• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403080100057
  • خبرنگار : 71660

سی‌ان‌ان: کشورهای عربی هنوز درباره اداره غزه پس از جنگ به اجماع نرسیده‌اند

سی‌ان‌ان: کشورهای عربی هنوز درباره اداره غزه پس از جنگ به اجماع نرسیده‌اند

رسانه آمریکایی گزارش داد درحالیکه وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به اراضی اشغالی پیرامون جنگ غزه گفت‌وگو و رایزنی خواهد کرد، اما ظاهرا یک مانع بزرگ در این خصوص وجود دارد که کشورهای عربی درباره چگونگی اداره و حکومت غزه در دوران پس از جنگ اتفاق نظر ندارند.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا عازم غرب آسیا می‌شود تا پس از شهادت «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس، درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان و آنچه تلاش واشنگتن برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس عنوان شده است، رایزنی کند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از برخی مقامات گزارش داد طرح جدیدی پیش‌بینی می‌شود که به موجب آن به جای «آتش‌بس فوری»، «توقف موقت جنگ جهت تسهیل آزادی اسرا» پیشنهاد خواهد شد؛ برنامه‌ای که باز هم نیازمند دور جدیدی از مذاکرات خواهد بود.

با این حال، «جان کربی» مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه تصریح کرد که مذاکرات برای آتش‌بس «در آستانه شروع دوباره نیست».

وی افزود: «من نمی‌توانم امروز اینجا بنشینم و به شما بگویم که مذاکرات در دوحه یا قاهره یا هر جای دیگری در حال از سرگیری است.»

جنگ غزه در بحبوحه تداوم کشتارهای اشغالگران صهیونیست‌ و ادامه محاصره مناطق شمال نوار غزه، در حالی وارد سیصد و هشتاد و دومین روز خود شده است که نیروهای رژیم اشغالگر کشتار خونینی را شامگاه شنبه در منطقه «بیت لاهیا» در شمال این باریکه مرتکب شده و در نتیجه بمباران، چندین منزل متعلق به فلسطینیان تخریب و حدود ۷۳ تن شهید شدند.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا جنگی ویرانگر را علیه مردم غزه به راه انداخته و بیش از ۱۴۰ هزار فلسطینی شهید و زخمی شده‌اند. در این جنگ علاوه بر تخریب گسترده و گرسنگی که جان صدها کودک فلسطینی را گرفته و یکی از بدترین فجایع انسانی در جهان محسوب می‌شود، هزاران فلسطینی دیگر هم مفقود شده‌اند.

سی‌ان‌ان همچنین به نقل از یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا با اشاره به سفر بلینکن به سرزمین‌های اشغالی گزارش داد: «گفت‌وگوها در هفته‌های اخیر وارد فاز جدیدی شده و جزئیات خاصی از آنها مورد بحث و رایزنی قرار می‌گیرند. در همین حال، مانع اصلی این است که کشورهای عربی درباره حکومت و اداره غزه پس از جنگ به توافق نرسیده‌اند.»

این رسانه آمریکایی در ادامه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که مهم‌ترین قسمت سفر بلینکن به تل‌آویو، «ایجاد پیشرفتی در وضعیت انسانی غزه» می‌باشد.

این یازدهمین سفر دیپلمات ارشد آمریکایی به منطقه از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در هفت اکتبر ۲۰۲۳ است و در حالی انجام می‌شود که رژیم صهیونیستی کارزار نظامی خود علیه غزه و لبنان را در هفته‌های اخیر تشدید کرده است.

این مقام آمریکایی همچنین تاکید کرد: «به‌رغم اختلافات دیرینه، نسبت به پایان جنگ غزه امیدوار هستم به‌خصوص به خاطر اینکه نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) علاقه‌ای به عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی دارد.»

سی‌ان‌ان در پایان این گزارش نوشت: مقامات آمریکایی به‌خوبی می‌دانند که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین، با توافق عادی‌سازی موافقت نخواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha