• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403073023122
  • خبرنگار : 50040

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

اجرای طرح جهش تولید گندم و جو در ۱۷۵ هکتار از اراضی دیم گیلان

اجرای طرح جهش تولید گندم و جو در ۱۷۵ هکتار از اراضی دیم گیلان

ایسنا/گیلان معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان، از اجرای طرح جهش تولید در سطح ۱۷۵ هکتار از اراضی دیم استان خبر داد و گفت: گیلان حدود ۷۰ هزار هکتار دیمزار دارد.

سید علی موسوی امروز ۳۰ مهرماه در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ثبت ۲۷۵۹ قطعه از دیمزارهای استان گیلان در سامانه دیمزار، اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ شاهد کاشت در ۲۶۸۹ قطعه معادل ۹۷ درصد بودیم که تاکنون در ۲۵۳۶ قطعه برداشت انجام شده است.

وی با بیان اینکه ثبت اطلاعات زارعین سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در سامانه دیمزار آغاز شده است، افزود: استان گیلان حدود ۷۰ هزار هکتار دیمزار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تولید ۹۰۲۰ تنی گندم و ۶۳۵۳ تنی جو، تصریح کرد: کشت دیم از اواخر مهرماه آغاز می شود و تا خردادماه ادامه دارد.

موسوی از توزیع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به ترتیب به وزن ۱۷.۳ تن، ۱.۷ تن و ۲.۸۵ تن در سطح ۳۳۳ هکتار گندم زار خبر داد و بیان کرد: برای پنج هکتار سطح زیر کشت جو نیز ۰.۴۵ تن کود شامل ازته(۰.۱۵ تن)، فسفاته(۰.۲۵ تن) و پتاسه(۰.۰۵ تن) توزیع کردیم.

وی در ادامه از اجرای طرح جهش تولید گندم و جو در سطح ۱۷۵ هکتار از اراضی دیم استان خبر داد و اضافه کرد: تاکنون بیش از ۱۸ هزار هکتار برای کشت گندم و سایر محصولات دیم از جمله جو، نخود، عدس، پاچ باقلا، باقلا برکت، بادام زمینی، گلرنگ و گیاهان علوفه ای آماده سازی شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان یکی از پروژه های جدید و اولویت دار طرح جهش تولید در دیمزارها را برنامه یکجا زراعی(یکجا کشتی) دانست و خاطرنشان کرد: یکجا زراعی به دنبال یکپارچه کردن چند قطعه زمین کوچک تر برای ایجاد یک مزرعه بزرگتر به منظورز افزایش کارآمدی و بهره وری است.

وی یکی از موانع اصلی توسعه کشاورزی به ویژه مکانیزاسیون را قطعات کوچک اراضی و پراکندگی آنها دانست و یادآور شد: شیوه یکجا زراعی علاوه بر مزایای تجمیع و یکپارچه سازی اراضی به افزایش تولید و کاهش هزینه ها منجر می شود؛ این روش می تواند افزایش عملکرد و ارتقای کیفیت محصولات را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha