• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403080100156
  • خبرنگار : 50616

مسئول بخش اصلاح و تهیه بذر معاونت تحقیقات برنج کشور مطرح کرد

اجرای مراحل پایانی لاین‌های جدید برنج مقاوم به خشکسالی و تولید بیشتر

اجرای مراحل پایانی لاین‌های جدید برنج مقاوم به خشکسالی و تولید بیشتر

ایسنا/مازندران مسئول بخش اصلاح و تهیه بذر معاونت تحقیقات برنج کشور از انجام موفقیت آمیز مراحل پایانی لاین‌های جدید برنج مقاوم به خشکسالی و تولید بیشتر در شالیزارها خبر داد.

مرتضی نصیری سه‌شنبه ۱ آبان در حاشیه همایش رویداد انتقال یافته‌های تحقیقی و ترویجی محققان و کارشناسان معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در آمل و کشاورزان پیشرو مازندران به خبرنگار ایسنا گفت: در سال زراعی جدید سه طرح تحقیقی و ترویجی در مزارع کشاورزان مازندران اجرا شد که از نظر مقایسه عملکرد تولیدی لاین‌های امیدبخش و تولید بیشتر برنج از نتایج کشت شده در واحد سطح بوده است.

وی افزود: دو لاین جدید برنج نیز متحمل به تنش خشکی بودند و در مناطقی که با کم آبی مواجه بودند، بدون مشکلی در تولید واحد سطح، عملکرد رضایت‌بخشی داشته است.

مسئول بخش اصلاح و تهیه بذر معاونت تحقیقات برنج کشور، هدف از اجرای آن‌ها را آشنایی کارشناسان پهنه و کشاورزان با ارقام جدید و آشنایی محققان با مسائل تولید در سطح واحدهای بهره‌برداران اعلام کرد.

نصیری، با اشاره به اینکه طرح‌های تحقیقاتی برای رسیدن به مرحله کشت در عرصه و کشاورز دست‌کم به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز است، تصریح کرد: بعد از طی این مدت، لاین‌های جدید برنج با تایید کارشناسان و کشاورزان پیشرو از نظر عملکردهای تولیدی و سایر مزیت‌های پیش‌بینی شده، برای معرفی به کشاورزان برای کشت رونمایی می‌شود.

مراحل پایانی لاین‌های جدید برنج مقاوم به خشکسالی و تولید بیشتر

وی اضافه کرد: در این همایش روسای مراکز ترویج چند شهرستان، روسای مراکز خدمات و کشاورزان پیشرو مجری طرح، نتایج عملکردی لاین‌های کشت شده را گزارش دادند.

مازندران با دارا بودن سطح ۲۱۵ هزار شالیزار و تولید سالانه بیش از یک میلیون و۲۰۰ هزار تن در کشت اول، دوم و راتون حدود ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تولید می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha