• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403073023363
  • خبرنگار : 71589

حمایت مدیر ایرانی «اوبر» از روبوتاکسی‌های ایلان ماسک

حمایت مدیر ایرانی «اوبر» از روبوتاکسی‌های ایلان ماسک

دارا خسروشاهی مدیرعامل شرکت تاکسی اینترنتی اوبر(Uber) چشم‌انداز ایلان ماسک برای روبوتاکسی‌های تسلا را بسیار قانع‌کننده خواند.

به گزارش ایسنا، دارا خسروشاهی مدیرعامل اوبر، مجذوب طرح تسلا برای استقرار تاکسی‌های خودران تسلا موسوم به سایبرکب(CyberCab) شده است.

به نقل از بیزنس اینسایدر، خسروشاهی به تازگی در یک پادکست در حوزه فناوری صحبت کرده تا درباره موقعیت اوبر در صنعت خودروهای خودران صحبت کند.

شرکت اوبر در سال ۲۰۲۳ با شرکت ویمو(Waymo) همکاری کرد تا خدمات خودران را به برخی مشتریان در فونیکس آمریکا ارائه دهد. این شرکت‌ها در سپتامبر امسال اعلام کردند که در سال ۲۰۲۵ فعالیت‌های خود را به آتلانتا و آستین گسترش می‌دهند.

گفتنی است که ویمو و اوبر زمانی درگیر دعوای حقوقی بر سر فناوری خودران بودند، اما در سال ۲۰۱۸ به توافقی ۲۴۵ میلیون دلاری رسیدند.

از طرفی شرکت‌های ویمو و تسلا(Tesla) برای رهبری صنعت خودروهای خودران با هم در حال رقابت هستند.

ایلان ماسک چند روز پیش از روبوتاکسی‌های جدید تسلا به نام «سایبرکب» رونمایی کرد و اعلام کرد که قبل از سال ۲۰۲۷ تولید خواهد شد.

خسروشاهی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تسلا را رقیب می‌داند یا نه، گفت ایلان ماسک به تازگی اولین نگاه اجمالی به روبوتاکسی‌های تسلا موسوم به سایبرکب را به عموم مردم ارائه کرد. البته جان کرافچیک(John Krafcik) مدیر عامل سابق ویمو و برخی از تحلیلگران وال استریت به رغم هیاهوهای ایجاد شده تحت تأثیر آن قرار نگرفتند.

خسروشاهی افزود: آنها مطمئناً می‌توانند[رقیب] باشند، درست است؟ اگر آنها وسیله نقلیه خودران خود را توسعه دهند و تصمیم بگیرند که فقط از طریق برنامه تسلا آن را عرضه کنند، رقیب ما خواهند بود. اما اگر آنها تصمیم بگیرند با ما همکاری کنند، ما هم با آنها شریک خواهیم شد.

خسروشاهی سپس دیدگاه ماسک را در این مورد «بسیار قانع کننده» خواند.

اگرچه اوبر با شرکت ویمو همکاری می‌کند، اما خسروشاهی در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز در اوایل ماه جاری گفت که آماده همکاری با تسلا است.

خسروشاهی افزود: من فکر می‌کنم ایلان ماسک در نهایت به شرایط و مقیاس قابل قبولی خواهد رسید، اما برای پنج سال آینده، من روی ویمو حساب باز می‌کنم.

این گفته‌ها تا حدودی با آنچه آندری کارپاتی(Andrej Karpathy) یکی از اعضای تیم موسس شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) و مدیر ارشد سابق هوش مصنوعی در تسلا در یک پادکست در ماه سپتامبر گفت، در تضاد است. کارپاتی گفت که معتقد است تسلا یک مزیت نسبت به ویمو دارد و آن این است که ویمو مشکل سخت‌افزاری دارد، در حالی که شرکت ایلان ماسک تنها با مشکلات نرم افزاری روبروست.

کارپاتی گفت که حل مشکل دوم آسان‌تر است و افزود که تسلا ممکن است حدود یک دهه بعد پیش بیفتد.

خسروشاهی نیز در این مورد گفت: من فکر می‌کنم که هزینه‌های سخت افزاری در یک دوره زمانی کاهش می‌یابد. بنابراین مطمئنا ویمو مشکل سخت افزاری دارد، اما آنها می‌توانند آن را حل کنند.

شرکت اوبر در ابتدا سعی کرد مسیر توسعه خودروی خودران را به تنهایی طی کند و یک واحد خودروی خودران به نام «گروه فناوری‌های پیشرفته» ایجاد کرد. با این حال، این شرکت با اتفاقاتی نظیر یک تصادف مرگبار در سال ۲۰۱۸ که باعث شد این واحد را به استارتاپ خودروهای خودران آرورا(Aurora) در سال ۲۰۲۰ بفروشد، شکست خورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha