• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403073023299
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مطرح کرد

تاثیر محسوس خشکسالی بر کیفیت آب و هوا در سبزوار

تاثیر محسوس خشکسالی بر کیفیت آب و هوا در سبزوار

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی و خشکسالی تأثیرات بسیاری بر روی محیط‌زیست شهرستان سبزوار گذاشته است.

محمدرضا بسملی، در گفت و گو با ایسنا در خصوص وضعیت شرایط آب و هوایی که از صبح امروز برای گروه‌های حساس شهرستان خطرناک اعلام شده بود، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و اعلام کارشناسان هواشناسی شهرستان شرایط آب و هوایی طی امروز و فردا نیز پایدار خواهد بود.

وی با بیان اینکه صبح امروز غلظت آلاینده‌ها در شهرستان افزایش یافت، افزود: از ساعت ۵.۵ دقیقه صبح امروز شاخص کیفیت هوای شهر سبزوار برای گروه‌های حساس در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار افزود: گرچه این روند تا ساعت ۷.۳۰ صبح امروز ادامه داشت اما روند به‌ طور ناگهانی برای کلیه افراد روی وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار گرفت و عدد شاخص در ساعت هشت صبح تا ۵۰۰ بالا رفت.

وی گفت: گرچه تا ساعت ۱۲ برای گروه‌های حساس وضعیت ناسالم بود اما خوشبختانه هم اینک کیفیت هوا در وضعیت سالم قرار گرفته است.

بسلمی با اعلام اینکه فردا سه‌شنبه هم همین شرایط را خواهیم داشت، افزود: پیش‌بینی می‌شود فردا صبح نیز غلظت آلاینده‌ها افزایش داشته باشد.

تاثیر محسوس خشکسالی بر کیفیت آب و هوا در سبزوار

وی ادامه داد: گرچه هنوز منشاء این ریزگردها مورد بررسی قرار نگرفته اما در شهرستان سبزوار دشت‌های وسیعی داریم که می‌توانند در افزایش گردو غبار تأثیرگذار باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار با بیان که تغییرات اقلیمی و خشکسالی تأثیرات بسیاری بر روی محیط‌زیست شهرستان سبزوار گذاشته است، تصریح کرد: خشکسالی‌ها بر روی پوشش گیاهی شهرستان تأثیر بسیار منفی گذاشته است.

وی چرای بی‌رویه در بسیاری از مناطق را از دیگر مشکلات جدی شهرستان دانست و اظهار کرد: عدم و یا ناکافی بودن پوشش گیاهی وجود ریزگردها در شهرستان را تشدید کرده است.

بسلمی وضعیت مراتع شهرستان را به شدت ضعیف اعلام کرد و گفت: اگر خشکسالی‌ها به همین منوال ادامه یابد قطعاً با مشکلات جدی‌تری در شهرستان مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی نظم زمانی بارش را برهم زده و تنش آب و هوایی را به وجود آورده است، افزود: محیط‌زیست سبزوار صرفاً در مناطق تحت مدیریت می‌تواند برنامه‌های خود را اجرا کند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار با اشاره به اینکه در حوزه تحت مدیریت گشت و کنترل‌ها به طور مداوم ادامه دارد و با چرای غیرمجاز به جد برخورد می‌شود، اذعان کرد: در سطح ۱۸۰۰ هکتار از پناهگاه حیات‌وحش شیر احمد نیز طرح نهال‌کاری انجام شده و موفق بوده‌ایم.

وی مساحت پناهگاه حیات وحش شیر احمد را ۲۳۰۰۰ هکتار و منطقه حفاظت شده پروند را ۱۶۰۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: گرچه قبلاً منطقه حفاظت شده ریوند با مساحت ۷۵۸۰۰ هکتار تحت مدیریت این شهرستان بوده اما اخیراً مسئولیت حفاظت آن به نمایندگی محیط‌زیست داورزن سپرده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار خاطرنشان کرد: امیدواریم با اقداماتی که در دست انجام داریم بتوانیم در راستای به حداقل رساندن مشکلات، حفاظت از این مناطق را بهتر انجام دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha