• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۵۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403073023425
  • خبرنگار : 50629

اعتراض شدید مردم آق‌قلا به وضعیت سایت پسماند؛

«آق‌قلا» سطل زباله استان مجاور نیست/ پرنده‌های مهاجر با آق‌قلا قهر کرده‌اند

«آق‌قلا» سطل زباله استان مجاور نیست/ پرنده‌های مهاجر با آق‌قلا قهر کرده‌اند

ایسنا/گلستان این روزها نارضایتی ساکنین شهر آق قلا از مشکلات و مصایب حمل زباله‌های استان مازندران به سایت زباله آق قلا افزایش یافته و از هرگوشه و کناری به گوش می‌رسد، گروهی از مردم پویش‌هایی مبنی بر درخواست «توقف حمل زباله مازندران به استان گلستان» را ایجاد کرده و گروهی با مراجعه به ایسنا درخواست کرده‌اند که انتقال زباله‌های مازندران متوقف شده و تدابیر لازم برای جلوگیری از این مشکل و حفظ محیط زیست توسط مسئولان اتخاذ شود.

رشد جمعیت و شهرنشینی امر گریزناپذیر جوامع بشری است که یکی از تبعات آن افزایش حجم تولید روزانه زباله بوده و نیازمند برنامه‌­­ریزی صحیح و هوشمندانه برای مدیریت آن از طرق مختلف با بهره‌مندی از تکنولوژی روز است. سایت‌های پسماند زباله کمک حال بهبود مدیریت پسماند شهری است؛ اما به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ موجود، نه تنها سلامت انسان‌ها را تهدید، بلکه اثرات منفی گسترده‌ای بر محیط زیست و کیفیت زندگی ساکنان دارند. این روزها با افزایش تولید زباله و عدم مدیریت صحیح حمل و دپوی آن، این سایت‌ها به معضلی جدی تبدیل شده‌اند که نیازمند توجه فوری هستند؛ چراکه این مکان با آلودگی خاک و آب، شیوع بیماری‌ها و کاهش کیفیت زندگی در مناطق اطراف، به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های بهداشتی و محیط زیستی تبدیل شده‌ و کارشناسان بر این باورند که مدیریت نادرست این سایت‌ها می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری برای نسل‌های آینده به همراه داشته باشد.

سایت دپوی زباله آق قلا به مساحت۹۰ هکتار دارای دو خط پردازش است که روزانه بالغ بر ۹۰۰ تن زباله از ۱۴ شهر و ۳۰۰روستای غرب استان گلستان به این سایت وارد شده و پس از حمل و انتقال از مرکز تولید به کارخانه، پردازش و تبدیل به کمپوست می‌شود. همچنین انتقال روزانه ۲۵۰ تن زباله از استان مازندران برای تبدیل به کود آلی به این سایت موجب افزایش نارضایتی ساکنین این منطقه شده و برخی از اهالی با مراجعه به خبرگزاری ایسنا گلستان خواهان پیگیری این موضوع شده‌اند؛ در همین راستا با تعدادی از شهروندان ناراضی و معترض نسبت به جانمایی این سایت و البته دپوی زباله های استان مجاور در گلستان گفت و گو کرده‌ایم تا درباره این موضوع جزئیات بیشتری را بدانیم:

وعده‌های بر زمین مانده مسئولان/ جاده‌های فرعی راه دور زدن ممنوعیت‌ها

«امید شابدین» از اهالی مطالبه‌گر استان در گفتگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به اعتراضات ساکنین و عدم توجه مسئولان گفت: بارها به استانداری و سازمان مدیریت پسماند مراجعه کرده اما هربار بی‌نتیجه بازگشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در آخرین مراجعه، مسئولان سازمان مدیریت پسماند در ساختمان استانداری وعده توقف حمل پسماندهای استان مازندران را از ابتدای مهرماه داده‌­اند؛ ادامه داد: متاسفانه از ۲۰ شهریورماه شاهدیم که ماشین­‌های حمل زباله به جای حرکت از مسیر اصلی از جاده‌­های فرعی تردد کرده و این امر متوقف نشده است.

شابدین با اشاره به اینکه احداث کارخانه ید و سایت پسماند در آق قلا تهدیدی جدی برای سلامت ساکنین این منطقه است، گفت: زمزمه‌­هایی مبنی بر گسترش اعتراضات مردم و تلاش خود مردم برای بستن جاده­‌ها و ممانعت از ورود کامیون های حمل به گوش رسیده و از مسئولان می‌خواهیم قبل از به وجود آمدن شرایط بحرانی در منطقه، این امر را مدیریت کرده و آق‌قلا را به سطل زباله استان‌­های همجوار تبدیل نکنند.

قهر پرنده‌­های مهاجر با محیط زیست آق قلا/ زور نهادهای مدنی و محیط زیستی به تصمیم سازان نمی رسد

یک کشاورز و دامپرور ساکن آق‌قلا (نامش نزد ایسنا محفوظ است) در بیان مسائل و مشکلات دپوی زباله‌­ها در سایت پسماند گفت: زباله‌ها سبب ایجاد بوی تعفن در منطقه شده و این امر مخصوصا در شب­‌های تابستان موجب آزار اهالی این منطقه است و با توجه به اینکه مردم ما کشاورز و دامپرور هستند، دامداران برای چرای دام با مشکل مواجه شده‌اند.

شهروند آق قلایی با بیان اینکه نگرانیم آلودگی‌­های حاصل از پسماندها و نفوذ شیرابه‌­­های زباله به آب‌­های زیر زمینی بر سلامت دام و محصولات کشاورزی اثر بگذارد، خاطرنشان کرد: تردید نکنید این موضوعات سبب بروز بیماری‌های جبران‌ناپذیر خواهد شود.

این کشاورز در ادامه از قهر پرنده‌­های مهاجر با محیط زیست آق‌قلا سخن گفت و افزود: یقینا کارخانه ید و سایت پسماند زباله با ایجاد آلودگی سبب ترک این محیط توسط پرندگان مهاجر بوده و ما دیگر شاهد حضور آن­‌ها در این منطقه نخواهیم بود و این پدیده پای بسیاری از سازمان­‌های مردم نهاد را به ماجرا باز کرده و تلاش‌های ناموفق بسیاری توسط این نهادها برای لغو حمل زباله به این مکان مخصوصا از استان مازندران صورت گرفته است.

ردپای زشت شیرابه‌­ها بر جاده­‌های گلستان

یکی دیگر از اهالی منطقه (نامش نزد ایسنا محفوظ است) در گفتگو با خبرنگار ایسنا از مسئولان دعوت کرد تا در تابستان و روزهای گرم سال از روستای «آلتین تخماق» بازدید و شاهد هجوم مگس­‌های حاصل از دپوی زباله باشند که زندگی اهالی را مختل کرده است.

وی نیز مانند دیگر اهالی بوی تعفن ناشی از حمل و دپوی زباله را تهدیدی مهم برای سلامتی مردم و فرزندان برشمرد و گفت: حتی هنگام عبور و مرور در جاده­‌های گمیشان و آق قلا این بوی آزاردهنده به مشام رسیده و از مسئولان خواهشمندم فکری به حال مردم و اهالی این منطقه کنند.

این شهروند آق قلایی با تاکید بر اینکه ما اطلاعی نداریم این حجم از زباله از کجا تولید و به سایت پسماند منتقل می­‌شود اما تجمع زباله­‌ها محیط مناسبی برای رشد حشرات و جوندگان فراهم کرده که امان مردم را بریده و باعث بیماری در بین اهالی شده، ادامه داد: تردد ماشین‌­های حمل زباله در جاده و کمربندی آق قلا و گمیشان و شیرابه­‌هایی که بر سطح جاده برجای می‌گذارند نارضایتی ساکنین را بیش از گذشته افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، در ماههای اخیر چندین نامه نگاری از سوی استاندار گلستان با وزیر کشور، نامه‌های سازمان پسماند استان گلستان به راهور و برخی نهادهای متولی و نطق نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی در این باره صورت پذیرفته که نتوانسته بر این مشکل فائق آید. قطعا رفع این معضل و به فرجام رسیدن این اعتراضات نیازمند پیگیری و مداقه مستمر مردم، رسانه‌ها و مسئولان است و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تا حصول نتیجه این موضوع را از مدیران و مسئولان مطالبه کرده و نتایج آن را منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha