• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403080100084
  • خبرنگار : 71983

جلوگیری از کسری بودجه با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی

جلوگیری از کسری بودجه با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی

یک کارشناس اقتصادی با بیان این که از بخش رسمی و آشکار اقتصاد کشورمان مالیات ستانی صورت می گیرد ولی از بخش غیررسمی به دلیل پیدا و نهان نبودن هیچ گونه مالیاتی اخذ نمی شود، به لزوم ایجاد سامانه یکپارچه رصد و پایش تراکنش های پولی و مالی اشاره کرد و گفت: بدون شک از برکات این تصمیم این است که دیگر شاهد کسری بودجه دولت نخواهیم بود و با سرزیر شدن آن می توانیم از تولید داخل حمایت کرده و بودجه طرح های نیمه تمام در کشور را تامین کنیم.

عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با  ایسنا اظهار کرد: در اکثر کشورهای بزرگ و کوچک جهان شاهد آن هستیم که کمترین تراکنش بانکی تحت پایش و رصد نهادهای دولتی قرار می‌گیرد.
وی افزود: به عبارت دیگر دولت به دنبال تحقق شفاف سازی جریان های اقتصادی است تا اگر کار و فعالیت اقتصادی صورت گرفت از آنها مالیات ستانی صورت گیرد به همین دلیل بدون اذن دولت هر گونه انتقال وجه ای صورت نمی‌گیرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: اما در کشورمان شاهد آن هستیم که این امر طبیعی گاهی غلط انگاشته می‌شود و علیه این حق طبیعی دولت جوسازی و جریان سازی رسانه ای گسترده ای صورت می گیرد.
شیخی خاطر نشان کرد: حجم اقتصاد کشورمان هم اکنون ۷ برابر میزانی است که بعضا نهادهای همچون بانک مرکزی و مرکز ملی آمار اعلام می کنند و طبیعتا مالیات ستانی از این اقتصاد نیز باید ۷ برابر بیشتر از میزان فعلی باشد.
وی با تشبیه فرآیند مالیات ستانی در کشورمان به کوه یخ یادآور شد: از بخش رسمی و آشکار اقتصاد کشورمان مالیات ستانی صورت می گیرد ولی از بخش غیررسمی به دلیل پیدا و نهان نبودن هیچ گونه مالیاتی اخذ نمی شود و ما شاهد فرار مالیاتی گسترده ای در کشور هستیم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد: تنها راهکار اخذ مالیات آن است که سامانه یکپارچه رصد و پایش تراکنش‌های پولی و مالی متمرکز در بانک مرکزی تشکیل و راه اندازی شود تا همه افرادی که در بخش غیر مولد اقتصاد فعال و مالیات پرداخت نمی کنند زیر چتر مالیات آورده و از فرار مالیاتی گسترده در کشور جلوگیری شود.
شیخی افزود: بدون شک از برکات این تصمیم این است که دیگر شاهد کسری بودجه دولت نخواهیم بود و با سرزیر شدن آن می توانیم از تولید داخل حمایت کرده و بودجه طرح های نیمه تمام در کشور را تامین کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha