• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403073023120
  • خبرنگار : 50225

/هفته ملی سلامت زنان/

عوارض سقط‌های عمدی، گریبانگیر مادرانی که ناخواسته باردار می‌شوند

عوارض سقط‌های عمدی، گریبانگیر مادرانی که ناخواسته باردار می‌شوند

ایسنا/خوزستان هر چند برخی بارداری‌ها به صورت طبیعی به سقط منجر می‌شوند اما سقط عمدی جنین به ویژه در صورتی که بیش از یک بار انجام شود یا سقطی که منجر به بروز عارضه در مادر شود، شانس سقط بعدی، زایمان زودرس، ناباروری ثانویه و خونریزی حین حاملگی را افزایش می‌دهد.

دکتر مهین نجفیان متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عوارض سقط جنین بر سلامت زنان اظهار کرد: برخی بارداری‌ها به صورت طبیعی به سقط منجر می‌شوند؛ درصدی از بارداری‌ها به سرانجام نمی‌رسند و معمولا جنین در سه ماه اول سقط می‌شود. شایع‌ترین دلیل این سقط‌ها، اختلال کروموزومی جنین است.

وی افزود: برخی عوامل، شانس سقط جنین را افزایش می‌دهند؛ سابقه سقط مکرر جنین، سابقه اختلال‌های کروموزومی، سابقه زایمان زودرس و ناهنجاری رحمی، برخی از این عوامل هستند. باید توجه شود هر چند اگر زنی یک بار سقط جنین داشته باشد و این مساله بدون عارضه‌ای مانند عفونت یا دستکاری رخ دهد، در بارداری‌های بعدی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما سقط‌های عمدی عوارض بسیار زیادی دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سقط عمدی به ویژه در صورتی که بیش از یک بار انجام شود یا سقطی که منجر به عارضه‌ای شود، شانس سقط بعدی، زایمان زودرس، ناباروری ثانویه و خونریزی حین حاملگی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند هر وقت دل‌شان بخواهد می‌توانند جنین را سقط کنند و بعد هر وقت تمایل داشته باشند باردار شوند در حالی که هرگز این گونه نیست و در صورت سقط عمدی جنین نه تنها بارداری‌های بعدی دچار عارضه می‌شوند بلکه خطر بیماری‌های دیگر هم وجود دارد.

نجفیان ادامه داد: زایمان زودرس یکی از عوارض سقط عمدی جنین است؛ این عارضه ممکن است موجب از بین رفتن نوزاد یا بستری طولانی مدت نوزاد در NICU شود. چسبندگی لوله نیز یکی دیگر از عوارض سقط‌های عمدی است که موجب می‌شود بارداری بعدی اتفاق نیفتد یا با تاخیر فراوان و با درمان‌های هزینه‌بردار انجام شود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به تاثیر سقط جنین بر سلامت زنان گفت: زنانی که مکرر و به صورت عمدی جنین را سقط می‌کنند به کم‌خونی بیشتری مبتلا می‌شوند و کم‌خونی هم به بروز عوارض دیگری مانند بیماری‌های قلبی و عروقی منجر می‌شود. همچنین در صورت ابتلا به عارضه عفونت، این مساله بر همه سیستم بدن تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این شانس ابتلا پوکی استخوان، فقر آهن و دیگر بیماری‌ها بالاتر است.

وی تصریح کرد: عفونت، کم‌خونی، ناباروری ثانویه، تاخیر در بارداری به موقع و افسردگی، از عوارض جدی سقط جنین هستند بنابراین باید بیشتر به بهداشت باروری توجه و از آمار سقط‌های غیرقانونی و ناخواسته جلوگیری شود.

نجفیان گفت: باید زنان به مشاوره قبل از باروری توجه کنند زیرا اگر بارداری خواسته و اصولی داشته باشند دیگر مجبور به سقط جنین نمی‌شوند. مشاوره‌های قبل از بارداری بسیار مهم هستند تا زنان بدانند در چه شرایطی و چه بازه زمانی بارداری داشته باشند و با باروری مناسب، دیگر مجبور به کارهای غیرقانونی برای پایان دادن به بارداری خود نمی‌شوند. در برابر زنانی که با بارداری ناخواسته روبه‌رو می‌شوند و بعد برای اینکه از شر این بارداری راحت شوند به جاهای غیرقانونی می‌روند، زنان بسیاری هم با مشاوره، باروری به موقع و درستی را تجربه می‌کنند.

وی بیان کرد: در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز شاهد عوارض زیاد بارداری‌های ناخواسته هستیم و می‌بینیم این زنان گاهی در جاهای غیربهداشتی و به صورت زیرزمینی سقط را انجام داده‌اند و دچار عفونت و عوارض دیگر شده‌اند؛ امسال حتی مرگ مادر باردار به دنبال بارداری ناخواسته و دستکاری غیرقانونی نیز داشته‌ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: از نظر آماری سقط جنین در بارداری‌های با سن بالا بسیار بیشتر است اما در مجموع سقط‌های معمولی در بارداری با سن پایین و همچنین سن بالا شایع‌تر هستند بنابراین کسانی که سن کمی دارند، باید مشاوره دریافت کنند و توجه کنند بهتر است چه زمانی باردار شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha