• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403073022763
  • خبرنگار : 50455

به بهانه هفته سلامت بانوان؛

غربالگری، گامی مهم در علاج پذیری سرطان سینه

غربالگری، گامی مهم در علاج پذیری سرطان سینه

ایسنا/قم کارشناس مسئول برنامه میانسالان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: نامه‌های پیشگیری و غربالگری و تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند در تشخیص به موقع آن و متعاقباً علاج‌پذیری بیماری و موثر بودن اقدامات درمانی کمک کنند و نیاز بیمار به درمان‌های پیچیده و گران قیمت را کمتر کند.

منصوره بناهان قمی، کارشناس مسئول برنامه میانسالان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زنان محور سلامت خانواده محسوب می‌شوند و علاوه بر مدیریت سلامت اعضای خانواده، الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم به نسل بعدی هستند. امروزه رسالت بانوان در تمام مرحله‌های خدمت به خانواده و جامعه بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است.

وی ادامه داد: زنان در نقش مدیران قوی و توانمند قدم در راهی گذاشته‌اند که آینده تمام عیار توانمندی‌های زن ایرانی است و با روحیه مسئولیت پذیری، پیشگامان خودمراقبتی و سلامت در خانواده و جامعه هستند.

کارشناس برنامه سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: سلامت و رفاه اجتماعی زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، نه تنها به عنوان یک حق انسانی شناخته شده، بلکه تاثیر آن در سلامت خانواده و جامعه نیز اهمیت روزافزون یافته است.

وی گفت: سلامت زنان در برگیرنده رفاه جسمی، روانی، اجتماعی، عاطفی و معنوی آن‌هاست و تحت تاثیر عوامل فیزیولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرار دارد. لذا با توجه به اینکه زنان پایه‌های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای خانواده و جامعه هستند و سلامت آن‌ها متضمن سلامت نسل‌های آینده است باید نگاه ویژه‌ای به این قشر داشته باشیم.

بناهان قمی بیان کرد: هفته سلامت زنان با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت زنان هر ساله ۲۴ تا ۳۰ مهرماه به عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایرانی برگزار می‌شود؛ شعار این هفته در سال جاری با توجه به نقش محوری زنان در سلامت خانواده «بانوی سالم، مادر سالم، نسل سالم» نامگذاری شده است.

وی اضافه کرد: امروزه یکی از بیماری‌های نگران کننده در سلامتی زنان سرطان پستان است. در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است. در ایران نیز این بیماری در صدر سرطان‌های زنان قرار دارد و بروز آن در حال افزایش است.

بناهان قمی یادآور شد: بروز سرطان پستان بر حسب سن فرد متفاوت است و با توجه به آخرین آمار رسمی در ایران در سنین ۵۵-۴۵ سالگی بیشترین ابتلا گزارش شده است. در حال حاضر در ایران بروز این بیماری حدود ۳۴ نفر در هر صدهزار نفر است که قریب یک پنجم تا یک ششم بروز در برخی کشورهای غربی است.

کارشناس برنامه سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: سرطان پستان بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم در بافت پستان ایجاد می‌شوند و می‌توانند غدد لنفاوی اطراف بافت پستان و زیر بغل را درگیر کنند.

وی تاکید کرد: برنامه‌های پیشگیری و غربالگری و تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند در تشخیص به موقع آن و متعاقبا علاج پذیری بیماری و موثر بودن اقدامات درمانی کمک کنند و نیاز بیمار به درمان‌های پیچیده و گران قیمت را کمتر کند.

بناهان قمی در ادامه، توده یا تورم پستان یا زیر بغل، تغییر در شکل(عدم قرینگی) یا قوام(سفتی) سینه، تغییرات پوستی(پوست پرتقالی، التهاب یا قرمزی پوست، زخم پوست، پوسته پوسته شدن، تغییرات نوک پستان و فرورفتگی پوست به داخل) همچنین ترشح خودبه‌خودی خونی و با احتمال کمتر آبکی نوک سینه از یک مجرا را از جمله مهم‌ترین علایم ضایعات بدخیم پستان معرفی کرد.

وی تاکید کرد: در پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی غربالگری سرطان پستان برای تمامی زنان ۶۹-۳۰ سال به طور رایگان توسط کارشناسان مامایی انجام می‌شود و در صورت وجود هرگونه توده یا مشکل به سطح دو جهت ادامه تشخیص و درمان ارجاع صورت می‌گیرد و تمامی مراحل تشخیص و درمان در مراکز دولتی با هزینه دولتی انجام و پیگیری می‌شود.

به گزارش ایسنا؛ سلامت مادری و فرزندآوری، سواد سلامت و خودمراقبتی بانوان، شیوه زندگی سالم شامل داشتن تحرک کافی و پرهیز از مصرف سیگار، دخانیات و الکل، پیشگیری و شناسایی به موقع سرطان شایع در بانوان موضوعات این هفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha