• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403073023375
  • خبرنگار : 50040

اهمیت غربالگری سرطان سینه برای بانوان بالای ۳۰ سال

اهمیت غربالگری سرطان سینه برای بانوان بالای ۳۰ سال

ایسنا/گیلان معاون علوم پزشکی گیلان، با تاکید بر لزوم شناخت بیماری قبل از بروز علائم، عنوان کرد: بانوان در فاصله سنی ۳۰ تا ۳۹ سال باید هر سال یا هر دو سال یک بار مورد ارزیابی با سونوگرافی قرار بگیرند.

دکتر سید محمود رضوانی امروز، ۳۰ مهرماه در گفت وگو با رسانه ها، با اشاره به میزان بروز بیماری سرطان سینه در استان گیلان، اظهار کرد: میزان بروز سرطان سینه در کشور به طور متوسط حدود ۴۸ در ۱۰۰ هزار نفر و در گیلان حدود ۶۹ در ۱۰۰ هزار نفر است و لذا از نظر میزان بروز بیماری، در جایگاه هفتم هستیم.

وی عوامل خطر بروز سرطان سینه را به دو گروه بزرگ تقسیم کرد و افزود: گروه اول عوامل غیر قابل مداخله و گروه دوم عوامل قابل مداخله هستند؛ عوامل غیر قابل مداخله زمینه خانوادگی و جنس مونث و سن بالا و سابقه ژنتیکی را شامل می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سرطان سینه اختصاصا مربوط به بانوان نیست و یک تا یک و نیم درصد کل موارد، در مردان گزارش می شود، گفت: متاسفانه بروز سرطان سینه در مردان عمدتا بدخیم بوده و نیاز به بررسی خانواده درجه یک، دو و حتی سه است.

رضوانی یکی از عوامل مهم در بروز سرطان سینه را سن بالا دانست و بیان کرد: گیلان سالمندترین استان کشور است که می تواند یکی از دلایل بالا بودن بروز سرطان سینه در این استان باشد.

وی چاقی و اضافه وزن، تاخیر در فرزندآوری و عدم تغذیه نوزاد با شیر مادر، دیابت، دخانیات و... را از جمله عوامل قابل مداخله دانست و تصریح کرد: گیلان چاق ترین استان کشور بوده و لذا در معرض خطر بیشتری هستیم.

معاون علوم پزشکی گیلان سن اولین فرزندآوری در استان را حدود ۳۴ سال دانست و متذکر شد: از زمان آغاز بلوغ تا فرزندآوری، بافت های بدن تحت تاثیر هورمون های خاص قرار می گیرند که در بروز سرطان سینه تاثیرگذار است؛ همچنین بلوغ زودرس از عوامل بروز سرطان سینه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه سن بالای فرزندآوری و فرزندنیاوری در گیلان موجب کاهش نرخ تولد در استان شده است، عنوان کرد: فرزندآوری نقش مهمی در جوانی جمعیت دارد.

رضوانی وزن متناسب و تحرک بدنی و کنترل دیابت و چربی خون و... را موثر در کاهش میزان بروز سرطان سینه دانست و اضافه کرد: نداشتن عوامل خطر به معنی مبتلا نشدن نیست و لذا هیچ فردی مصون از ابتلا به سرطان سینه نیست، اما راه مناسب برای پیشگیری، غربالگری است.

معاون علوم پزشکی گیلان با تاکید بر لزوم شناخت بیماری قبل از بروز علائم، عنوان کرد: بانوان در فاصله سنی ۳۰ تا ۳۹ سال باید هر سال یا هر دو سال یک بار مورد ارزیابی با سونوگرافی قرار بگیرند؛ از ۴۰ تا ۶۹ سالگی نیز انجام سالانه ماموگرافی برای همه بانوان اعم از دارا یا فاقد علائم الزامی است و در صورت بروز علائم، اقدامات تشخیصی مناسب انجام خواهد شد.

وی هرگونه ناقرینگی سینه ها(به غیر از مادرزادی) را علامت هشدار دانست و یادآور شد: مشاهده هرگونه تغییر رنگ روی پوست و ترشح از مجاری سینه به ویژه ترشحات خونی و لمس توده در سینه از جمله عوامل خطر است؛ البته فرد الزاما نیاز به معاینه پزشک متخصص و ماما ندارد و همه بانوان باید خودمراقبتی را یاد بگیرند و با خودآزمایی، به صورت مرتب سینه هایشان را معاینه کنند و در صورت نیاز به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه داشته باشند.

رضوانی با بیان اینکه پزشک یا مامای حاضر در مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی معاینات اولیه را انجام و در صورت مشاهده علائم مشکوک، فرد را به مرکز تصویربرداری(سونوگرافی و ماموگرافی) ارجاع می دهد، تاکید کرد: در استان گیلان دو مرکز غربالگری سرطان سینه در رشت و انزلی داریم و به زودی در تالش و لاهیجان نیز تجهیز و راه اندازی می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha