• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403073022938
  • خبرنگار : 71129

عبور ناوهای نیروی دریایی آمریکا و کانادا از تنگه تایوان

عبور ناوهای نیروی دریایی آمریکا و کانادا از تنگه تایوان

کمتر از یک هفته پس از رزمایش بزرگ چین پیرامون جزیره تایوان، ناوهای آمریکایی و کانادایی از تنگه تایوان عبور کردند که پکن با محکوم کردن این اقدام، آن را «مخرب» توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، ناوهای نیروی دریایی آمریکا یکبار در ماه از تنگه تایوان عبور می‌کنند. چین مدعی مالکیت تایوان، می‌گوید این جزیره یکی از استان‌های سرزمین اصلی است و آب‌های پیرامون آن، به چین تعلق دارد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا امروز (دوشنبه) اعلام کرد، ناوشکن USS Higgins و ناوچه کانادایی HMCS ونکوور عبور و مرور عادی را روز یکشنبه در آب‌های پیرامون تایوان داشتند.

نیروی دریایی دو کشور در بیانیه‌ای اعلام کردند، این عبور و مرور نشان دهنده تعهدات اتاوا و واشنگتن در حمایت از آزادی حمل و نقل برای تمامی کشورها در این آبراه است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «حقوق و آزادی‌های عبور و مرور از سوی جامعه بین‌الملل در تنگه تایوان نباید محدود شوند. آمریکا هرگونه ادعای حاکمیت یا صلاحیت قضایی را که با آزادی دریانوردی، پرواز بر فراز منطقه و دیگر استفاده‌های قانونی از دریا و هوا مغایرت داشته باشد، رد می‌کند.»

در پاسخ، فرماندهی بخش شرقی نیروی ارتش چین نیز اعلام کرد، نیروهای نظامی چین اوضاع را رصد کرده و به این ناوها هشدار دادند.

این فرماندهی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدامات کانادا و آمریکا برای صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان دردسر ساز و مخرب است.»

وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد، ناوهای کانادایی و آمریکایی در بخش شمالی تنگه تایوان عبور و مرور داشتند و نیروهای مسلح جزیره نیز بر این رویه، نظارت داشتند و این عبور و مرور، عادی برگزار شد.

این عبور و مرور درست یک هفته پس از آن انجام شد که چین مانورهای نظامی را دوشنبه گذشته پیرامون تایوان برگزار کرد و آن را هشداری برای اقدامات جدایی طلبانه دانست.

چین می‌گوید، این کشور فقط صلاحیت رفت و آمد در آبراهی با عرض نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر را دارد که از قضا گذرگاه اصلی تجارت بین‌المللی است. تایوان و ایالات متحده در این مورد اختلاف نظر دارند و می‌گویند که تنگه تایوان یک آبراه بین‌المللی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha