• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403073023473
  • خبرنگار : 50976

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تأکید کرد

پیگیری حقابه تالاب‌های فارس / سد نرگسی تأییدیه محیط زیست ندارد

پیگیری حقابه تالاب‌های فارس / سد نرگسی تأییدیه محیط زیست ندارد

ایسنا/فارس مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به وضعیت تالاب‌های این استان بر این نکته تأکید کرد که محیط زیست همچنان پیگیر حقابه تالاب‌هاست.

عطا پورشیرازد امروز ۳۰ مهرماه در نشست خبری که در خصوص آخرین وضعیت محیط زیست استان، برنامه‌های آتی و اقداماتی که انجام شده‌ است، در شیراز برگزار شد، بیان کرد: در دو سال گذشته ۵۷۹ هکتار از اراضی تصرف شده محیط زیست فارس از دست متصرفان آزاد شده و به محیط زیست بازگشته است، همچنین تالاب‌های تشک بختگان و کمجان اسد درودزن حقابه می‌گیرند و حقابه تالاب‌ها در فارس همچنان پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ شاهد خشکسالی شدیدی در سطح استان فارس بودیم و تخصیص حقابه نداشتیم در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ میلیون متر مکعب حقاب مطالبه کردیم و در گام اول ۳۷ میلیون متر مکعب حقابه رها شد و اکنون نیز همچنان پیگیر حقابه بختگان هستیم و با شروع سال زراعی و فصل پاییز زمستان این موضوع دنبال خواهد شد.

پورشیرزاد در ادامه سخنان خود در خصوص ارزیابی سد نرگسی اظهار کرد: این سد که در شهرستان کازرون  واقع شده است گزارش ارزیابی تایید محیط زیست ندارد و با وجود گنبدهای نمکی، نیاز به مدل‌سازی شوری آب دارد ولی پروژه سد متوقف نیست و در حال اجرا است. تالاب پریشان از اول هیچ ورودی از سد نرگسی نداشته است و از این سد هیچ آبی دریافت نمی‌کند البته مطالعات برای انتقال ۲۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به تالاب پریشان انجام شده است ولی این مورد قطعی نیست.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین با بیان اینکه سد تنگ سرخ شیراز در سطح ملی متوقف شده است، گفت: کمیته علمی برای این سد تشکیل شده و مطالعات مهندسی در حال انجام است و طرح‌های جایگزین ارائه خواهند شد، اما هنوز برای تداوم ساخت سد تنگ سرخ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی در خصوص میزان استعلام‌های بهره‌برداری پروژه‌ها نیز بیان کرد: در بحث استعلام‌های بهره‌برداری ۳۷۶ مورد موافق و ۶۷ مورد مخالف داشتیم. همچنین توسعه طرح‌ هادی روستایی ۳۶۱ مورد موافق و ۳ مورد مخالف داشته است و کل مکاتبات انجام شده جهت بررسی استعلام‌های استقرار و بهره‌برداری با بنیاد مسکن سازمان مرکزی شهرداری و سایر ادارات ۵۶۶ مورد بوده است، همچنین در بحث استقرار و بهره‌برداری واحدها و فعالیت‌های تولیدی صنعتی در کل فارس در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ یک‌هزار و ۲۷۳ مورد موافق استعلام‌های احداث و ۱۷۲ مورد مخالفت داشتیم.

پورشیرزاد با بیان اینکه در سال گذشته ۱۲ هزار ساعت احکام جایگزین حبس شامل کاشت درخت و پاکسازی مناطق داشتیم، گفت: این طرح با حمایت قوه قضاییه در استان فارس اجرا شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس بیان کرد: از ابتدای امسال تا ۳۰ مهر ماه سال جاری در بحث کیفیت هوای شیراز، ۸۲ درصد روزهای پاک بوده و ۱۷ درصد روزهای قابل قبول و یک درصد روزهای ناسالم بوده است.

وی با بیان اینکه پایش مناطق تحت مدیریت در مناطق محیط زیست استان به صورت هوایی ضرورت دارد، گفت: به دنبال تجهیزات نوین هستیم، دوربین‌های دید در شب تامین شده است و به دنبال مجوز برای استفاده از پهباد در پارک ملی بمو هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه حفاظت محیط زیست با مشارکت مردم میسر می‌شود، از گروه‌های مردمی، سمن‌ها و دوستداران محیط زیست که در عرصه‌های مختلف این سازمان را یاری رسانده‌اند، قدردانی کرد.

گلایه از آثار زیان‌بار زیست محیطی آزادراه شیراز ـ اصفهان

معاون حفاظت محیط زیست فارس نیز در این نشست بیان کرد: اثر احداث آزادراه شیراز ـ اصفهان به دلیل عبور از مناطق جنگلی بسیار زیانبار است.

نبی‌الله مرادی بیان کرد: احداث این آزادراه بدون در نظر گرفتن مسیر برای عبور حیوانات وحشی پیش‌بینی شده و تردد حیات وحش را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی یادآور شد: از ابتدای کار به مسئولان حوزه راه‌آهن و راهداری در خصوص پیش‌بینی کریدورهای امن برای حیات وحش توصیه‌هایی شد اما اقدامات انجام شده کافی نبود.

مرادی افزود: پروژه آزادراه شیراز ـ اصفهان بدون ارزیابی محیط زیست در قلب اکوسیستم حساس جنگلی زاگرس اجرا شد که منجر به حذف بخشی از پوشش گیاهی و آسیب به این منطقه شده است البته شاهد متقاعد شدن مسئولان و متولیان حوزه راهداری برای توجه به توصیه‌های زیست‌محیطی در محور یاد شده هستیم و امیدواریم اقداماتی برای حفاظت مناسب از اکوسیستم حیوانی و گیاهی منطقه انجام شود.

مرادی در ادامه سخنان خود از تهیه نقشه راه مجموعه تالاب‌های بختگان (طشک، کمجان و بختگان) خبر داد و گفت: تا زمانی که در نگرش و سیاست‌های حوزه آبی تغییری اساسی حادث نشود، امیدی به احیای کامل تالاب‌ها نیست، در این رابطه باید الزام تغییر الگوی کشت و برداشت بی‌رویه از منابع آبی، به طور کامل اجرایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha