتر مربوط به نوع لوله و همچنین دودکش آن است، لوله بخاری گازهای سمی تولید شده توسط بخاری را به بیرون منتقل می‌کند، هرگونه درز و شکاف در مسیر لوله می‌تواند به قیمت جان مصرف‌کنندگان تمام شود.

رهنورد اضافه کرد: از لوله‌های آکاردئونی استفاده نشود، زیرا اتصال این لوله‌ها ممکن است در صورت عدم آب‌بندی مناسب موجب خروج گازهای سمی شود، باید دقت کرد که شیب لوله و مسیر آن باید به بالا باشد، همچنین در زمان بستن لوله و خروج آن از دیوار یا پنجره به شیب نیز توجه کرد.

رهنورد با اشاره به اینکه لازم است از لوله و وسایل اتصال دارای نشان استاندارد استفاده کرد، گفت: لوله بخاری از کف اتاق باید حداقل یک متر فاصله داشته باشد و  بخاری و مسیر لوله به دور از وسایل قابل اشتعال مانند پرده‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha