• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403072922224
  • خبرنگار : 71415

نگرانی ژنرال‌های آمریکایی از تبعات پیروزی ترامپ

نگرانی ژنرال‌های آمریکایی از تبعات پیروزی ترامپ

شبکه آمریکایی گزارش داد رهبران ارتش این کشور که در زمان دولت اول دونالد ترامپ خدمت کرده‌اند زنگ خطر را درباره چشم انداز رسیدن او به دومین دور ریاست جمهوری به صدا در آورده‌اند.

به گزارش ایسنا، یک هفته پیش «دونالد ترامپ»، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه آمریکا در مصاحبه‌ای پیشنهاد استفاده از ارتش این کشور در روز انتخابات با هدف برخورد با آنچه که او «دشمن درونی» خواند را داده و گفت هیچ نگرانی درباره آشوب‌آفرینی از سوی حامیان یا عوامل خارجی نداشته بله نگران «دیوانه‌های چپ افراطی» است.

شبه سی‌ان‌ان آمریکا گزارش کرد این اظهارات ترامپ بار دیگر نگرانی‌ها را درباره دستورات احتمالی او به نظامیان آمریکایی در صورتی که برای بار دوم فرماندهی کل قوای ایالات متحده را به دست آورد برانگیخته است.

به نوشته این شبکه رهبران نظامی ارشدی که در زمان ریاست جمهوری نخست دونالد ترامپ خدمت کرده‌اند حالا به واضح‌ترین شکل زنگ خطر را علیه چشم‌انداز رسیدن دوباره او به ریاست جمهوری ایالات متحده بعد از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر به صدا در می‌آورند.

ژنرال «مارک میلی»، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا به «باب وودوارد»، خبرنگار سرشناس آمریکایی در کتاب جدید این خبرنگار تحقیقی تحت عنوان «جنگ» گفته است: «ترامپ اکنون خطرناک‌ترین فرد برای آمریکا است که ذاتا فاشیست است. او نمی‌توانست تمایلات استبدادی خود را در زمان حضور در کاخ سفید کنترل کند.»

نگرانی نظامیان خدمت کرده در دولت ترامپ از تبعات رسیدن دوباره او به ریاست جمهوری
ژنرال مارک میلی و دونالد ترامپ

از سوی دیگر وودوارد روز پنجشنبه در گفتگویی با پادکست «بولوارک» گفت ژنرال «جیم ماتیس»، وزیر دفاع اسبق دولت اول ترامپ در یک ایمیل به او گفته که کاملا با ارزیابی که میلی درباره خطرناک بودن ترامپ داشته هم‌عقیده است.

به نوشته سی‌ان‌ان‌ وودوارد در این پادکست گفت مخلص کلام حرف‌های ماتیس درباره ترامپ این بود: «بیایید اطمینان حاصل کنیم که تهدید را کم‌اهمیت نمی‌دانیم چون تهدید (ترامپ)‌ شدید است.»

نگرانی نظامیان خدمت کرده در دولت ترامپ از تبعات رسیدن دوباره او به ریاست جمهوری
ژنرال ماتیس در کنار ترامپ

این شبکه آمریکایی خاطرنشان می‌کند که ترامپ از زمان کودکی تا به حال همواره شیفته ارتش آمریکا و ژنرال‌های آن بوده در حالی که به رغم این شیفتگی از خدمت نظامی در طی جنگ ویتنام با کسب معافیت خودداری کرد.

ترامپ بعد از رسیدن به ریاست جمهوری برای نخستین بار، چندین ژنرال را وارد کابینه خود کرد. او ماتیس را که یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته است برای رهبری پنتاگون منصوب کرد و در ادامه «جان کلی»، یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته دیگر را نیز به رئیس دفتری خود منصوب کرد. «مایکل فلن» و «هربرت مک‌مستر»، ۲ تا از مشاوران امنیت ملی دولت اسبق او نیز ژنرال سه ستاره هستند.

نگرانی نظامیان خدمت کرده در دولت ترامپ از تبعات رسیدن دوباره او به ریاست جمهوری
ژنرال جان کلی رئیس دفتر سابق ترامپ در ریاست جمهوری

یکی دیگر از کارهایی که ترامپ در راستای نشان دادن شیفتگی خود به ارتش انجام داد تلاش برای برگزاری رژه نظامی بزرگ ارتش آمریکا در دوره ریاست جمهوری‌اش بود اما نهایتا این رژه هرگز برگزار نشد.

نگرانی نظامیان خدمت کرده در دولت ترامپ از تبعات رسیدن دوباره او به ریاست جمهوری
مایکل فلن در کنار ترامپ

سی‌ان‌ان تصریح داشته است: «هر چند ترامپ علاقه زیادی به ارتش دارد اما ژنرال‌ها و دریادارهای ارشد بازنشسته علاقه چندانی به او ندارند. حتی تعدادی از آنها معتقدند که دشمن درونی واقعی آمریکا خود ترامپ است.»

ماتیس چهار سال قبل در یک بیانیه که از سوی مجله «آتلانتیک» منتشر شد گفته بود: «دونالد ترامپ اولین رئیس جمهوری در عمر من است که تلاشی برای متحد ساختن مردم آمریکا نکرده و حتی وانمود هم به چنین تلاشی نمی‌کند. او به جایش تلاش دارد تا در میان ما تفرقه به وجود بیاورد.»

جان کلی هم سال گذشته میلادی به «جیک تپر»، مجری سی‌ان‌ان گفت ترامپ «کسی است که چیزی به جز تحقیر را نثار نهادهای دموکراتیک، قانون اساسی و حاکمیت قانون ما نخواهد کرد.»

نگرانی نظامیان خدمت کرده در دولت ترامپ از تبعات رسیدن دوباره او به ریاست جمهوری
هربرت مک مستر

هربرت مک‌مستر در کتاب خاطراتش از زمان خدمت خود در دولت ترامپ تحت عنوان «در جنگ با خودمان» نوشته است: «ترامپ از روی تکبر و خودشیفتگی بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ سوگند خود برای حمایت و دفاع کردن از قانون اساسی را که بالا ترین وظیفه رئیس جمهور آمریکا است کنار گذاشت.»

ژنرال «استنلی مک‌کریستال» که به اعمال اصلاحات انقلابی در فرماندهی‌ عملیات‌های ویژه مشترک ارتش آمریکا، واحد مسئول ترور «اسامه بن‌ لادن» رهبر سابق القاعده در سال ۲۰۱۱، شهرت دارد در مقاله‌ای که سه هفته پیش در نیویورک تایمز منتشر کرد نوشت در انتخابات ۲۰۲۴ به «کامالا هریس» به دلیل «شخصیت» او رای خواهد داد. او در این مقاله ارزیابی درباره ترامپ ارائه نکرد اما سابق بر این گفته بود که رئیس جمهور سابق آمریکا «فردی غیراخلاقی و ناصادق» است.

نگرانی نظامیان خدمت کرده در دولت ترامپ از تبعات رسیدن دوباره او به ریاست جمهوری
استنلی مک کریستال

دریادار «بیل مک‌ریون»، رهبر عملیات ترور اسامه بن‌ لادن  در سال ۲۰۲۰ در یک مقاله در «واشنگتن پست» درباره ترامپ اظهار کرد: «وقتی تکبر رئیس جمهور و میل به حفظ خودش اهمیتی بیشتر از امنیت ملی پیدا کند پس دیگر چیزی برای متوقف کردن پیروی شیطان باقی نمی‌ماند.»

دریادار «مایک مولن»، رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در اوایل ژوئن ۲۰۲۰ هم در مجله آتلانتیک درباره سرکوب اعتراضات علیه خشونت پلیس این کشور علیه سیاهپوستان در دولت ترامپ نوشت: «اینکه اعتراضات صلح آمیز علیه قتل جورج فلوید به دست پلیس آمریکا با توسل به زور و خشونت از اطراف کاخ سفید حذف شد من را منزجر کرده است.»

نگرانی نظامیان خدمت کرده در دولت ترامپ از تبعات رسیدن دوباره او به ریاست جمهوری
دریادار مایک مولن

سی‌ان‌ان ارزیابی می‌کند که در تاریخ ایالات متحده آمریکا خیلی کم سابقه داشته که رئیس جمهوری تا این میزان مورد نکوهش و انتقاد این تعداد زیاد از مقام‌های نظامی قرار گرفته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: «البته ترامپ در بین ژنرال‌های آمریکایی کاملا هم بدون طرفدار نیست. زمانی که ترامپ هنوز رئیس جمهور آمریکا بود موسسه پژوهشی موسوم به آمریکای جدید به گردآوری بیانیه‌های علنی مقام‌های نظامی بازنشسته یا مشغول به خدمت له یا علیه ترامپ پرداخت و در این تحقیق مشخص شد که تعداد مقام‌های نظامی منتقد ترامپ با ثبت رقم ۲۵۵، پنج برابر بیشتر از طرفدارانش با رقم ۵۴ بوده است.

ژنرال «کیث کلاگ»، یکی از معدود ژنرال‌های نظامی طرفدار ترامپ در آمریکا است که زمانی به عنوان مشاول امنیت ملی «مایک پنس»، معاون رئیس جمهور سابق، خدمت کرده است. کلاگ طبق کتاب جدید وودوارد اوایل سال جاری میلادی دیداری را با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی داشته و بعدا به ترامپ اعلام کرده است: «آنها قرار نیست با آتش‌بس موافقت کنند.»

نگرانی نظامیان خدمت کرده در دولت ترامپ از تبعات رسیدن دوباره او به ریاست جمهوری
کیث کلاگ

کلاگ یکی از معدود مشاوران ارشد زمان دولت ترامپ است که در طول این دولت اخراج نشده یا استعفا نداد. با توجه به این سابقه بالای وفاداری او به ترامپ، احتمالا در صورتی که این نامزد جمهوریخواهان بار دیگر به ریاست جمهوری برسد او را در یک سمت ارشد منصوب خواهد کرد.

ترامپ در صورت کسب پیروزی دوباره در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ تا زمانی که در ۲۰ ژانویه سوگند ریاست جمهوری را یاد نکند نخواهد توانست به ارتش دستور انجام کاری در روز انتخابات را آنگونه که پیشنهاد کرده، بدهد.

سی‌ان‌ان خاطرنشان می‌کند: «اما اگر ترامپ دوباره به ریاست جمهوری برسد – امری که با توجه به نزدیک بودن رقابت بین او و کامالا هریس چندان بعید هم نیست – در مقام فرمانده کل قوا و با منصوب کردن یک وزیر دفاع مطیع، خواهد توانست به پنتاگون برای انجام تقریبا هر کاری که دلش بخواهد دستور بدهد. به گفته افسران نظامی ارشدی که در دوره دولت او خدمت کرده‌اند، چنین چشم اندازی نگران کننده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha