• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403072922566
  • منبع : نمایندگی ایلام

برگزاری نشست مشترک شورای قضایی و مراجع اطلاعاتی، نظامی و انتظامی ایلام

برگزاری نشست مشترک شورای قضایی و مراجع اطلاعاتی، نظامی و انتظامی ایلام

ایسنا/ایلام نشست مشترک شورای قضایی و مراجع اطلاعاتی، نظامی و انتظامی استان، رئیس دفتر بازرسی ویژه و حقوق شهروندی قوه قضاییه، رئیس کل دادگستری استان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، فرمانده انتظامی استان، جانشین فرماندهی سپاه امیرالمومنین(ع) استان، اعضای شورای قضایی استان و رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان در دادگستری ایلام برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام امروز یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳، در این نشست اظهار کرد: در نظام اسلامی که بر شاکله  احکام اسلامی و کرامت انسانی بنا نهاده شده است توجه به کرامت انسانی ما را ملزم می‌کند که به حقوق شهروندی بیشتر پایبند باشیم.

«عمران علی‌محمدی» افزود: تفاوت انسان با سایر جانداران در کرامت و فضیلت است که مطابق آیات قرآن کریم کرامت برای همه انسان‌ها عمومیت داشته و فضیلت وجه تمایز انسان‌هاست که بستگی به پرورش صفات الهی و اخلاقی در آنان دارد.

علی‌محمدی گفت: کسی که به موجب حکم قضایی مجازات می‌شود با اقدام و عمل خود فضیلت را از خود سلب می‌کند که نتیجه انتخاب و ارتکاب اعمال ناپسند از سوی انسان سقوط به اسفل‌السافلین است در صورتی که انسان خلیفه خداوند و  قلب او حرم‌الله است.

وی افزود: در استان ایلام دستورالعمل حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی به درستی اجرا می‌شود و اگر این دستورالعمل به نحو مطلوب آموزش داده شود نتایج ارزنده‌تری را در پی خواهد داشت.
رئیس کل دادگستری استان ایلام بیان کرد: در دو سال گذشته بیش از ۱۷۱ بازرسی از مراجع قضایی انجام شده است که در این بازرسی‌ها تلاش شد تا در روند دادرسی‌ها در محاکم کیفری و دادسراها قرارهای نامتناسب صادر نشود و  بر احکام صادره بر اساس پرونده شخصیتی که برای متهم در جرائم موضوع ماده ۳۰۲ تنظیم می‌شود نظارت و از نقض حقوق شهروندی در محاکم جلوگیری شود.

وی افزود: با نظارت و تلاش‌های صورت گرفته در کاهش آمار ورودی پرونده‌ها و اتقان آراء، استان ایلام سال گذشته موفق به کسب رتبه اول کشور در تعیین تکلیف پرونده‌های اجرای احکام شد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام خاطرنشان کرد: نظارت بر زندان‌ها هر هفته توسط معاونان دادگستری استان و رؤسا و دادستان‌های حوزه های قضایی صورت می‌گیرد و درخواست‌های زندانیان مورد بررسی قرارگرفته و بر کار و حرفه‌آموزی و بازسازی و ترمیم شخصیت زندانیان نظارت می‌شود و هیئت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی استان علاوه بر محاکم قضایی به صورت مستمر بر زندان ها نیز نظارت می‌کند.

وی گفت: در کلیه محاکم استان همواره و در تمام مراحل رسیدگی اصل ۳۷ قانون اساسی، ماده ۴ آیین دادرسی کیفری و اصل برائت، مورد توجه است.

علی‌محمدی خاطرنشان کرد: اثبات جرم در دادگاه صالح، مستدل و مستند بودن آرا، رعایت حقوق شهروندی در تحقیقات محرمانه، پرهیز از بازداشت غیرقانونی، رعایت اخلاق و موازین اسلامی، خودداری از افشای مضمون نامه‌ها، نوشته‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های خانوادگی در تحقیقات باید همواره مورد توجه ضابطان و مراجع قضایی قرار گیرد.

دکتر «حاج محمدی» رئیس محترم دفتر بازرسی ویژه و حقوق شهروندی قوقضاییه نیز در این نشست اظهار کرد: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، یکی از وظایف مهم قوه قضاییه تأمین آزادی‌های مشروع است. قانون اساسی، در اصل‌های متعددی، حقوق و آزادی‌های مشروع را برای شهروندان به رسمیت شناخته است.

وی با حق‌الناس خواندن حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مقوله وسیعی است و تنها شامل قوه قضاییه نمی‌شود و باید در سایر سازمان‌ها هم به این امر مهم توجه شود.

حاج محمدی با تأکید بر اهمیت صیانت از حقوق شهروندی در دستگاه قضایی، بر کارآمدی و اثربخشی بازرسی‌ها تأکید و گفت: فعالیت هیئت‌های نظارت بر حفظ حقوق شهروندی نشانه اهتمام قوه قضاییه به رعایت حقوق مردم است.

وی افزود: موضوع حفظ حقوق شهروندی در دستگاه قضایی بسیار حائز اهمیت است و باید تلاش کنیم تا در بازرسی های انجام شده در کنار تذکر و برخورد قانونی به مقوله تشویق به صورت ویژه توجه کنیم و قدردان تلاش ها و اقدامات مثبت صورت گرفته باشیم.

وی نقض حقوق شهروندی را در واقع نقض آیین دادرسی کیفری خواند و گفت: هیئت‌های نظارت بر حفظ حقوق شهروندی باید با نظارت صحیح مشکلات و نواقص را شناسایی و در راستای رفع آن‌ها اقدام کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان ایلام، وی همچنین به اهمیت ارتقاء نگاه و باور مردم نسبت به دستگاه قضایی اشاره کرد و افزود: همه افراد جامعه در مراجعه به دستگاه قضایی باید احساس امنیت کرده و بتوانند با حفظ کرامت انسانی خود بدون ترس و اضطراب پیگیر استیفای حقوق خود باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha