• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۵:۰۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403073022696
  • خبرنگار : 30163

گامی بزرگ در ترمیم آسیب‌های نخاعی با پژوهش جدید

رفع آسیب‌های نخاعی به کمک بینی!

رفع آسیب‌های نخاعی به کمک بینی!

محققان در تلاش هستند تا درمانی جدید برای آسیب‌های نخاعی که تاکنون درمانی قطعی نداشته اند، ارائه دهند. آن‌ها با بهره‌گیری از سلول‌های موجود در بینی که توانایی ترمیم دارند، قصد دارند به بهبود بیماران کمک کنند و امکان بازگشت عملکرد بدن را پس از آسیب نخاعی فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، آسیب‌های نخاعی معمولاً به دلیل تصادفات و یا ضربات شدید به ستون فقرات رخ می‌دهند و منجر به فلج کامل یا جزئی می‌شوند. این نوع آسیب‌ها زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند و موجب ناتوانی در حرکت، احساس و حتی در برخی موارد تنفس می‌شوند. از این رو، جستجو برای راه‌های درمانی جدید که بتوانند اعصاب آسیب‌دیده نخاع را ترمیم کرده و به افراد کمک کنند تا به زندگی عادی بازگردند، ضروری است. درمان‌های موجود اغلب تنها توانبخشی فیزیکی ارائه می‌دهند و راهی برای ترمیم مستقیم نخاع آسیب‌دیده پیدا نشده است.

محققان دانشگاه گریفیت استرالیا، به رهبری پروفسور جیمز سنت جان، در تلاش بوده اند تا درمانی مبتنی بر سلول‌های عصبی بینی برای ترمیم نخاع آسیب‌دیده ارائه دهند. آن ها در پژوهشی که در راستای تلاش‌های پروفسور آلن مک‌کی سیم، یکی از برجسته‌ترین دانشمندان در این حوزه، انجام شده است، به بررسی توانایی سلول‌های موجود در بینی در بازسازی اعصاب نخاعی پرداخته اند.

این محققان سلول‌هایی به نام سلول‌های غلاف‌دار بویایی را که در بازسازی اعصاب نقش دارند، به‌عنوان درمانی بالقوه برای آسیب‌های نخاعی انتخاب کردند.

در این تحقیق، سلول‌های عصبی از بینی بیماران استخراج می‌شود. این سلول‌ها پس از تصفیه و آماده‌سازی به شکل پل‌های عصبی ویژه در می‌آیند و به محل آسیب نخاعی بیمار پیوند می‌خورند. برای تحریک روند ترمیم، بیماران تا یک سال تحت برنامه‌های فشرده توانبخشی قرار می‌گیرند.

این روش علاوه بر استفاده از توانایی ترمیمی طبیعی بدن، تلاش می‌کند تا از توان بازسازی سلول‌های عصبی بینی برای کمک به ترمیم اعصاب نخاعی استفاده کند.

نتایج اولیه این پژوهش بسیار امیدبخش بوده اند. در آزمایش‌های حیوانی، سلول‌های عصبی توانسته‌اند تا حدی نخاع آسیب‌دیده را ترمیم کرده و باعث بهبود عملکرد حرکتی شوند. همچنین برنامه‌های توانبخشی نیز به تقویت نتایج مثبت این درمان کمک کرده است.

این پژوهش نشان می‌دهد که با استفاده از سلول‌های عصبی بینی و انجام توانبخشی می‌توان امیدوار بود که بیماران پس از آسیب نخاعی بتوانند تا حدودی توانایی حرکت و احساس را بازیابند.

محققان همچنین بهبود چشم‌گیری در آماده‌سازی سلول‌ها و روند پیوند مشاهده کرده‌اند. یکی از مشکلات گذشته، عدم خلوص کافی سلول‌های عصبی برای پیوند بود که در این پژوهش با استفاده از روش‌های جدید، این مشکل برطرف شده است. علاوه بر آن، برنامه‌های توانبخشی بلندمدت نیز نقش اساسی در تقویت نتایج درمانی دارند و به شرکت‌کنندگان در این پژوهش کمک می‌کنند تا بیشترین بهبود ممکن را تجربه کنند.

این پژوهش که توسط دانشگاه گریفیت و با حمایت‌های مالی متعددی از جمله بنیاد پری کراس و سایر نهادهای خیریه انجام شده، نشان‌دهنده پیشرفت‌های علمی بزرگ در حوزه ترمیم آسیب‌های نخاعی است و امید می‌رود نتایج آن بتواند زندگی افراد مبتلا به آسیب نخاعی را دگرگون کند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha