• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403073023232
  • منبع : نمایندگی قزوین

۸ درصد پرونده‌های حقوقی قزوین مربوط به دعاوی خانواده است

۸ درصد پرونده‌های حقوقی قزوین مربوط به دعاوی خانواده است

ایسنا/قزوین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: ۸ درصد پرونده‌های حقوقی استان قزوین در ۶ ماهه اول سال جاری مربوط به دعاوی خانواده است.

به گزارش ایسنا بنا بر اعلام روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، علی فولیان در جلسه شورای مشورتی خانواده استان که در سالن جلسات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دادگستری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی طی سال‌های اخیر سیر صعودی داشته و حجم بسیار زیادی از پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده که این امر بسیار نگران کننده است و از جنبه مختلف می‌تواند منشأ بسیاری از ناهنجاری‌های مختلف در جامعه باشد.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه ۸ درصد پرونده‌های حقوقی استان قزوین در ۶ ماهه نخست سال جاری مربوط به دعاوی خانواده است، بیان کرد: به همین منظور در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری؛ دستگاه قضایی استان با همراهی مدیران دستگاه‌های مسئول به این معضل تمرکز ویژه داشته است تا این روند افزایشی طلاق متوقف شود و نسبت به کاهش آن اقدامات لازم شکل گیرد.

وی ادامه داد: طلاق در عین حال که یک نهاد قانونی و شرعی برای خروج از عسر و حرج زندگی مشترک است، اما وقتی تعداد آن از حد متعارف افزایش پیدا می‌کند، تبدیل به یک نگرانی جدی در جامعه می‌شود. این درحالی است که تحکیم خانواده یک وظیفه مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران است که هم در قانون اساسی و هم در مبانی شرعی و دینی ما مورد توجه قرار گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در ادامه یکی از اصلی‌ترین دلائل طلاق، را عدم وجود مهارت‌های اساسی زندگی همچون مهارت در گفت‌وگو، حل مسئله، مدیریت خشم و تاب‌آوری در بین زوجین دانست و خاطرنشان کرد: خلاء این مهارت‌ها در بین زوجین ناشی از آن است که ما در حوزه آموزش‌های پیش از ازدواج آن‌گونه که باید عمل نکردیم.

وی بیان اینکه مشاوره‌های پیش از ازدواج، خودشناسی باید قبل از تصمیم گیری صورت گیرد، تصریح کرد: مسئولان فرهنگی می‌بایست نسبت به فرهنگ‌سازیِ افزایش مشارکت افراد در بهره‌گیری از مشاوره پیش از ازدواج و دوره‌های آموزشی زوجین تلاش کنند چرا که اگر مسئله مشاوره قبل از ازدواج توسعه پیدا کند، سهم قابل توجهی در کاهش آمار طلاق را خواهد داشت.

فولیان در ادامه با بیان اینکه بسیاری از جوانان بدون اینکه مهارت لازم برای تشکیل خانواده را داشته باشند، ازدواج می‌کنند و در زندگی مشترک اولین بحران‌ها آنها را از پا در می‌آورد و کارشان را به طلاق می‌کشد، گفت: مشاوره‌های قبل از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با معیارهای انتخاب همسر، میزان همسان بودن با یکدیگر، راه‌های داشتن ازدواج موفق، اصول و مهارت‌های ارتباطی و بسیاری از موارد دیگر آشنا شوند.

وی در خصوص اهمیت و ضرورت مراجعه به هنگام و پیش از وقوع بحران افراد به مراکز مشاوره نیز یادآور شد: متأسفانه زوجین، زمانی به جلسه مشاوره مراجعه می‌کنند که دیگر ظرفیت تعامل با یکدیگر و حصول سازش را ندارند و معمولاً زوجینی که بعد از توافق در جلسات مشاوره حضور دارند، میزان موفقیت آنان بسیار پایین است چرا که از قبل در این خصوص تصمیم‌گیری کرده‌اند و بیشتر برای طی پروسه قانونی و کسب نظر دادگاه به مراکز مشاوره می‌روند.

این مسئول خاطرنشان کرد: به‌طور قطع مشاوره‌های پیش از ازدواج بسیار ضروری‌تر از مشاوره‌های طلاق است و مشاوره پیش از ازدواج و دوره‌های آموزشی زوجین فیلتری مهم برای مشاوره طلاق خواهد بود؛ اما در اکثر اوقات، مداخلات بعد از اینکه زوجین به آخر خط رسیدند، آغاز می‌شود که باید در این زمینه یک تجدیدنظری صورت پذیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha