• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403072922192
  • خبرنگار : 50560

شهروندان قزوینی نگران کمبود انسولین نباشند

شهروندان قزوینی نگران کمبود انسولین نباشند

ایسنا/قزوین کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: با برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو در ماه‌های آتی، کمتر شاهد کمبود انسولین خواهیم بود و نگرانی جدی‌ در این زمینه وجود ندارد.

سپیده سیف‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کمبود انسولین در استان قزوین اظهار کرد: در حالت کلی در بین انسولین‌ها مشکلی درخصوص عدم تأمین انسولین‌های قلمی مانند انسولین لانتوس وجود ندارد؛ اما در ماه جاری درباره واردات سایر انسولین‌ها نظیر نوومیکس، لومیر و رگولار از سازمان غذا و دارو به استان قزوین، نسبت به ماه‌های گذشته شاهد کاهش سهمیه بودیم.

وی بابیان اینکه کمبود انسولین به معنای این نیست که دارو به بیمار نرسد، بیان کرد: کمبود دارو صرفاً به معنای نبود دارو برای بیمار نیست بلکه بیمار از روی ناچاری برای تأمین میزان دُز داروی تجویزی خود باید چند بار به داروخانه مراجعه کند و داروی خود را در چند مرحله از داروخانه تحویل بگیرد.

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در خصوص کمبود انسولین، ابلاغیه‌ای از سازمان غذا و دارو به معاونت‌ها درخصوص جایگزینی یک داروی جدید به‌جای نوومیکس اعلام‌شده است. در متن این ابلاغیه آمده که با توجه به کمبودهای مقطعی جهانی در تأمین انسولین با نام تجاری نوومیکس از سوی شرکت سازنده جهت مدیریت درمان بیماران مبتلابه دیابت، تجویز انسولین‌های جایگزین ازجمله استفاده ترکیبی از انسولین‌های طولانی اثر مانند لانتوس، بازالین و گلاین به همراه انسولین‌های سریع یا کوتاه اثر مانند آسپارت یا رگولار و یا استفاده از سایر برندهای پرمیکس پیشنهاد می‌شود.

وی در خصوص نگرانی برخی بیماران در این زمینه اظهار کرد: با برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو در ماه‌های آتی، کمتر شاهد کمبود انسولین خواهیم بود و نگرانی جدی‌ وجود ندارد. هرچند که کمبود انسولین موضوعی استانی نیست و درحال حاضر کشور با این موضوع دست‌وپنجه نرم می‌کند اما باید این موضوع را در نظر گرفت که ضریب دریافت دارو در استان قزوین به نسبت میزان کل داروهای وارداتی به کشور ۱/۵ درصد است درحالی‌که سهم استان تهران ۲۸ است.

سیف‌اللهی بیان کرد: با تمام کمبودها عمدتاً مشکلی برای تأمین دارو برای بیماران وجود ندارد و تنها موضوعی که بیماران در این کمبودها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مراجعه مجدد آن‌ها به داروخانه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص برخی داروهای کمیاب این امکان وجود دارد که شهروندان بدون مراجعه حضوری و با استفاده از نرم‌افزار TTAC نسبت به تهیه داروی خود اقدام کنند. برای انجام این کار کافی است در قسمت داروهای کمیاب، نام داروی موردنظر جست‌وجو شود و سپس در ادامه نوع دارو انتخاب، مکان‌نما و برچسب اصالت تأیید و درنهایت داروخانه‌هایی که طی چند ساعت تا چند روز اخیر اقدام به تحویل دارو نموده‌اند، مشاهده می‌شود.

به گفته سیف‌اللهی این سامانه در خصوص داروهایی که توسط بیمه‌های پایه ثبت می‌شوند، کاربرد داشته و بدیهی است تمامی اقلام دارویی در این نرم‌افزار قابل‌رؤیت نیست و این سامانه آخرین فروش دارو را نمایش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha