• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403072922029
  • منبع : پژوهشگاه نیرو

در اولین اتاق فکر نیروگاه‌های متعارف در مسیر گذار انرژی تاکید شد

اجرای پروژه‌های اولویت‌دار با استقرار نظام نوآوری و فناوری

اجرای پروژه‌های اولویت‌دار با استقرار نظام نوآوری و فناوری

در اولین اتاق فکر «نیروگاه‌های متعارف در مسیر گذار انرژی» بر اجرای پروژه‌های اولویت‌دار با استقرار نظام نوآوری و فناوری تاکید شد.

به گزارش ایسنا، مجید عمیدپور، رئیس پژوهشگاه نیرو و عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در اولین اتاق فکر «نیروگاه‌های متعارف در مسیر گذار انرژی» که با هدف بررسی چالش‌ها و پیشنهاد تدوین برنامه ارتقاء فنی-زیست‌محیطی-اقتصادی نیروگاه‌های متعارف به منظور حفظ سرمایه موجود و رقابت‌پذیری در دوره گذار انرژی به همت پژوهشکده تولید نیرو در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، اظهار کرد: بشریت تحت عناوین مختلف گذار را تجربه کرده است. ما امروزه در واقع مفهومی که در دو سه دهه گذشته در کشورهای توسعه یافته پیگیری می‌شود را تجربه می‌کنیم.

وی افزود: ما وقتی در دوران گذار انرژی قرار می‌گیریم، آمادگی ذهن مردم، توسعه سیاسی و اقتصادی و عوامل بسیار دیگر در این حیطه تاثیرگذار خواهند بود.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه با ارائه نمایی کلی از گذر انرژی در سال‌های اخیر، گفت: میانگین شاخص گذار انرژی جهانی (ETI)  از سال ۲۰۱۵ تا ۶ درصد افزایش یافته است، لیکن در سه سال گذشته رشد آهسته‌تری را نشان می‌دهد.

وی همچنین به روند آمادگی جهانی گذار انرژی اشاره کرد و مواردی نظیر نسبت دسترسی مردم به برق، قیمت برق خانگی، قیمت برق برای صنعت، یارانه انرژی (درصد تولید ناخالص داخلی)، مزیت نسبی در فناوری‌های کم کربن، تنوع تولید برق، انعطاف در سیستم برق، میانگین مدت زمان وقفه سیستم، شاخص فرکانس وقفه متوسط ​​سیستم، تلفات توان الکتریکی، شدت انرژی، مصرف انرژی سرانه، سرانه انتشار CO۲، انتشار CH۴ ، شاخص دسترسی به انرژی، شاخص بهره‌وری انرژی، تعهد کشور به net zero را به عنوان شاخص‌های قابل دستیابی در توسعه و ارتقاء نیروگاه‌های متعارف برشمرد.

وی همچنین شاخص قیمت‌گذاری کربن، اعتبارات داخلی به بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، حاکمیت قانون، جریان‌های مالی بین‌المللی برای کشورهای در حال توسعه، محیط کسب و کار نوآورانه، تحقیق و توسعه عمومی به عنوان سهم تولید ناخالص داخلی، توسعه فناوری‌های مرتبط با محیط زیست و کیفیت آموزش را به عنوان بخش دیگری از شاخص‌های قابل دستیابی در توسعه و ارتقاء نیروگاه‌های متعارف برشمرد.  

عمیدپور به حوزه‌های قابل بررسی و رشد در نیروگاه‌های متعارف اشاره و اظهار کرد: افزایش بهره‌وری، افزایش ضریب دسترسی، کاهش تلفات، کاهش خروج برنامه‌ریزی نشده، تمرکز بر فرایندهای کم کربن، ارتقاء روش‌های سرمایه‌گذاری، کسب و کار نوآورانه، تحقیق و توسعه، توسعه فناوری‌های مرتبط با محیط زیست و آموزش مداوم، موارد قابل طرح در این مسیر است.

وی به سیاست کلان سازگار با شرایط جدید، ارتقاء و توسعه رقابت‌پذیر با تکنولوژی نوین، تعمیر و نگهداری مدون با نگرش افزایش حداکثری راندمان، مدیریت هوشمند دارایی‌ها، حمایت از تحقیقات راهبردی با ریسک بالا، تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه، تزریق منابع مالی پایدار به عنوان الزامات برنامه‌ریزی نیروگاه‌های حرارتی در مسیر گذار انرژی اشاره کرد.

عمیدپور در بخش دیگری از سخنان خود به حکمرانی حوزه انرژی اشاره کرد و افزود: مطابق برنامه هفتم توسعه باید سازمان حکمرانی انرژی کشور تشکیل شود تا هم حکمرانی و هم تنظیم‌گری حوزه انرژی در این سازمان صورت پذیرد.

رئیس پژوهشگاه نیرو همچنین به اقدامات پژوهشگاه در این حوزه اشاره و اظهار کرد: در پژوهشگاه نیرو پروژه‌های با عنوان افق ۱۴۲۰ در حال انجام است تا تصویر درستی در خصوص نقش‌آفرینی در زمان گذار انرژی داشته باشیم.

وی به راه‌اندازی مرکز پایش وضعیت و ارائه سرویس به نیروگاه‌های کشور، سامانه جامع پایش سلامت و مدیریت نگهداری سازه‌های نیروگاهی، طرح بازچینش پره‌های ثابت کمپرسور توربین گاز به منظور ارتقاء توان، مگادرایو نیروگاهی، نانوپوشش‌های مقاوم به فرسایش در پره توربین بخار، زیرسیستم‌های مبتنی بر ICT صنعتی نیروگاه، پیاده‌سازی مدیریت دارایی‌های فیزیکی در صنعت آب و برق به عنوان بخشی از اقدامات پژوهشگاه نیرو در این راستا اشاره کرد.

رئیس پژوهشگاه نیرو همچنین به برخی از مگاپروژه‌های فعال در پژوهشگاه نیرو که مرتبط با این حوزه هستند اشاره کرد و گفت: ارتقای واحدهای گازی و بازتوانی و نوسازی واحدهای بخار، ذخیره‌سازی انرژی، مدیریت دارایی فیزیکی، توسعه سبد سوخت نیروگاهی، جذب و بکارگیری کربن، توسعه و اجرای فناوری‌های پیشرفته مربوط به بازسازی و نوسازی، پایش وضعیت نیروگاه، توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی، بخشی از اقدامات این پژوهشگاه در مسیر گذار انرژی است.

وی همچنین به تولید هیدروژن و تاثیر آن به عنوان سوخت پاک و استفاده از سوخت‌های جایگزین و ترکیبی در واحدها اشاره کرد و افزود: نحوه توسعه نیروگاه‌های فسیلی ما باید با یک آرایش دیگر و با توجه به ظرفیت‌ها انجام شود و باید طوری جهت‌گیری کنیم که با این شرایط گذار از تمام عوامل نظیر هوش مصنوعی، انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر بهره ‌ببریم.

رئیس پژوهشگاه نیرو در پایان سخنان خود به نقشه راه پیشنهادی نیروگاه‌های متعارف در مسیر گذار انرژی اشاره و خاطرنشان کرد: تدوین سیاست‌های کلان با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی، مشوق‌ها و سیاست‌های حمایتی، تهیه کارگروه متشکل از ذی‌نفعان با تدوین دقیق مقررات، وظایف و عایدات، تامین مالی طرح‌های فناورانه با ایجاد بستر مالی پایدار، اجرای پروژه‌های اولویت‌دار با استقرار نظام نوآوری و فناوری و اخذ گواهی‌های بین‌المللی و تبیین نگرش مشارکت فعال بین‌المللی و اجرای معاهدات متناظر از جمله موارد پیشنهادی جهت بهره‌برداری در مسیر گذار انرژی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha